150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door Ruben » 12 jun 2016 14:09

De meeste kennen deze lijn die bestaat uit tonmasten met de korte bliksemtraversen.

Origineel werd de lijn gebouwd als Nijmegen - Doetinchem die gereed kwam in 1954. Dit was de eerste 150kV die uitgevoerd werd met tonmasten, een jaar later gevolgd door Dodewaard - Ede, welke ook uitgevoerd werd met dezelfde masten. De lijn is zo'n 32 km lang en het landschap varieert als de lijn zijn weg baant vanaf Nijmegen naar Doetinchem. Vroeger bestond de lijn uit 106 masten. In de jaren '70 werd de lijn voor het eerst aangepast toen het verdeelstation van Zevenaar werd gebouwd. Mast 65 werd vervangen door een splitsingmast en bij het station kwam een eindmast te staan. Toen werd door de circuits aangepast, toen had je de circuits Nijmegen - Doetinchem, Nijmegen - Zevenaar en Zevenaar - Doetinchem.

In de jaren '90 met de bouw van de Oostring bij Doetinchem, werd het station Langerak gebouwd. Doetinchem - Zutphen werd aldaar onderbroken en Nijmegen - Doetinchem werd verlegd van Doetinchem naar Langerak. De masten 97 - 106 werden afgebroken en werden er nieuwe masten gebouwd met de nummers 97 - 105 om de wijk De Huet heen. In 2008 werden de masten 63 - 66 en de eindmast bij verdeelstation Zevenaar afgebroken vanwege de aanleg van een nieuwe woonwijk bij Zevenaar. Mast 67 werd vervangen door een portaal voor het begin van de verkabeling. Mast 62 werd verbouwd tot een opstijgpunt. In 2010 werd bij de Waalsprong bij Lent de masten 6 - 12 gesloopt door de aanleg van ook een nieuwe woonwijk. Masten 3 - 5 werden vervangen door de niet passende donaumasten die bij de Waalportalen staan. Mast 13 werd vervangen door een donaumast als opstijgpunt.

Nu worden bij Doetinchem de masten 94 - 105 afgebroken door de bouw van Doetinchem - Wesel, hierdoor verdwijnt ook de masten die in de jaren '90 zijn aangelegd voor de omleiding rondom De Huet.

Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik de laatste masten op de foto gezet die ik nog moest, nu is de gehele lijn op foto door mij.
101_1640.jpg
De lijn naar Doetinchem begint zij aan zij met de lijnen naar Arnhem en Dodewaard. De lijn naar Arnhem is het oudste die stamt uit 1949, de lijn naar Dodewaard stamt uit 1952. De Waalportalen blijven een icoon voor Nijmegen.
101_1640.jpg (332.98 KiB) 9552 keer bekeken
101_1609.jpg
Elk portaal is zo'n 73 meter hoog, na portaalmast 2 gaat de lijn nu over op de donaumast 3, de eigenlijk totaal niet past bij de andere masten.
101_1609.jpg (318.54 KiB) 9552 keer bekeken
101_1288.jpg
Aan de andere kant van de dijk zijn masten 5 te zien van de lijn naar Arnhem en Doetinchem, Beide masten zijn ongeveer in 2005 gebouwd, toen de lijn naar Arnhem hier verkabeld werd. Ook werd mast 5 voor naar Zevenaar gebouwd die ongebruikt stond in de periode 2005-2010/
101_1288.jpg (543.01 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_0095.jpg
In 2010 kwam ik terug uit Middelburg en mocht ik de camera van mijn oma gebruiken, toen kon ik bij Nijmegen historische foto's maken. De linkermast was de originele afspanmast voor de lijn naar Zevenaar. Hier ging de configuratie over van denneboom naar tonmast.
IMG_0095.jpg (210.37 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_0096.jpg
Hier is duidelijk de overgang te zien van de afspanmast naar mast 4 de eerste tonmast in de lijn. Helaas is deze speciale mast in 2011 afgebroken...
IMG_0096.jpg (213.63 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_0097.jpg
Hier zijn masten 1 t/m 8 zichtbaar. De overgang was toch altijd een bijzonder punt in de lijn.
IMG_0097.jpg (263.8 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_1058.jpg
Aan de andere kant van de verkabeling is mast 13 zichtbaar wat een echt opstijgpunt is.
IMG_1058.jpg (561.96 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4654.jpg
Vanaf mast 14 begint dan eindelijk de tonmasten weer, die eerst langs Bemmel opgaat.
IMG_4654.jpg (308.81 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4671.jpg
Op de voorgrond is mast 12 zichtbaar van Nijmegen - Bemmel, tenminste wat er nog van over is... Op de achtergrond is de hoge steunmast 15 zichtbaar. Tussen de twee lijnen zit toch al 19 jaar.
IMG_4671.jpg (430.99 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4701.jpg
Mast 17 is ook een hoge vanwege de overspanning van de Waaldijk. Helaas begint hier al de afspanverhogingen die deze lijn toch veel heeft.
IMG_4701.jpg (594.12 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4705.jpg
Terugkijkend op masten 16 t/m 14.
IMG_4705.jpg (541.21 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4710.jpg
Hoekmast 18 staat in de uiterwaarden van de Waal en staat op een typerende stiep. In het topstuk zit een nest verwerkt wat we later gaan zien bij het Pannerdensch Kanaal.
IMG_4710.jpg (537.5 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4726.jpg
Steunmast 24 van het type S+0, deze is dus zo'n 35 m hoog. Ook heeft deze mast de typerende dubbele isolatorkettingen voor het oversteken van een N-weg.
IMG_4726.jpg (481.28 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4747.jpg
Dan verlaten we Bemmel om koers te zetten richting het kanaal. Bij hoekmast 27 maakt de lijn een bocht om een stukje parallel te lopen aan de 380kV-lijn Dodewaard - Doetinchem.
IMG_4747.jpg (223.8 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4765.jpg
Hoekmast 27 van dichterbij gezien. Op de mast zijn duidelijk de circuitkleuren zichtbaar. Circuit groen is Nijmegen - Zevenaar en circuit paars is Nijmegen - Langerak.
IMG_4765.jpg (612.69 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4767.jpg
Met sprongen van zo'n 350 m baant de lijn zich een weg richting het kanaal.
IMG_4767.jpg (332.11 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4779.jpg
Bij mast 35 komen we de eerste wisselmast tegen in de lijn. De traversen staan hier verder uit mekaar dan bij gewone hoekmasten.
IMG_4779.jpg (476.42 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4788.jpg
Dan komen we bij de crossing over het Pannerdensch Kanaal. Deze crossing is niet meer origineel, de ophanging is in 2013 aangepast. Vroeger hadden de crossingmasten dubbele isolatorkettingen zoals dat hedendaags bij Wageningen te zien is.
IMG_4788.jpg (236.25 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4793.jpg
Hoekmast 40 met vier ruiten zorgt ervoor dat de geleiders op hoogte worden gebracht om naar crossingmast 41 te te gaan.
IMG_4793.jpg (560.75 KiB) 9552 keer bekeken
IMG_4808.jpg
Een staatsie portret van mast 41. Het fundament is pas geverfd, in tegenstelling tot aan de andere kant van het kanaal is deze mooi wit.
IMG_4808.jpg (469.92 KiB) 9552 keer bekeken
Dit was deel 1 van de reportage van de lijn. In het volgende deel het vervolg richting Zevenaar.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door Peter » 12 jun 2016 14:28

Mooie fotoserie van deze fraaie tonmasten! Jammer dat er al diverse stukken van de lijn zijn afgebroken en dat er bij Doetinchem nog een deel gaat verdwijnen

Overigens, even een vraag tussendoor. Is er al iets te zien van de aanpassingen aan de 380kV verbinding bij Angeren? Dat zou in het tweede kwartaal van 2016 moeten gebeuren las ik op de site van TenneT.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door Ruben » 12 jun 2016 17:59

@Peter, afgelopen donderdag toen ik bij het kanaal was zag ik geen veranderingen bij Angeren.

