Van Eyck-Massenhoven
Re: Van Eyck-Massenhoven
Iets als een batterijpark kan toch best gebouwd worden op een lokatie waar al wat transformatie beschikbaar is best met nog wat reservecapaciteit naar de toekomst toe.
Als er in Van Eyck daar nog niets voor voorzien is, lijkt het mij toch een redelijk dom idee om dat net op die plaats in te planten.
Als er in Van Eyck daar nog niets voor voorzien is, lijkt het mij toch een redelijk dom idee om dat net op die plaats in te planten.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Gezien Elia per MW aansluitvermogen minder kosten rekent naargelang je op een hoger spanningsniveau aansluit is het helemaal niet dom om het daar in te planten indien je van plan bent veel MW te verzetten.pietje schreefCOLON ↑02 Okt 2023 22:10Iets als een batterijpark kan toch best gebouwd worden op een lokatie waar al wat transformatie beschikbaar is best met nog wat reservecapaciteit naar de toekomst toe.
Als er in Van Eyck daar nog niets voor voorzien is, lijkt het mij toch een redelijk dom idee om dat net op die plaats in te planten.
Qua investering is aansluiten op 70kV misschien iets goedkoper, maar de lopende kosten op 380kV zullen minder zijn.
Bovendien wil je sterk wisselende belasting altijd op een zo hoog mogelijk spanningsniveau aansluiten. Een tiental MW meer of minder op enkele seconden kunnen een 70kV-net serieus ontregelen, op 380kV is dat een rimpeltje. De kans is daarom groot dat Elia op lagere spanningsniveau's dan 380kV serieuze beperkingen gaat opleggen in de op- en afregelsnelheid. Dat is iets wat je als batterijpark dat snel wilt inspelen op de markt natuurlijk niet wil.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Het batterijpark zal ongetwijfeld intern niet op 380 kV draaien maar ik denk dat ze de transformatie in eigen hand houden en dus alleen een verbinding naar de hoogspanning nodig hebben.
En dan is de locatie naast de lijn uit Nederland natuurlijk wel handig. Ik heb bij de open dag in Maasbracht ook al gevraagd "wat gaan jullie met die lege ruimte doen, een HVDC station of batterijopslag?".
En dan is de locatie naast de lijn uit Nederland natuurlijk wel handig. Ik heb bij de open dag in Maasbracht ook al gevraagd "wat gaan jullie met die lege ruimte doen, een HVDC station of batterijopslag?".
Re: Van Eyck-Massenhoven
Ik zou toch eerder verwachten dat men zoiets zou inpassen in een lokatie waar op zijn minst al transformatie naar 150 kV aanwezig of gepland is.
Liefst nog ergens waar op zichzelf al veel hernieuwbare energie wordt ingekoppeld, waardoor overschotten niet op het HS net hoeven getransporteerd te worden en er bij weinig productie voldoende transportcapaciteit over is.
Liefst nog ergens waar op zichzelf al veel hernieuwbare energie wordt ingekoppeld, waardoor overschotten niet op het HS net hoeven getransporteerd te worden en er bij weinig productie voldoende transportcapaciteit over is.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Dat verwacht je dan toch verkeerd hoor. Ook ik het buitenland hangen ze de grote batterijparken doorgaans aan een zo hoog mogelijk spanningsniveau. Je uitleg klopt ook niet: transportcapaciteit zal je net op 380kV altijd hebben. Het is op de lagere spanningsniveau's dat er soms tijdelijke beperkingen zijn. Vergeet niet dat de batterijen lokaal soms hetzelfde kunnen doen als de herbieuwbare productie (bijvoorbeeld wanneer het in België stevig waait maar Duitsland windstil is). Ook dan wil je zonder belemmeringen elektriciteit kunnen leveren tegelijk met de windmolens. Enkel 380kV kan dat garanderen.pietje schreefCOLON ↑03 Okt 2023 08:24Ik zou toch eerder verwachten dat men zoiets zou inpassen in een lokatie waar op zijn minst al transformatie naar 150 kV aanwezig of gepland is.
