BBB380kV
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
De opname van Omroep Flevoland is met name rond de Ketelmeercrossing gesitueerd. Ik neem aan dat alle fundamentverzwaringen zijn gerealiseerd, anders kun je die nieuwe geleiders niet gaan trekken. Verder zal circuit Wit lange tijd zal zijn verbroken. Kennelijk krijgt nu alles van circuit Wit tussen Ens en 380 kV Lelystad drie nieuwe geleiderbundels.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Leuk filmpje! Het geeft toch al wel een beetje aan hoe het er na de verzwaring uit gaat zien. Vooral de kunststof isolatorkettingen springen in het oog, zeker daar waar de enkele isolatorkettingen worden vervangen door een dubbele. Ben benieuwd hoe het eruit ziet na de upgrade. Gelukkig komen er geen v-ophangingen in en zien we (nog) geen railings. Hopelijk houden we ook de half-verankeringen...
Ik zit me overigens net te bedenken dat deze lijn ook alweer bijna 50 jaar oud is en dat het deze maand precies 50 jaar geleden is dat de eerste 380kV verbindingen in Nederland in bedrijf werden genomen! Misschien iets voor de voorpagina?
Ik zit me overigens net te bedenken dat deze lijn ook alweer bijna 50 jaar oud is en dat het deze maand precies 50 jaar geleden is dat de eerste 380kV verbindingen in Nederland in bedrijf werden genomen! Misschien iets voor de voorpagina?
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Reportage van 29-12.
Mast 203. De oude geleider in de wielen om vervangen te worden. Mast 194 en 195, met nieuwe verticale ophanging in "tandem". Het doet wel wat Duits aan. Mast 193 zonder brettelebogen op het witte circuit. Naar mast 191 hangt de nieuwe geleider al. Mast 190 richting 182. De nieuwe geleider is ook hier ingetrokken. Hij zeegt iets minder dan de oude. Nieuwe afspanning bij mast 191. De Ketelmeerkruising is nog volgens het vertrouwde beeld. Klassieke plaat vanaf Oostelijk-Flevoland. Mast 175 met een circuit in bewerking. Mast 174, een mast met halfverankering. Mast 173 ook met halfverankering, foto geeft al een beetje het uiteindelijke beeld weer. Het is wennen, maar vind het nieuwe aangezicht wel wat lichtvoetiger dan de erg dominerende halfverankering met glaskapisolatoren. Op de achtergrond het arbeidsmigrantendorp, niet de bouwketen . Tenslotte een detail van de "hoogwater" halfverankering.
Mast 203. De oude geleider in de wielen om vervangen te worden. Mast 194 en 195, met nieuwe verticale ophanging in "tandem". Het doet wel wat Duits aan. Mast 193 zonder brettelebogen op het witte circuit. Naar mast 191 hangt de nieuwe geleider al. Mast 190 richting 182. De nieuwe geleider is ook hier ingetrokken. Hij zeegt iets minder dan de oude. Nieuwe afspanning bij mast 191. De Ketelmeerkruising is nog volgens het vertrouwde beeld. Klassieke plaat vanaf Oostelijk-Flevoland. Mast 175 met een circuit in bewerking. Mast 174, een mast met halfverankering. Mast 173 ook met halfverankering, foto geeft al een beetje het uiteindelijke beeld weer. Het is wennen, maar vind het nieuwe aangezicht wel wat lichtvoetiger dan de erg dominerende halfverankering met glaskapisolatoren. Op de achtergrond het arbeidsmigrantendorp, niet de bouwketen . Tenslotte een detail van de "hoogwater" halfverankering.
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Mooie duidelijke foto's!
Het zal toch even wennen worden met deze nieuwe isolatorkettingen. Van opzij ziet de nieuwe half-verankering er nog wel redelijk uit maar ik blijf er toch bij dat de isolatorkettingen langer had gemoeten, of nieuwe glaskap isolatorkettingen van dezelfde lengte. Dat zou er een stuk beter uitzien. Ook de dubbele (Duitse) isolatorkettingen zullen wennen zijn. Ik zie dat de ophanging aan de traverse ook verstevigd wordt. Straks maar eens kijken als de vernieuwde lijn helemaal klaar is.
Het zal toch even wennen worden met deze nieuwe isolatorkettingen. Van opzij ziet de nieuwe half-verankering er nog wel redelijk uit maar ik blijf er toch bij dat de isolatorkettingen langer had gemoeten, of nieuwe glaskap isolatorkettingen van dezelfde lengte. Dat zou er een stuk beter uitzien. Ook de dubbele (Duitse) isolatorkettingen zullen wennen zijn. Ik zie dat de ophanging aan de traverse ook verstevigd wordt. Straks maar eens kijken als de vernieuwde lijn helemaal klaar is.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Prima update!
Na mijn foto's, genomen vanaf een parkeerplaats langs de A6, had ik het idee om later het tracé te bekijken en te fotograferen. Tom heeft al aan die behoefte voldaan. Het werk betreft een ratjetoe van hier nieuwe geleiders, daar al fundamentversterking, en weer elders verstevigingen van masten. Ik wacht een paar maanden, totdat Wit volledig nieuwe geleiders bezit en die mastversterkingen zijn gerealiseerd waarvoor uitdienstname van Wit vereist is.
En ja hoor, de eerste recensie van geleiderophangingen is alweer verschenen. Er zullen aan de keuzen technische overwegingen ten grondslag liggen.