We gaan rustig verder met deel 2.
DSC_2388.jpg
Als je vanaf Zevenaar naar Pannerden of naar de veerpont naar Doornenburg rijdt en je komt de dijk op is dit altijd het eerste wat je ziet. De 150kV-crossing en de 380kV-crossing bij elkaar. Dit beeld blijft adembenemend.
DSC_2388.jpg (215.86 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2383.jpg
De 150kV-crossing is nog een aardige overspanning van het kanaal, plus nog delen van de uiterwaarden. Op de achtergrond zijn de 380kV masten zichtbaar die binnenkort een metamorfose ondergaan.
DSC_2383.jpg (213.99 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2377.jpg
Dan zien we de crossing nu vanaf de kant van Zevenaar. De stiep van mast 42 is anders dan die van mast 41. Ook de kleur, deze is al jaren bruin.
DSC_2377.jpg (228.68 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2374.jpg
De lijn loopt nog t/m mast 50 nog door de uiterwaarden heen. Deze staan allemaal op stiepjes.
DSC_2374.jpg (268.4 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2361.jpg
De stiep van mast 43 is flink begroeid in 3 jaar tijd toen ik voor het laatst langs deze mast reed.
DSC_2361.jpg (384.66 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2359.jpg
Dan mast 43 in z'n geheel. Een flinke hoekmast, tevens met 4 ruiten en hij maakt hier een flinke hoek.
DSC_2359.jpg (597.62 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2354.jpg
De hoekmasten worden hier altijd gekenmerkt door de lange bretels, hierdoor krijgen ze een stoere blik tegenover de steunmasten.
DSC_2354.jpg (521.01 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2352.jpg
De ophanging die de crossingmasten nu hebben kan ik nog steeds niet aan wennen, het blijft een apart verhaal waarom ze het hier aangepast hebben maar zoals bij Arnhem en Wageningen niet.
DSC_2352.jpg (269.99 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2320.jpg
De gehele crossing nu van een afstand gezien.
DSC_2320.jpg (287.7 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2318.jpg
De overige steunmasten staan in de uiterwaarden in een stukje prachtige natuur!
DSC_2318.jpg (277.68 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2317.jpg
De lijn maakt bij de crossing een Z-bocht om zijn weg te vervolgen richting Zevenaar, alleen aan de andere kant van het kanaal.
DSC_2317.jpg (263.67 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2313.jpg
Op deze foto zijn masten 46 t/m 35 zichtbaar. Ook is de pas gesloten centrale van Nijmegen zichtbaar.
DSC_2313.jpg (250.84 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2312.jpg
Mast 49 heeft sinds dat ik hem ken altijd al een vogelnest op het topstuk gehad voor de vele soorten vogels die in dit stuk leven. Onder andere de Zwarte Stern komt hier veel voor.
DSC_2312.jpg (448.28 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2311.jpg
Dan zien we hier mast 51 die weer op eigen voeten staat. Ook zien we de masten die hun weg banen richting Zevenaar-Oost.
DSC_2311.jpg (218.86 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2308.jpg
Mast 50 is de laatste mast die op een stiep in de uiterwaarden staat van het kanaal.
DSC_2308.jpg (531.4 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2306.jpg
Mast 51 is dan een gewone S+0 die met voeten op de vaste Zevenaarse grond staat.
DSC_2306.jpg (475.15 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2305.jpg
Masten 51 t/m 53, dit was mijn eerste foto van mijn rondje Zevenaar - Pannerdensch Kanaal - Zevenaar.
DSC_2305.jpg (233.29 KiB) 9526 keer bekeken
IMG_4826.jpg
Hoekmast 53 aan de doorgaande weg tussen Zevenaar en Pannerden.
IMG_4826.jpg (517.08 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2394.jpg
Mast 55 en 56. In mast 55 was in 2011 nog een ongeval gebeurd toen een schilder in de buurt kwam van de onder spanning staande circuit.
DSC_2394.jpg (503.96 KiB) 9526 keer bekeken
DSC_2395.jpg
Masten 54 en 53. De lijn loopt in z'n geheel door een schitterend stukje Gelderland!
DSC_2395.jpg (348.83 KiB) 9526 keer bekeken
Dit was deel 2 van de reportage.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door Ruben » 12 jun 2016 20:13

