Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door PJK » 19 apr 2021 22:21

De komende tijd verwacht ik dat er wel veel te zien zal zijn in Zeeland. De lijn Bors(s)ele-Rilland wordt gebouwd. Hopelijk kan ik er regelmatig even lang rijden, of misschien iemand anders wel, en zal ik hier de foto's zetten. En daarna komt natuurlijk nog het Oostelijke deel van Zuidwest 380kV. Genoeg te fotograferen de komende tijd!

Voor de gelegenheid heb ik mijn oeroude Canon EOS300D maar eens van zolder gehaald. Die blijkt het nog steeds te doen, joepie! Wel zijn de rubber handvatten helemaal plakkerig geworden. Dus foto's gemaakt met een plastic zakje om de body heen. Dat plakkerige schijnt gebruikelijk te zijn na een jaar of vijftien. Eens zien hoe ik dat kan schoonmaken. De plaatjes voldoen in ieder geval beter dan wat ik gewoonlijk met mijn telefoon maak.

Eerst een foto van januari dit jaar toen ik ook even ter plaatse was. De bouwput van positie 1004 was in wording.

2101-01.JPG
Bouwput positie 1004
2101-01.JPG (1.26 MiB) 8410 keer bekeken

Maar inmiddels staan ook de eerste masten aan die zijde van de lijn. Positie 1001 is een enkele Wintrack-mast om twee circuits naar een nieuw afspanportaal te krijgen. Daarachter zijn mast 1002a en 1002b in wording.

2104-01.JPG
Mast 1001, 1002a en 1002b
2104-01.JPG (286.74 KiB) 8410 keer bekeken
2104-02.JPG
Eindmast 1001
2104-02.JPG (401.01 KiB) 8410 keer bekeken
2104-03.JPG
Detail eindmast 1001
2104-03.JPG (299.22 KiB) 8410 keer bekeken

Het afspanportaal voor de circuits van mast 1001 staat met open armen te wachten.

2104-04.JPG
Het afspanportaal voor de circuits van mast 1001.
2104-04.JPG (394.04 KiB) 8410 keer bekeken
2104-05.JPG
Positie 1002
2104-05.JPG (359.24 KiB) 8410 keer bekeken
2104-06.JPG
Positie 1003 is ook al in wording
2104-06.JPG (282.98 KiB) 8410 keer bekeken

Dan door naar het kanaal door Zuid-Beveland, waar de nieuwe vakwerkasten al zijn geplaatst. Eigenlijk was ik daar voordat ik Borssele was, maar ik houd hier de lijnvolgorde maar even aan. Van ver af zie je al de imposante nieuwe vakwerkmasten. Daar wordt toch wel een stukje, ik mag wel zeggen - ahum - vakwerk geleverd.

2104-07.JPG
Op de voorgrond mast 1061, daarachter 1062
2104-07.JPG (478.02 KiB) 8410 keer bekeken
2104-08.JPG
1061 van onderaf met de groothoek
2104-08.JPG (668.56 KiB) 8410 keer bekeken

De masten staan met de voeten stevig in de Zeeuwse klei.

2104-09.JPG
Voet mast 1061
2104-09.JPG (413.6 KiB) 8410 keer bekeken
2104-10.JPG
Mast 1061
2104-10.JPG (707.07 KiB) 8410 keer bekeken
2104-11.JPG
Detail
2104-11.JPG (393.88 KiB) 8410 keer bekeken
2104-12.JPG
Van verderaf
2104-12.JPG (680.52 KiB) 8410 keer bekeken

Er werd in de masten gewerkt. Wat precies kon ik niet zien; wel hingen er katrollen en kabels binnenin de mast.

2104-13.JPG
Katrollen in mast 1061
2104-13.JPG (405.47 KiB) 8410 keer bekeken
2104-14.JPG
Traverse van mast 1061
2104-14.JPG (213.36 KiB) 8410 keer bekeken

Ook heb ik de drone maar even tevoorschijn gehaald. Nu er nog geen geleiders in de masten hangen, kun je nog op plekken komen waar dat straks niet meer gaat.

2104-15.JPG
Mast 1062 voor, mast 1061 daarachter
2104-15.JPG (431.34 KiB) 8410 keer bekeken
2104-16.JPG
Mast 1062 voor, mast 1061 daarachter
2104-16.JPG (386.89 KiB) 8410 keer bekeken

En ook aan de andere kant van het kanaal, dus met mast 1062 op de voorgrond en 1061 daarachter.

