Duitse GE netkaart project

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door BaDu » 05 jan 2017 16:28

Knarvel schreef:Konstanz-Ergatshausen SW-Konstanz
Volgens deze link zou het adres zijn: Umspannwerk Ergatshausen, Wollmatinger Straße 68 Konstanz zijn
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Knarvel » 06 jan 2017 12:07

Dat ging snel... alle stations zijn intussen gelocaliseerd en op de kaart gezet... Dank voor het meezoeken.
Ik had de nederige hoop dat we nu heel Baden-Würtemberg op de kaart zouden hebben staan, maar helaas blijkt dat dan toch weer net ff anders te liggen, Op onderstaande grafiek van het KIT uit "Die Weiterentwicklung der Energiewirtschaft in Baden-Württemberg bis 2025 unter Berücksichtigung der Liefer- und Preissicherheit" zien we dat er nog 3 grote en een doos vol kleine netbeheerders in BW aktuef zijn. Zo op de kaart kijkende denk ik dat we bij 70% zullen zitten, dus maar verder zoeken naar bronmateriaal bij SÜWAG, ect.
KIT-grafiek-BW-netbeheerders.png
KIT-grafiek-BW-netbeheerders.png (760.28 KiB) 13745 keer bekeken

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door ElexTro » 06 jan 2017 15:52

De netafdeling van SÜWAG heet overigens Syna. Dit zijn de 20-kV-middenspanningslijnen. 110 kV is in geheel Baden-Württemberg de NetzeBW.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 06 jan 2017 18:02

De afgelopen week ben ik flink doorgegaan in het Ruhrgebiet maar bij Gelsenkirchen en Essen begin ik vast te lopen. Wat een wirwar van lijnen. Kijk voor de aardigheid eens naar het schakelstation bij centrale Essen-Karnap Zonder een kaart van de netbeheerder of voldoende fotomateriaal is het geen doen... dus mocht iemand een netkaart hebben van Essen en/of Gelsenkirchen hou ik me aanbevolen En dan heb ik het nog niet eens over de 110kV grondkabels gehad die er ongetwijfeld ook genoeg zullen liggen in het Ruhrgebiet. Daar heb ik maar een klein deel van kunnen doen.

Verder vraag ik me af hoe de circuits lopen over deze aftakmasten:
https://goo.gl/maps/kUkfAfr9RDr bij Gelsenkrichen aan de A42
https://goo.gl/maps/G5qDeyLWPfC2 in Essen (staat midden in een volkstuinencomplex)
Iemand die er duidelijkheid over kan verschaffen?

Ondertussen ben ik ook weer verder gegaan met het 380kV net want er ontbreken ook nog een aantal lijnen in het midden van Duitsland.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 12 jan 2017 16:24

Inmiddels heb ik rondom Essen-Karnap toch e.e.a. in kunnen tekenen al heb ik bepaalde lijnen wel een beetje moeten gokken. Het is niet anders met onvoldoende kaartmateriaal en/of streetview beelden. Verder heb ik het 380kV net ten noordwesten van Frankfurt aangevuld zodat daar nu alle circuits zijn ingetekend. Ook heb ik de 380kV grondkabel bij Borken (Westf.) ingetekend, daar heb ik het tracé ook van gevonden, al was dat al deels zichtbaar op de beelden van Google Earth. Voor het gedeelte dat afgelopen zomer al in aanbouw was (tot Nordvelen) moet ik t.z.t. maar even van de A31 afgaan om te kijken als ik er toch langs kom en tijd heb.

Daarnaast heb ik een begin gemaakt met het intekenen van Bahnstrom leidingen van DB-Energie. Daar was al een apart mapje van dus daar kunnen ze wel mooi in. Jammer genoeg zijn ze op de netkaart bijna niet te onderscheiden van gewone 110kV lijnen. Wel zet ik bij de opmerkingen dat het om 16.7Hz gaat.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Knarvel » 12 jan 2017 17:04

Bahnstrom is idd ook 110kV, dus isolatorlengte helpt niet. EEn mast met 4 geleiders is vrijwel alrijs 2x Bahnstrom, en dan is dat ook in beheer van DB-Enetgie. Moeilijker wordt het als er een Bahnstrom lijn op de masten van de buurman (Amprion ofzo) meelift, hier en daar is dat zo, al zijn ze er niet gek op.
Je kan het beste van de stations uitgaan, ik heb die volledig in de kaart gezet. Bij de naamgeving heb ik de volgende systematiek gebruikt:

