Brabo en de Antwerpse haven
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Elia heeft een filmpje gemaakt met enkele spectaculaire beelden: https://www.youtube.com/watch?v=-xx9NVs ... e=youtu.be
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Wat wordt eigenlijk de transport capaciteit van die scheldekruising?
KML-generator generator
Re: Brabo en de Antwerpse haven
4000A, dus ongeveer 3000MVA per draadstelBaDu schreef:Wat wordt eigenlijk de transport capaciteit van die scheldekruising?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Netjes, wat wordt de bundel configuratie? (Misschien een goeie vraag voor zondag )
KML-generator generator
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Ongeveer 650 mm² HTLS dacht ik, maar inderdaad een goeie vraag om morgen aan de mensen van Elia te stellen
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Fotoverslag van de open wervendag.
Samen met een groepje van acht man waarvan twee Belgische leden de nieuwbouw van de Scheldekruisingsmasten bezocht, de post Lillo en een kleine tour door de haven gemaakt. Met dank aan Shrek voor het organiseren en met dank aan de mensen van Elia die ons erg interessante informatie konden vertellen. Niet met dank aan het weer, want het was een kille bedoeling met een noordwestenwindje en nevelige lucht.
Als eerste deze dag bij de "oude" Scheldekruising gekeken. Toch wat betreft principe niet veel anders dan de nieuwe. Met twee afspanmasten en de enkele geleider. Tijdens deze opname regende het. Gelukkig hield dat later op.
Hierna kwam ik bij het parkeerterrein bij Lillo aan. Daar stonden deze twee jongens. Een detail van de mast laat er geen twijfel over waar straks de geleider wordt afgespannen. Een looppad leidde de mensen via twee grote tenten naar de bouwlocatie van mast 2. Het was dus mast 3 die afgelopen week net was opgebouwd. Mast 2 is aanstaande. Naast het eerste deel van mast 2 dat al geplaatst was stonden de mastsegmenten klaar om opgetild te worden.
Aan de overkant een kleine kilometer verderop stond mast 3. Zichtomstandigheden waren slecht. Te zien was de mensen onder de indruk waren van de grote staalprofielen. Samengesteld uit twee zware exemplaren van 30 cm bleken die te zijn . We kregen uitleg over de moeilijke locatie en waarom de plek uiteindelijk op de oever van de Schelde uitkwam, iets met gasleidingen.
Een groepsfoto zat er ook nog in. De zware kraan die normaal voor windturbines wordt ingezet stond al klaar. In de tent pronkte ook het schaalmodel dat zich in de windtunnel had bewezen. Je kon er eigenlijk niet dicht genoeg bij staan om goed te bekijken, want 1:100 is toch wel klein.
Voor de modelbouwers onder ons leuk om te zien, maar het blijft kunststof en dus geen metalen model .
Een klein beetje zonlicht kwam soms door.
Samen met een groepje van acht man waarvan twee Belgische leden de nieuwbouw van de Scheldekruisingsmasten bezocht, de post Lillo en een kleine tour door de haven gemaakt. Met dank aan Shrek voor het organiseren en met dank aan de mensen van Elia die ons erg interessante informatie konden vertellen. Niet met dank aan het weer, want het was een kille bedoeling met een noordwestenwindje en nevelige lucht.
Als eerste deze dag bij de "oude" Scheldekruising gekeken. Toch wat betreft principe niet veel anders dan de nieuwe. Met twee afspanmasten en de enkele geleider. Tijdens deze opname regende het. Gelukkig hield dat later op.
Hierna kwam ik bij het parkeerterrein bij Lillo aan. Daar stonden deze twee jongens. Een detail van de mast laat er geen twijfel over waar straks de geleider wordt afgespannen. Een looppad leidde de mensen via twee grote tenten naar de bouwlocatie van mast 2. Het was dus mast 3 die afgelopen week net was opgebouwd. Mast 2 is aanstaande. Naast het eerste deel van mast 2 dat al geplaatst was stonden de mastsegmenten klaar om opgetild te worden.
Aan de overkant een kleine kilometer verderop stond mast 3. Zichtomstandigheden waren slecht. Te zien was de mensen onder de indruk waren van de grote staalprofielen. Samengesteld uit twee zware exemplaren van 30 cm bleken die te zijn . We kregen uitleg over de moeilijke locatie en waarom de plek uiteindelijk op de oever van de Schelde uitkwam, iets met gasleidingen.
Een groepsfoto zat er ook nog in. De zware kraan die normaal voor windturbines wordt ingezet stond al klaar. In de tent pronkte ook het schaalmodel dat zich in de windtunnel had bewezen. Je kon er eigenlijk niet dicht genoeg bij staan om goed te bekijken, want 1:100 is toch wel klein.
Voor de modelbouwers onder ons leuk om te zien, maar het blijft kunststof en dus geen metalen model .
Een klein beetje zonlicht kwam soms door.
GIS station Lillo
Daarna staken we de weg over naar de nieuwe 380 kV-post Lillo. Een gasgeïsoleerd station, grotendeels ondergebracht in een gebouw. We kregen helmen uitgereikt.
Op de achtergrond de portalen voor de 380 kV-lijnen die hier aan zullen sluiten. Een hesje en toen konden we binnen kijken naar indrukwekkende schakelelektronika. Dit is dus het indrukwekkende GIS-station. Gasdicht. Buiten werden de "rails" naar binnen gevoerd via de gesloten buizen.
Op de achtergrond de portalen voor de 380 kV-lijnen die hier aan zullen sluiten. Een hesje en toen konden we binnen kijken naar indrukwekkende schakelelektronika. Dit is dus het indrukwekkende GIS-station. Gasdicht. Buiten werden de "rails" naar binnen gevoerd via de gesloten buizen.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Toen gingen we nog een keer kijken bij mast 2, ditmaal om de ontwerper ook nog te kunnen spreken .
Het model lachtte ons nog steeds toe. We kregen een model van de geleider in de handen. Op de tekening was de schaal van de kraan te zien.
Het model lachtte ons nog steeds toe. We kregen een model van de geleider in de handen. Op de tekening was de schaal van de kraan te zien.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Vervolgens maakten we een kleine toer door het havengebied. Als eerste de in afbraak zijnde 150 kV-lijn van Lillo naar onder andere Merksem.
De circa 140 m hoge mast naast de Tijsmanstunnel. We stonden oog in oog met een markeringsbol. Mast 2 Hierna gingen we door de tunnel richting de nieuwe "compactmasten".
Bij Oorderen konden we een van deze masten zien. Er stonden alleen steunmasten. De kenmerkende mastkop. Detail van de V-steun, met geïsoleerde tijdelijke steunkabels om scheefgaan tijdens intrekken te voorkomen. De mastvoet.
De circa 140 m hoge mast naast de Tijsmanstunnel. We stonden oog in oog met een markeringsbol. Mast 2 Hierna gingen we door de tunnel richting de nieuwe "compactmasten".
Bij Oorderen konden we een van deze masten zien. Er stonden alleen steunmasten. De kenmerkende mastkop. Detail van de V-steun, met geïsoleerde tijdelijke steunkabels om scheefgaan tijdens intrekken te voorkomen. De mastvoet.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Vervolgens naar Zandvliet. Gedomineerd door de gigantische industrie van BASF staat dit station naast de rondgaande Scheldelaan dichtbij de Nederlandse grens.
De grote dwarsregeltrafo van 2000 Ampere per stuk kunnen de stroominvoer regelen. Er was ook hier een mast gereed om gemonteerd te worden. Het zal hier gaan om een eindmast. De drie jaar geleden geplaatste nieuwe eindmast van Zandvliet in de lijn naar Rilland. Een indrukwekkende jongen, zeker in vergelijking tot de "compactmasten". Een blik richting het zuiden is de mast te zien, de invoer zal vanaf de noordkant en de zuidkant plaatsvinden. Op de onderste geleider was nog dit kastje zichtbaar, waarschijnlijk een temperatuursensor om de toelaatbare capaciteit te bepalen "dynamic line rating".
De grote dwarsregeltrafo van 2000 Ampere per stuk kunnen de stroominvoer regelen. Er was ook hier een mast gereed om gemonteerd te worden. Het zal hier gaan om een eindmast. De drie jaar geleden geplaatste nieuwe eindmast van Zandvliet in de lijn naar Rilland. Een indrukwekkende jongen, zeker in vergelijking tot de "compactmasten". Een blik richting het zuiden is de mast te zien, de invoer zal vanaf de noordkant en de zuidkant plaatsvinden. Op de onderste geleider was nog dit kastje zichtbaar, waarschijnlijk een temperatuursensor om de toelaatbare capaciteit te bepalen "dynamic line rating".
- Bijlagen
-
- DSCJ7061-b2.jpg (1.01 MiB) 9173 keer bekeken