We gaan verder met deel 3, met de masten rondom Zevenaar.
DSC_2398.jpg
Mast 56 staat op het terrein van een bewonder van het gehucht Ooy (Zevenaar). Deze mast kan ik alleen maar herinneren met een GSM-antenne.
DSC_2398.jpg (630.37 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2402.jpg
Mast 58 staat op het terrein van het openluchtzwembad de Breuly.
DSC_2402.jpg (767.61 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2403.jpg
Op de voorgrond mast 59 die de weg kruist die loopt van Oud Zevenaar naar Zevenaar toe.
DSC_2403.jpg (258.05 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2408.jpg
Hoekmast 60, eigenlijk kan ik deze mast alleen maar herinneren met die GSM-antenne.
DSC_2408.jpg (262.23 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2411.jpg
Mast 61 staat tussen een N-weg en een fietspad in. De bovenleidingsportalen op de achtergrond zijn van de Betuweroute en Arnhem - Emmerich.
DSC_2411.jpg (625.56 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2414.jpg
Mast 62 gezien vanaf de zijkant. Voor 2008 was dit een normale hoekmast. Nu is het een eindmast voor het begin van de grondkabel.
DSC_2414.jpg (295.95 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2415.jpg
Het opstijgpunt staat achter de oprit naar de Fergusonbrug.
DSC_2415.jpg (350.21 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2431.jpg
Onder mast 62 is het toch een bijzonder aanzicht hoe de kabels naar de grondkabels gaan.
DSC_2431.jpg (692.04 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2432.jpg
De eerste foto van afgelopen vrijdag. Het lijndeel 60 - 62 is duidelijk zichtbaar.
DSC_2432.jpg (244.43 KiB) 9504 keer bekeken
100_1102.jpg
De spiltsingmast die bij Zevenaar stond met nummer 65. Alleen het circuit Nijmegen - Zevenaar was nog verbonden. Het circuit Zevenaar - Langerak werd al ondergronds bedreven.
100_1102.jpg (403.21 KiB) 9504 keer bekeken
IMG_0708.jpg
Hier is de andere splitsingmast te zien in z'n volle glorie. Dit was ook vroeger in Zevenaar.
IMG_0708.jpg (473.8 KiB) 9504 keer bekeken
Aftak Zevenaar.jpg
De aftak was hier nog maar door één circuit verbonden vanuit Nijmegen. De eindmast was een typische eindmast die veel gebruikt werd door de PGEM. De fundamenten liggen nog steeds bij het station.
Aftak Zevenaar.jpg (130.16 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2646.jpg
Het verdeelstation van Zevenaar hedendaags. Kon er geen beter beeld van krijgen voordat er naast het verdeelstation een bouwterrein lag voor een spoortunnel.
DSC_2646.jpg (359.6 KiB) 9504 keer bekeken
Afbeelding 012.jpg
Op de voorgrond mast 67, met op de achtergrond duidelijk de aftak naar het station. Het circuit Nijmegen - Langerak was buiten bedrijf.
Afbeelding 012.jpg (342.58 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2436.jpg
Mast 67, vroeger een dood normale steunmast. Maar na de verkabeling werd dit toch een bijzondere mast.
DSC_2436.jpg (517.6 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2443.jpg
Op de voorgrond mast 69, deze heeft past de GSM-antennes gekregen. Bij mast 70 maakt de lijn een hoek om onder Didam langs te lopen.
DSC_2443.jpg (264.65 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2449.jpg
Wisselmast 70 gezien vanaf een afstand. Met op de achtergrond de bebouwing van Didam.
DSC_2449.jpg (250.27 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2451.jpg
Wisselhoekmast 70 met op de achtergrond de masten van het lijn deel 70 - 76.
DSC_2451.jpg (263.5 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2458.jpg
Masten 69 t/m 67 zichtbaar. Door het portaal door is mast 62 zichtbaar.
DSC_2458.jpg (231.99 KiB) 9504 keer bekeken
DSC_2467.jpg
Het begin van het lijndeel 70 - 62 wat nu is onderbroken vanaf portaal 67 tot aan eindmast 62.
DSC_2467.jpg (475.14 KiB) 9504 keer bekeken
Dit was deel 3 van de lijn Nijmegen - Zevenaar - Langerak. In het volgende deel komt het niet heel bekende deel aan bod.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door Tom » 12 jun 2016 20:21

Mooi licht had je tijdens die serie bij Pannerden! Ik vind de masten op de betonconstructie met vier kolommen erg mooi daar, natuurlijk veel beter passend dan de lompe eenpaals-constructies bij Hattem.

De crossing foto 2377 is erg mooi, de hoekmast 43 staat er goed op, ook mast 55 met de hoekmast op de achtergrond is fraai. Kleine tip: volgens mij moet je wel in de nabewerking letten op je zwartpunt, want sommige schaduwvlakken zijn wat "vaal".

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door Hans » 12 jun 2016 20:31

Dank voor het vastleggen Ruben. Deze verbinding ken ik eigenlijk amper en zo te zien is dat jammer. Tonlijnen staan altijd wel goed, het maakt niet uit in wat voor landschap je ze neerzet. Maar dat zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn, ik hou nu eenmaal van sterk verticale mastontwerpen.