2104-17.JPG
Mast 1061 voor, mast 1062 daarachter
2104-17.JPG (651.39 KiB) 8410 keer bekeken
2104-18.JPG
Detail mast 1061.
2104-18.JPG (465.74 KiB) 8410 keer bekeken

Vanaf nu zal het wel snel zijn, want ik zag al op meer plekken tussen 1001 en 1061 de eerste wintracks verrijzen. Benieuwd wanneer de eerste geleiders op het programma staan. Hopelijk kan ik er de komende maanden nog een paar keer langs. En binnenkort zal ik ook even wat dronevideo van de vakwerkmasten uitmonteren.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Peter » 19 apr 2021 22:52

Schitterende fotoserie PJK! Vooral de nieuwe vakwerkmasten heb je mooi vastgelegd en ook erg mooi gedaan met de drone! Ik kijk al uit naar het vervolg 8-)

P.S. Als je het niet erg vind heb ik enkele foto's gebruikt voor de netkaart ;)

ds23man
380 kV
Berichten: 1802
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door ds23man » 20 apr 2021 08:25

Mooie reportage zo!

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Bram Gaastra » 20 apr 2021 11:19

Mooie plaatjes daarbij de Vlakecrossing !
Laatst kreeg ik nog mooie informatie over de mastnummers, hieronder heb ik de informatie:

Oorspronkelijk waren de masten vanaf Borssele naar Tilburg genummerd van 1 tot 320 bij Tilburg (en 104 bij Rilland). Rondom Rilland leverde deze nummering een dubbeling in mastnummers op, wat een gevaarlijke situatie kan veroorzaken bij onderhoud. Daarom is er toen opnieuw genummerd. Er is gekozen de mastlocatie 1 te hernummeren als 1001 en 104 als 1104, zodat de relatie met de oude mastnummers en plandocumenten herleidbaar bleef.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Tom » 20 apr 2021 13:09

Mooie reportage van deze hoge masten!
Leuk om de eindmast bij Borselle te zien met de dubbele bliksemtraverse :) .

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Bram Gaastra » 20 apr 2021 14:01

Tom schreef:
20 apr 2021 13:09
Mooie reportage van deze hoge masten!
Leuk om de eindmast bij Borselle te zien met de dubbele bliksemtraverse :) .
Daarover vraag ik mij nog iets af.
Waarom heeft W6 de wintrack van Borsele Rilland aan de binnenzijde ook bliksemtraverses, terwijl de W6 wintrack van Vierverlaten Eemshaven alleen aan de buitenzijde heeft ?
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 19 apr 2023 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
380 kV
Berichten: 1802
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door ds23man » 20 apr 2021 15:25

Inderdaad een apart verschil Bram.

Heb nog even je foto's doorgekeken. Wat ook opvalt dat Zuidwest-West aparte aarddraden van de armen naar de mast hebben, die zie ik niet bij Eemshaven-Vierverlaten.
Laatst gewijzigd door ds23man op 20 apr 2021 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door PJK » 20 apr 2021 16:05

Bram Gaastra schreef:
20 apr 2021 14:01
Daarover vraag ik mij nog iets af.
Waarom heeft de wintrack van Borsele Rilland aan de binnenzijde ook bliksemtraverses, terwijl de wintrack van Vierverlaten Eemshaven alleen aan de buitenzijde heeft ?
Dit geldt zo het lijkt alleen voor deze eindmasten, met afspanning naar de portalen. In de rest van het tracé is er alleen aan de buitenzijde een bliksemtraverse.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Tom » 20 apr 2021 20:33

De reden hiervan is dat nabij station Rilland de twee mastparen uit elkaar gaan om op de twee portalen van Rilland aan te sluiten. Door de grotere tussenafstand is voor bliksembescherming een extra bliksemgeleider nodig. Ook bij de overgang van de viercircuitmast naar 380/150 kV bij Goes zal er ook zo'n alleenstaande Wintrackmast verschijnen.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door PJK » 20 apr 2021 21:56

Tom schreef:
20 apr 2021 20:33
De reden hiervan is dat nabij station Rilland de twee mastparen uit elkaar gaan om op de twee portalen van Rilland aan te sluiten. Door de grotere tussenafstand is voor bliksembescherming een extra bliksemgeleider nodig. Ook bij de overgang van de viercircuitmast naar 380/150 kV bij Goes zal er ook zo'n alleenstaande Wintrackmast verschijnen.
Rilland? Of bedoel je Borssele?

Plaats reactie