Grote vertraging in Diemen - Lelystad, mede in verband met PFAS en N. Ik neem aan dat er inmiddels rapporten zijn over fundamentenversterkingen en mastversterkingen voor DIM - LLS, maar die zijn zeer waarschijnlijk nog niet openbaar.
Na mijn foto's, genomen vanaf een parkeerplaats langs de A6, had ik het idee om later het tracé te bekijken en te fotograferen. Tom heeft al aan die behoefte voldaan. Het werk betreft een ratjetoe van hier nieuwe geleiders, daar al fundamentversterking, en weer elders verstevigingen van masten. Ik wacht een paar maanden, totdat Wit volledig nieuwe geleiders bezit en die mastversterkingen zijn gerealiseerd waarvoor uitdienstname van Wit vereist is.
En ja hoor, de eerste recensie van geleiderophangingen is alweer verschenen. Er zullen aan de keuzen technische overwegingen ten grondslag liggen.
Grote vertraging in Diemen - Lelystad, mede in verband met PFAS en N. Ik neem aan dat er inmiddels rapporten zijn over fundamentenversterkingen en mastversterkingen voor DIM - LLS, maar die zijn zeer waarschijnlijk nog niet openbaar.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Komen er nou opnieuw driebundels in? Waarom geen vierbundels?
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
De nieuwe driebundels zijn tot zover ik weet HTLS-geleiders (hogetemperatuurgeleiders, of eigenlijk high temperature low sag).
Die mogen heter worden en kunnen per draad ook wat zwaarder belast worden voordat ze te diep gaan doorhangen. Op die manier is het mogelijk om met een driebundel die fysiek net zoveel of dankzij de carbonvezelen kern zelfs iets minder weegt alsnog 4000 A (2635 MVA) te kunnen transporteren.
Dat komt wel met een prijs, zowel letterlijk als figuurlijk: HTLS-geleiders zijn per strekkende meter duurder dan AMS-varianten, ze mogen in de klampen en de bretels niet in een te strakke bocht worden gelegd en bij flinke belasting zijn de transportverliezen van deze draden wat hoger dan bij een vierbundel AMS-620 die eveneens 4000 A kan doen. De keuze voor de HTLS zal in dit geval zijn ingegeven vanuit constructietechnische redenen, zoals het draadgewicht in de mastlichamen en de dynamische windlast die er tegenaan duwt. Door voor HTLS te kiezen kan men dezelfde transportcapaciteit alsnog bereiken zonder dat de halve mast gereconstrueerd dient te worden, zoals bij de aftak Coevorden moest worden gedaan.
Die mogen heter worden en kunnen per draad ook wat zwaarder belast worden voordat ze te diep gaan doorhangen. Op die manier is het mogelijk om met een driebundel die fysiek net zoveel of dankzij de carbonvezelen kern zelfs iets minder weegt alsnog 4000 A (2635 MVA) te kunnen transporteren.
Dat komt wel met een prijs, zowel letterlijk als figuurlijk: HTLS-geleiders zijn per strekkende meter duurder dan AMS-varianten, ze mogen in de klampen en de bretels niet in een te strakke bocht worden gelegd en bij flinke belasting zijn de transportverliezen van deze draden wat hoger dan bij een vierbundel AMS-620 die eveneens 4000 A kan doen. De keuze voor de HTLS zal in dit geval zijn ingegeven vanuit constructietechnische redenen, zoals het draadgewicht in de mastlichamen en de dynamische windlast die er tegenaan duwt. Door voor HTLS te kiezen kan men dezelfde transportcapaciteit alsnog bereiken zonder dat de halve mast gereconstrueerd dient te worden, zoals bij de aftak Coevorden moest worden gedaan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Dankjewel voor de uitleg!
In de verbinding Bleiswijk-Beverwijk hangen wel vierbundels. Is dat dan geen HTLS? Of bestaat dat ook in vierbundels?
In de verbinding Bleiswijk-Beverwijk hangen wel vierbundels. Is dat dan geen HTLS? Of bestaat dat ook in vierbundels?
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Iets wat je als driebundel kunt groeperen kun je natuurlijk ook als vierbundel groeperen. En als het moet zelfs als vijf- of zesbundel denk ik maar dan krijg je een veel hoger gewicht aan de masten te hangen.
Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel
Keuze tussen de driebundel en de vierbundel wordt in dit geval bepaald door de sterkte van de masten. Stel je een vierbundel voor met dezelfde doorsnede in mm2 als de huidige driebundel. Deze zou dezelfde capaciteit hebben elektrisch gezien en ook dezelfde gewicht. Maar doordat de totale windvang van de vier weliswaar dunnere geleiders (oppervlakte is evenredig met kwadraat van de diameter) toch groter is dan de drie dikkere geleiders betekent de vierbundel wel een grotere windbelasting en dat kan er niet bij.
De vierbundels in nieuwbouw bestaan uit AMS-geleiders, zoals Hans al aangeeft. Dit zijn economischere geleiders vanwege lagere verliezen en lagere investering en ook wel makkelijkere installatie.
De vijf, zes en achtbundels zie je pas verschijnen bij de nog hogere spanningsniveau's. Zie de main site.
De vierbundels in nieuwbouw bestaan uit AMS-geleiders, zoals Hans al aangeeft. Dit zijn economischere geleiders vanwege lagere verliezen en lagere investering en ook wel makkelijkere installatie.
De vijf, zes en achtbundels zie je pas verschijnen bij de nog hogere spanningsniveau's. Zie de main site.