Ik ben ook benieuwd naar die tussenfase-afstandhouders tussen mast 79 en mast 80 in, een poosje terug al hier genoemd. Als je de hele verbinding hebt gehad ben je ze ongetwijfeld tegengekomen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door Ruben » 12 jun 2016 21:15

Dank voor de reacties Hans & Tom!

@Tom, de serie bij Pannerden was afgelopen donderdag gemaakt tussen 7 uur en half 9. De stiep bij Pannerden vind ik persoonlijk ook veel mooier dan wat ze bij Hattem gedaan hebben. Met het nabewerken heb ik wel zorgvuldig opgelet of de foto's zo realistisch mogelijk bleven, maar bedankt voor je oplettendheid! Heb jij misschien nog oude foto's van de masten rondom Zevenaar die nu verdwenen zijn?

@Hans, de tonmasten hier heb ik altijd schitterend gevonden, de tonmasten met de langere bliksemtraversen ben ik meer gaan waarderen sinds dat ik de tonmasten-lijn tussen Vaassen en Hattem heb gefotografeerd. De tussenfase-afstandhouders tussen mast 79 en 80 waren nu verdwenen. Ik ben precies tussen mast 79 en 80 gereden en heb niks gezien.

We gaan door met deel 4!
DSC_2468.jpg
Mast 71 is weer een verhoogde mast om een weg en een paar huizen te overspannen. Mast 70 is nog zichtbaar.
DSC_2468.jpg (238.09 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2470.jpg
Mast 72 staat naast de rondweg van Didam wat pas is aangelegd, hierdoor is de lijn nog beter te volgen!
DSC_2470.jpg (581.44 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2472.jpg
Mast 73 heeft in de toren tussen de traversen in ook een GSM-antenne...
DSC_2472.jpg (721.58 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2474.jpg
Bij mast 74 zijn ook de geleiders verhoogd voor een onduidelijke reden... Dit is een paar jaar terug pas gedaan.
DSC_2474.jpg (539.13 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2477.jpg
Mast 75 daar in tegen is gelukkig niks aan gedaan en is origineel!
DSC_2477.jpg (498.18 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2479.jpg
Terugkijkend op de masten richting Didam en Zevenaar.
DSC_2479.jpg (251.39 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2482.jpg
Bij mast 76 maakt de lijn een bocht om langzaam weg te gaan van het spoor en om richting de A18 te gaan.
DSC_2482.jpg (483.19 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2483.jpg
Typisch Holland! De tonmasten rustig in het landschap terwijl de koeien hun aandacht focussen op de fotograaf met de fiets. Op de voorgrond mast 78.
DSC_2483.jpg (284.39 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2484.jpg
Mast 78 in een staatsieportret. Ik kan er geen genoeg van krijgen, het blijven mooie masten!
DSC_2484.jpg (498.31 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2487.jpg
Hier is duidelijk de hoek zichtbaar die de lijn maakt bij mast 76. Op de voorgrond mast 77 en op de achtergrond mast 75.
DSC_2487.jpg (272.98 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2489.jpg
Nogmaals hoekmast 76 met de overige masten die in Didam staan.
DSC_2489.jpg (280.95 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2491.jpg
Mast 80, wat Hans aangaf van een tussen-afstandhouder is niks meer van te zien.
DSC_2491.jpg (489.45 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2492.jpg
Tussen de hoge steunmast en de hoekmast op de achtergrond overspant de lijn de A18 die tussen Oud-Dijk en Varsseveld loopt.
DSC_2492.jpg (324.02 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2495.jpg
Nogmaals het rijtje 80 - 82.
DSC_2495.jpg (289.95 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2498.jpg
Dit beeld mag van mij part altijd blijven! Tonmasten in het Nederlandse landschap!
DSC_2498.jpg (253.09 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2502.jpg
Toen ik bij mast 82 kwam draaide de wereld even op z'n kop. De bretels waren doorgeknipt wat resulteerde dat de lijn vanaf Zevenaar nog altijd spanningsloos was.
DSC_2502.jpg (615.69 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2503.jpg
Kijkend richting Wehl zien we de lijn beginnen aan het laatste stuk.
DSC_2503.jpg (242.8 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2506.jpg
De hoge steunmast 81. Hij lijkt afwijkend dan de originele masten doordat de isolatorketting verder van mekaar afstaan.
DSC_2506.jpg (504.49 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2507.jpg
Masten 83 t/m 78. Ook is het hoogte verschil zichtbaar bij mast 81.
DSC_2507.jpg (244.89 KiB) 9490 keer bekeken
DSC_2509.jpg
Ook mast 84 heeft voor onduidelijke redenen een verhoogde ophanging gekregen.
DSC_2509.jpg (268.96 KiB) 9490 keer bekeken
In het volgende deel, de masten rondom Wehl en Doetinchem.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door maurice » 12 jun 2016 22:17

