Te vroeg gebouwde lijnen

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
BUTTON_POST_REPLY
JarnoS
380 kV
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2017 19:32

Te vroeg gebouwde lijnen

Bericht door JarnoS » 11 Jul 2024 20:14

Wat is de reden waarom sommige lijnen voorbereid voor hogere transportcapaciteit of spanning eerder gebouwd worden?
Ik bedoel zoals:
Meeden Diele 220kV->380kV,
Hengelo Gronau 220kV->380kV
Diemen Oostzaan 150kV->380kV
Oostzaan - Beverwijk 150kV->380kV
Krimpen Bleiswijk 150kV->380kV
Zelfs Nijmegen Apeldoorn 50kV->150kV
En nog wat.
Gaat het specifiek om geld?

En de tweede vraag, gaat over de lijn Krimpen Bleiswijk 380kv:

Eerst was de lijn Krimpen Bleiswijk nog met 3x 150kV uitgevoerd met deltamasten.
Waarom is het in 1979 vervangen met 380kV masten nog op 150kV uitgevoerd?
Het is mij overdreven dat 3x 150kV letterlijk vervangen werd met 2x 150kV...
Als die lijn in 1997 gebouwd werd was die lijn denk ik met Zwolle Meeden masten met 150kV meelifters naar Leiden moeten uitgevoerd zijn.
En toen misschien 1x 380kV en 3x 150kV tussen 1997 en 2010.
De mammoet bij Bleiswijk is mij de meest bijhorende mast-type als er om de uitvoering qua jaartal van 380kV van die lijn.

voltron
380 kV
BerichtenCOLON 803
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 13:28

Re: Te vroeg gebouwde lijnen

Bericht door voltron » 12 Jul 2024 10:53

Randstad 380kV zuid staat al vanaf 1971 als ring geprojecteerd op de netkaarten (je kan ze op de homepage vinden). Maar het kost natuurlijk tijd om zo'n lijn gebouwd te krijgen, zeker in zo'n dichtbebouwd gebied. Alle nieuwbouw is direct met 380 kV masten gebouwd (Europoort-Westerlee 380 kV-lijn die 150kV vervoert en Westerlee-Wateringen 380 kV-proof masten). Zelfs die blauwe masten op Wateringen zijn zeer waarschijnlijk donau-meelift masten (ontworpen voor de Wintrack bestond). Die deltamasten kunnen geen 380kV dragen, dus moesten ze die vervangen met die grote donaus. Die hebben quadbundel geleiders dus daar kan geloof ik wel wat meer op getransporteerd worden dan die duplex geleiders van de deltalijn. Het is dan een beetje overbodig om meelifters te maken als er toch geen 380 kV station is bij Zoetermeer. Zit je straks met veel te hoge masten. Bovendien loopt er nu geen 150kV lijn meer tussen Krimpen en Bleiswijk, dus die lijn zou denk ik in geen geval als Zwolle Meeden zijn gebouwd.

Gebruikers-avatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
BerichtenCOLON 1574
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2011 15:20

Re: Te vroeg gebouwde lijnen

Bericht door Ruben » 06 Sep 2024 10:43

Nijmegen - Apeldoorn is van december 1949 tot 1952 op 50kV bedreven omdat de installaties voor 150kV er nog niet waren zowel in Nijmegen als in Apeldoorn. Toen die gereed waren, eveneens als de koppelingslijn naar Deventer werd de lijn op 150kV tot vandaag de dag.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

JarnoS
380 kV
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2017 19:32

Re: Te vroeg gebouwde lijnen

Bericht door JarnoS » 26 Sep 2024 16:23

@voltron
De oorspronkelijke 150kV liep meende ik vanuit Krimpen naar Leiden en had daar toen ook 150kV station bij Bleiswijk voor de 380kV proof was gebouwd?
Mijn gedachten waren dat toen Zwolle Meeden masten gebouwd met 150kV meelifters en dat de meelifters thv mast 37 ondergronds liep naar de deltamasten of dat er gesplitst werd daar dat de meelifters overging naar de deltamasten richting Leiden...

@Ruben
Tussen Arnhem en Apeldoorn was toen letterlijk twee 50kV lijnen naast elkaar 4 circuit gebundeld!

voltron
380 kV
BerichtenCOLON 803
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 13:28

Re: Te vroeg gebouwde lijnen

Bericht door voltron » 27 Sep 2024 10:46

Je kan op de mainpage die oude netkaarten vinden. Op die van 1976 kan je zien dat de oorspronkelijke lijn in 1x van Leiden naar Krimpen liep en dat station Bleiswijk gebouwd is toen die 380kV masten daar kwamen

BUTTON_POST_REPLY