Liefst nog ergens waar op zichzelf al veel hernieuwbare energie wordt ingekoppeld, waardoor overschotten niet op het HS net hoeven getransporteerd te worden en er bij weinig productie voldoende transportcapaciteit over is.
Re: Van Eyck-Massenhoven
En net daarom had ik batterijparken eerder verwacht in de richting van de kust, kort bij de windmolens.
Daar is ook 380 kV beschikbaar dus dat is het probleem niet, maar je hebt er ineens meer mogelijkheden om bij "overproductie" de molens niet te moeten stilleggen en die overschot goedkoop in de batterijen te steken.
Daar is ook 380 kV beschikbaar dus dat is het probleem niet, maar je hebt er ineens meer mogelijkheden om bij "overproductie" de molens niet te moeten stilleggen en die overschot goedkoop in de batterijen te steken.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Vandaag gezien tijdens het voorbijrijden dat er in Massenhoven een kleine extra mast is bijgebouwd, gesitueerd in de buurt van het rode vak dat ik getekend heb op de satellietfoto. Het zal wss een paar meter afwijken, ik heb het maar vluchtig gezien.
Hij oogt ietwat vreemd met 2 traversen aan 1 zijde en 1 traverse aan de andere zijde en gaat blijkbaar gebruikt worden om de koppeling te maken tussen deze lijn en het nieuwe portaal dat gebouwd is in het zwarte vak dat ik getekend heb.
Als ik het goed gezien heb, zijn de geleiders al geplaatst tussen deze nieuwe mast en het portaal.
De verbinding tussen de onderste mast en het 150 kV station is al een tijdje geleden doorgeknipt.
Hij oogt ietwat vreemd met 2 traversen aan 1 zijde en 1 traverse aan de andere zijde en gaat blijkbaar gebruikt worden om de koppeling te maken tussen deze lijn en het nieuwe portaal dat gebouwd is in het zwarte vak dat ik getekend heb.
Als ik het goed gezien heb, zijn de geleiders al geplaatst tussen deze nieuwe mast en het portaal.
De verbinding tussen de onderste mast en het 150 kV station is al een tijdje geleden doorgeknipt.
Re: Van Eyck-Massenhoven
Elia laat weten dat het een gerecycleerde mast is
Re: Van Eyck-Massenhoven
De originele plaats van deze mast kan je zien in de 6e foto van deze post: https://www.hoogspanningsforum.com/view ... =50#p20785
Re: Van Eyck-Massenhoven
Daarstraks in het voorbijrijden vielen mij nog enkele dingen op:
* Het "oude" 380 kV circuit (noordelijke kant van de masten) is niet meer aangekoppeld in Massenhoven: de geleiders tussen het bestaande portaal en mast 1H zijn weggehaald
* De eindmast van de vroegere 150 kV lijn naar Heze is intussen volledig ontdaan van geleiders, zowel richting portaal als richting de onderste traverse van mast 1H
* De "gerecycleerde mast" heeft geleiders die aan het nieuwe portaal van Massenhoven gekoppeld zijn (iets noordelijker dan het bestaande portaal richting Meerhout=>Van Eyck)
* (er was heel wat bedrijvigheid ter plaatse, maar geen idee wat er exact gebeurde)
* Het "oude" 380 kV circuit (noordelijke kant van de masten) is niet meer aangekoppeld in Massenhoven: de geleiders tussen het bestaande portaal en mast 1H zijn weggehaald
* De eindmast van de vroegere 150 kV lijn naar Heze is intussen volledig ontdaan van geleiders, zowel richting portaal als richting de onderste traverse van mast 1H
* De "gerecycleerde mast" heeft geleiders die aan het nieuwe portaal van Massenhoven gekoppeld zijn (iets noordelijker dan het bestaande portaal richting Meerhout=>Van Eyck)
* (er was heel wat bedrijvigheid ter plaatse, maar geen idee wat er exact gebeurde)