Toen ik bij mast 82 kwam draaide de wereld even op z'n kop. De bretels waren doorgeknipt wat resulteerde dat de lijn vanaf Zevenaar nog altijd spanningsloos was.
Ik denk dat je bedoelt: vanaf Langerak. Bij mast 94 wordt de nieuwe eindmast in elkaar gezet en daar hangen nu de aardstokken in de mast.
Bij mast 82 zijn de bretels inderdaad losgenomen en het deel richting Langerak is geaard.
Het deel richting Zevenaar/Nijmegen staat onder spanning en ergens tussen 76 en 82 (precieze mastnummer weet ik niet, maar als je op de A18 richting Oud-Dijk rijdt is het goed te zien) zijn de beide circuits met elkaar doorverbonden. Zevenaar wordt nu dus tijdelijk met twee circuits vanuit Nijmegen gevoed: één circuit zoals normaal, het andere circuit met een kleine omweg.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door Ruben » 12 jun 2016 22:34

We gaan verder met deel 5!

Edit: Maurice, ik heb tussen masten 76 en 82 geen enkele bijzondere dingen gezien. Ik heb in dat stuk alle masten bekeken, maar er was niks te zien.
DSC_2514.jpg
Masten 85 en 86 staan dichtbij elkaar. Beide met dubbele isolatorkettingen.
DSC_2514.jpg (268.55 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2515.jpg
Mast 85 nog in zijn originele staat. Tussen de twee isolatorophangingen is er nog eentje te zien. Wat erop wijst dat er vroeger hier een enkele ketting hing.
DSC_2515.jpg (576.49 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2516.jpg
Mast 86 is helaas wel voorzien van een antenne.
DSC_2516.jpg (517.26 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2519.jpg
Masten 87 en 88 zijn hier duidelijk zichtbaar. Bij mast 88 maakt de lijn weer een bocht om weer de A18 te overspannen.
DSC_2519.jpg (501.44 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2524.jpg
Tussen mast 88 en 89 overspant de lijn de A18 weer. Ook staat de mast vlakbij de afrit Wehl.
DSC_2524.jpg (272.4 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2527.jpg
Mast 88 heeft kleinere bretels dan de overige hoekmasten in de lijn wat wel bijzonder is.
DSC_2527.jpg (291.48 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2528.jpg
Een staatsieportret van mast 88. De lijn maakt hier een kleine hoek.
DSC_2528.jpg (532.66 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2535.jpg
Mast 89 is weer een hoger type maar niet zoals mast 81.
DSC_2535.jpg (640.42 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2537.jpg
Dan komen we bij de drie verhoogde masten die in 2012 verhoogd zijn, voor de bouw van het Bedrijvenpark A18.
DSC_2537.jpg (389.14 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2541.jpg
De masten 91 t/m 93 hebben een extra broekstuk gekregen.
DSC_2541.jpg (287.41 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2544.jpg
Masten 92 en 91, met op de achtergrond nog een stukje van mast 90.
DSC_2544.jpg (261.8 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2545.jpg
Een staatsieportret van mast 93. De mast is verder nog origineel alleen heeft hij een nieuw broekstuk gekregen.
DSC_2545.jpg (486.86 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2547.jpg
Een detailfoto van het nieuwe broekstuk, volgens mij zijn de nieuwe broekstukken wel op de oude fundamenten geplaatst.
DSC_2547.jpg (354.97 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2550.jpg
Bij mast 94 was de nieuwe mast nog altijd in delen. Alleen was er nu een deel van de toren erbij gekomen.
DSC_2550.jpg (309.42 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2555.jpg
Hier zijn masten 94 t/m 97 te zien.
DSC_2555.jpg (509.38 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2557.jpg
Terugkijkend op masten 93 t/m 88.
DSC_2557.jpg (199.59 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2569.jpg
Hier is duidelijk de overgang te zien die hedendaags aanwezig is tussen 96 en 97. Vanaf mast 97 is de omleiding naar Langerak.
DSC_2569.jpg (284.38 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2574.jpg
Het lijndeel 97 t/m 99. Dit deel is het gedeelte wat om de wijk De Huet geleid wordt. Deze masten zijn gebouwd met de bouw van de Oostring, en Langerak.
DSC_2574.jpg (247.61 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2584.jpg
Een kijkje op de laatste masten met de typische korte bliksemtraversen. Hiervan zullen binnenkort de masten 96 t/m 94 afgebroken worden.
DSC_2584.jpg (249.9 KiB) 9472 keer bekeken
DSC_2587.jpg
De overgang gezien vanaf de zijkant. Dit blijft ook een bijzonder stukje.
DSC_2587.jpg (310.62 KiB) 9472 keer bekeken
Dit was deel 5, in het laatste deel de omleiding en deel Langerak.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak

Bericht door Ruben » 13 jun 2016 00:30

Deel 6 en tevens het slot van deze reportage!
DSC_2578.jpg
Bij mast 97 maakt de lijn een flinke hoek om zijn omleiding om de wijk De Huet te beginnen.
DSC_2578.jpg (562.95 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2586.jpg
Mast 98 die ten zuiden van De Huet staat. Tot aan de bouw van Langerak ging de lijn vroeger door de wijk heen met de tonmasten met de korte traversen.
DSC_2586.jpg (238.93 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2589.jpg
Bij hoekmast 99 draait de lijn om De Huet heen, links is een deel van toren zichtbaar die op Langerak staat.
DSC_2589.jpg (330 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2590.jpg
Het lijndeel 97 - 99 wat ten zuiden van De Huet loopt, vroeger ging de lijn dwars door de wijk heen.
DSC_2590.jpg (554.19 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2592.jpg
Steunmast 100 staat midden in een recreatiegebied net buiten De Huet.
DSC_2592.jpg (727.45 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2599.jpg
Een staatsieportret van mast 102, een van de twee crossingmasten over de Oude IJssel.
DSC_2599.jpg (459.62 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2600.jpg
Hier zijn de masten 102 - 99 zichtbaar. Links achter de bomen ligt de wijk De Huet.
DSC_2600.jpg (246.99 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2601.jpg
Steunmast 103 en hoekmast 104. Op de achtergrond zijn masten 5 en 6 zichtbaar.
DSC_2601.jpg (247.11 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2603.jpg
Bij hoekmast 104 maakt de lijn een hoek om bij het station te komen.
DSC_2603.jpg (301.54 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2607.jpg
Crossingmast 103 samen met steunmast 5 op de foto, beide verhoogde masten.
DSC_2607.jpg (213.39 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2610.jpg
Crossingmast 103 en hoekmast 104, ook is steunmast 6 zichtbaar.
DSC_2610.jpg (234.12 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2613.jpg
Crossingmast 103 met op de achtergrond de eindmasten naar Zutphen, Hengelo en Dodewaard.
DSC_2613.jpg (267.78 KiB) 9461 keer bekeken
IMG_2136.jpg
Het lijndeel 104-99 zichtbaar met mast 6 op de voorgrond.
IMG_2136.jpg (536.76 KiB) 9461 keer bekeken
IMG_2163.jpg
Het lijndeel 104-99 is hier zichtbaar met de mini-crossing over de Oude IJssel.
IMG_2163.jpg (239.49 KiB) 9461 keer bekeken
IMG_2152.jpg
Beide eindmasten bij Langerak. Links mast 6A vanuit Doetinchem en rechts mast 105 vanuit Nijmegen.
IMG_2152.jpg (304.57 KiB) 9461 keer bekeken
IMG_2156.jpg
Eindmast 105, een typerende PGEM-eindmast.
IMG_2156.jpg (773.97 KiB) 9461 keer bekeken
DSC_2643.jpg
Het oude eindpunt van de lijn, het verdeelstation van Doetinchem. Nu het begin-/eindpunt van de lijnen naar Ulft en Langerak.
DSC_2643.jpg (487.61 KiB) 9461 keer bekeken
Dit was het laatste deel van mijn reportage van Nijmegen - Langerak.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie