25kv voor de spoorwegen in Tsechie

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Plaats reactie
Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

25kv voor de spoorwegen in Tsechie

Bericht door Peter Kleton » 15 nov 2022 22:01

Hallo.
Als "Spoorwegbelangstellende " lees ik een internationaal tijdschrift over de spoorwegen. Hier in werd gemeld ,dat in Tsechie een voor de EU nieuw voedingssysteem voor de 25 kV bovenleiding wordt aangelegd ,dat niet direct uit het openbare landelijke hoogspanningsnet wordt gevoed , maar via een tussenschakeling. ,een Static Frequency Convertor
Men kan ,net als in Nederland ,de voeding via trafo's direct uit het h,spanningsnet halen. Om mij niet duidelijke reden doet men het nu in Tsechie anders ,om te voorkomen dat het net ongelijk belast wordt. De 3 fasen spanning wordt eerst gelijk gericht en dan met een SFC omgezet naar een fase wisselspanning voor de bvl voeding.
Een paar jaar gelden heb ik hier zelf al vragen over gesteld hoe het zat met de ongelijke belasting door de HSL ; het antwoord hier was toen dat dat beetje stroom niet uitmaakte... In Tsechie denkt met er blijkbaar anders over, of zie ik iets over het hoofd ?
Groeten ,
Peter

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: 25kv voor de spoorwegen in Tsechie

Bericht door Shrek » 18 nov 2022 12:11

Het kan ook gewoon iets economisch zijn. Infrabel moet aan Elia meer betalen omdat de 25kV tractieonderstations het hoogspanningsnet onevenwichtig belasten. Afhankelijk van de hoogte van die meerprijs voor onbalans kan het goedkoper zijn om via extra tussenstappen je afname van het hoogspanningsnet wel mooi gelijk te maken.

Plaats reactie