Welk bord is dit?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willis
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2016 10:29

Welk bord is dit?

Bericht door Willis » 14 nov 2016 21:51

Hallo mijn naam is Willis en ben nieuw hier op zoek naar info over een mastbord wat ik in mn bezit heb.
Wie kan me bv vertellen waar dit bord vandaan komt of hoe oud het is etc.
Aangezien een vriend me vroeg of ik dit bord aan zijn vader wil verkopen die een verzamelaar is van alles wat met oude ellectra te maken heeft, en ik dit bord als een onderdeel van een betaling voor verrichte arbeid gekregen heb wilde ik ook graag weten wat het evt waard is.
Ik ben geen handelaar ofzo maar wil dan wel een eerlijke prijs voor dit bord wat nu een aardige tijd mijn huis gesiert heeft, maar geld is krap en ik weet dat als ik het verkoop bij een goed persoon terecht komt.
Bvd Willis
Bijlagen
20161114_214117.jpg
Detail
20161114_214117.jpg (1.81 MiB) 10663 keer bekeken
20161114_214058.jpg
Het is een zwaar bord van wat ik denk gegoten aluminium?
20161114_214058.jpg (1.51 MiB) 10663 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Welk bord is dit?

Bericht door Tom » 14 nov 2016 23:27

Helaas weet ik het antwoord niet direct. Wel weet ik vrij zeker dat het niet uit het oosten of noorden komt. Aan de ribbelstructuur te zien is het wel oud, ik denk jaren vijftig of nog wel ouder. Uit welke streek kom je, mogelijk biedt dat wat aanknopingspunten?

Het zijn van die dingen voor de verzamelaar, waarde in euro's is wat de verzamelaar ervoor geeft denk ik.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Welk bord is dit?

Bericht door Hans » 15 nov 2016 10:28

Een dergelijk bord met vier gaten, gegoten aluminium met ribbelstructuur en een hoog, schreefloos en verticaal lettertype heb ik zelf als jochie een keer gekocht op een elektronicabeurs bij de Lichtmis. Alleen betreft het bij mij een exemplaar waar geen netspanning op staat en waarvan de afmeting eigenlijk alleen richting 10 kV wijzen kan.

De fabricagewijze, het taalgebruik en de precieze vormgeving van deze groep borden is typisch voor de PLEM (Limburg) ergens tussen het eind van de oorlog en midden jaren 60.

Afbeelding

De waarde kan wel eens een deceptie zijn.
Ik heb er destijds slechts een paar losse guldens of net al euro's voor betaald, meer niet. De enige serieuze markt voor dit soort borden moet men zoeken in de hoek van studentenhuizen, zuipketen en feestkroegen, of misschien een enkele mancave-eigenaar. Geen idee wat een gepaste waarde zou kunnen zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Welk bord is dit?

Bericht door Mark » 15 nov 2016 19:43

Als ik beetje de analogie leg met spoorcuriosa, dan ligt de waarde zo rond de 10 a 20 euro.

Gebruikersavatar
Willis
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2016 10:29

Re: Welk bord is dit?

Bericht door Willis » 15 nov 2016 22:21

TomBorger schreef:Helaas weet ik het antwoord niet direct. Wel weet ik vrij zeker dat het niet uit het oosten of noorden komt. Aan de ribbelstructuur te zien is het wel oud, ik denk jaren vijftig of nog wel ouder. Uit welke streek kom je, mogelijk biedt dat wat aanknopingspunten?

Het zijn van die dingen voor de verzamelaar, waarde in euro's is wat de verzamelaar ervoor geeft denk ik.


Ik weet niet ofdat ik het nu goed doe, maar dank je voor je antwoord Tom.
Het bord is in een huis gevonden in Capelle ad IJssel, meer kan ik er ook niet over zeggen.
En naar de waarde vragen vond ik naderhand ook een suf want het is idd wat iemand er voor geeft.

Gebruikersavatar
Willis
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2016 10:29

Re: Welk bord is dit?

Bericht door Willis » 15 nov 2016 22:25

Hans schreef:Een dergelijk bord met vier gaten, gegoten aluminium met ribbelstructuur en een hoog, schreefloos en verticaal lettertype heb ik zelf als jochie een keer gekocht op een elektronicabeurs bij de Lichtmis. Alleen betreft het bij mij een exemplaar waar geen netspanning op staat en waarvan de afmeting eigenlijk alleen richting 10 kV wijzen kan.

De fabricagewijze, het taalgebruik en de precieze vormgeving van deze groep borden is typisch voor de PLEM (Limburg) ergens tussen het eind van de oorlog en midden jaren 60.

Afbeelding

De waarde kan wel eens een deceptie zijn.
Ik heb er destijds slechts een paar losse guldens of net al euro's voor betaald, meer niet. De enige serieuze markt voor dit soort borden moet men zoeken in de hoek van studentenhuizen, zuipketen en feestkroegen, of misschien een enkele mancave-eigenaar. Geen idee wat een gepaste waarde zou kunnen zijn.
Ik had dit bord ook al gezien, maar evengoed bedankt!

Gebruikersavatar
Willis
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2016 10:29

Re: Welk bord is dit?

Bericht door Willis » 15 nov 2016 22:26

Mark schreef:Als ik beetje de analogie leg met spoorcuriosa, dan ligt de waarde zo rond de 10 a 20 euro.
Bedankt!

Plaats reactie