DB-type-plaatsnaam, de typen verklaren zich als volgt:
DB-KW Mannheim -----------------Centrale met een 16hz generator
DB-WKW Walchensee -------------WaterkrachtCentrale met een 16hz generator
DB-PsKW Langenprozelten--------WaterkrachtPompCentrale met een 16hz generator (de pomp zou daar ook 50 Hz kunnen zijn...)
DB-UfW Hamburg-Harburg--------Omvormer station, maakt uit 3ph/50 Hz de 110kV/1ph/16,7 Hz met behulp van elektronica
DB-UrW Mannheim-----------------Omvormer station, maakt uit 3ph/50 Hz de 110kV/1ph/16,7 Hz met behulp van een roterende omvormer (e-motor en generator op gekoppelde as)
DB-UW Genshagener-Heide-------BS-Onderstation, 110kV 16Hz in, 15 kV 16Hz uit --- Vrijwel altijd direkt naast het spoor...
DB-SW Kirchhellen------------------BS-Schakelstation, 110kV 16Hz in, 110 kV 16Hz uit

Succes met de verdere zoektocht.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 12 jan 2017 19:45

Ik bedoelde eigenlijk dat op de netkaart zelf de Bahnstrom leidingen niet te onderscheiden zijn van de gewone 110kV lijnen voor wat betreft de kleur. Op de luchtbeelden zijn ze vrij goed te herkennen door inderdaad 4 i.p.v. 6 geleiders al vallen ze soms bijna weg op minder gedetailleerde luchtbeelden van Google. De stations staan er inderdaad allemaal al mooi op. Duidelijk overzicht ook waar de afkortingen voor staan. Om het verschil aan te geven zet ik achter de plaatsnamen ook altijd DB.

Bij het trekken van de Bahnstrom lijnen kwam ik bij KW Datteln al een interessante installatie tegen! Datteln levert rechtstreeks 380kV maar bij het station staan ook omvormers voor 110kV 16.7Hz voor DB Energie. E.e.a. ziet er nog vrij nieuw uit.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Knarvel » 12 jan 2017 22:35

Peter schreef:Ik bedoelde eigenlijk dat op de netkaart zelf de Bahnstrom leidingen niet te onderscheiden zijn van de gewone 110kV lijnen voor wat betreft de kleur.
Ja dat is idd zo, er is met de mogelijkheden van GE niet veel aan te doen, nog een goed contrasterende kleur te vinden zal niet meevallen...
Peter schreef:Om het verschil aan te geven zet ik achter de plaatsnamen ook altijd DB.
Hmm, ik heb dat DB er juist voorgezet... Wat is wijsheid? Wellicht is het beter BS te gebruiken want er is ook nog 16Hz in Zwitserland en Oostenrijk. Ik zou het wel graag zien dat iedereen hetzelfde schema aanhoud.
Peter schreef:Bij het trekken van de Bahnstrom lijnen kwam ik bij KW Datteln al een interessante installatie tegen! Datteln levert rechtstreeks 380kV maar bij het station staan ook omvormers voor 110kV 16.7Hz voor DB Energie. E.e.a. ziet er nog vrij nieuw uit.
Meer over Datteln: http://jazudatteln4.de/index.php/techni ... -datteln-4

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Hans » 12 jan 2017 22:41

Peter schreef:Ik bedoelde eigenlijk dat op de netkaart zelf de Bahnstrom leidingen niet te onderscheiden zijn van de gewone 110kV lijnen voor wat betreft de kleur.
Dat is een opmerking die wellicht al bij meerdere mensen is opgekomen. We zien het ook bij AC en HVDC: de Storebæltkabel en de Kontek-verbinding in Denemarken zien er op de netkaart uit als doodgewone 380/400 kV AC-grondkabels omdat niet het stroomtype, maar de bedrijfsspanning de maatgevende parameter is voor het voorkomen en de grafische stijl.
Dat berust op niets anders dan een keuze en een verworvenheid. De keuze is gemaakt om net met stippellijnen te willen werken omdat die op GE niet mogelijk zijn en omdat ze op de webkaart de indruk zouden wekken dat de verbinding in aanbouw is.

Op dit moment is er dus geen andere oplossing dan gewoon aanklikken en zien wat de ballon zegt. Hoewel het systeem van Frank (naamgeving van de stations van het Bahnstromnetz) op zich ook een hele goede manier is: verbindingen die naar zulke stations toe lopen zijn in bijna alle gevallen ofwel bahnstrom, ofwel invoeding voor een omvormer. Dat geeft meestal al een aardige indicatie.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 12 jan 2017 23:40

@Knarvel: interessant document over Datteln en over hoe Bahnstrom in z'n algemeenheid werkt.

We hebben inderdaad nu wel zo'n beetje alle kleuren gebruikt dus dan houdt het op... Hoe gaan we het trouwens doen met de plaatsnamen? Zal ik DB voortaan maar voor de plaatsnaam zetten? En dan in de opmerkingen "Bahnstrom 16,7Hz", dan is het voor iedereen duidelijk.

Overigens ben ik inmiddels een meeliftende Bahnstrom leiding tegengekomen, vanuit Kirchhellen naar Mehrhoog en dat klopt inderdaad want op de A31 bij Schermbeck zie ik altijd een combinatielijn waarvan één traverse vier geleiders draagt!

Plaats reactie