Kabeldoorsnede verjongen

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Driess
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2017 13:52

Kabeldoorsnede verjongen

Bericht door Driess » 28 nov 2017 11:21

Besten,

Volgende situatie stelt zich voor in een middenspanningscabine van een klant.
De aankomende kabel van de netbeheerder is 3x1x630 mm².
De vertrekkende kabel van de netbeheerder is 3x1x400 mm².

Beide kabels zijn aangesloten op aankomstcellen zonder beveiliging, deze zijn enkel voorzien van een scheider.
Het vertrek naar de klant is uiteraard wel beveiligd tegen overstroom. Ik vroeg mij af ofdat het niet verplicht is om een extra stroom beveiliging tussenin te plaatsen aangezien de kabeldoorsnede verkleint. Bij een klassieke huisinstallatie dient men een extra automaat te plaatsen indien de doorsnede van de kabel verkleint. Zodanig dat men de kabel correct kan beschermen. In dit geval is het de kabel van de netbeheerder.

Volgens phase to phase dient er bij iedere verjonging een extra stroombeveiliging geïnstalleerd te worden.
https://www.phasetophase.nl/boek/boek_1_6.html
Paragraaf 6.4.2.

Wat is jullie mening?

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Kabeldoorsnede verjongen

Bericht door BaDu » 28 nov 2017 14:00

Dit is naar mijn menig niet verplicht indien aan alle vijf de volgende voorwaarden wordt voldaan:
  • De verjongde kabel geschikt is om de kortsluitstroom te voeren (I^2t van de kabel is groter dan de I^2t van het voedende systeem);
  • De verjongde kabel geschikt is om de nominaal stroom te voeren (In van de kabel gecorrigeerd voor de omgevingsomstandigheden > Ib ontwerp);
  • De verjongde kabel geschikt is om de nominaal stroom van de voorliggende thermische beveiliging te voeren (In van de kabel gecorrigeerd voor de omgevingsomstandigheden > Ith beveiliging);
  • Een sluiting (een en driefasen en fase-aarde) aan het eind van de verjongde kabel nog steeds een correcte uitschakeling door de beveiliging aan het begin van de dikkere kabel creeert (Ik eind van de kabel > Ibev>> ).
  • Het spanningsverlies (bij ontwerp belastingsstroom) aan het eind van de verjongde kabel nog steeds acceptabel is.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Kabeldoorsnede verjongen

Bericht door Johan » 28 nov 2017 14:44

Er zijn verschillende situaties waarbij een beveiliging niet nodig is.

- De 630mm² is een lange kabel en de dikte is gekozen om het spanningsverlies te beperken. De beveiliging is dan afgestemd op de 400mm².

- De 630mm² is gekozen voor de hoge kortsluitstroom. Het komt voor dat voor de eerste honderden meters een dikkere kabel gekozen wordt, hoe verder van het voedingsstation hoe lager de kortsluitstroom bij een fase sluiting. De beveiliging is hier ook afgestemd op de 400mm².

- De belasting van de 630mm² is niet hoger dan wat de 400mm² aankan, ook dan is de beveiliging afgestemd op de 400mm².

Eigenlijk lijk me dit een heel normale situatie, was in de begin jaren 3 x 35 mm² een normale kabel, in de loop van de jaren zijn die steeds zwaarder geworden. Daardoor zie je dat een middenspanningsring meestal uit verschillende diktes bestaat. In je voorbeeld moet de belasting van de ring ook over de 400mm² kunnen bij storing of onderhoud van de 630mm².

Door netberekeningen wordt vastgesteld wat de juiste relaisinstelling is rekening houdend dat bij een storing elk kabeldeel gemist kan worden. Kom uit die berekening dat een kabeldeel de belasting niet aankan dan wordt die vervangen door de dan gebruikelijke standaard kabel. De uitschakeltijd wordt bepaald door de zwakste schakel, dus hoe lang die kabel de kortsluitstroom aankan dat wordt dan de relaisinstelling.

Johan

Plaats reactie