Het net van de 150kV naar de meterkast

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Johan » 13 sep 2015 10:02

Het net vanaf de 150kV naar de meterkast

Hoogspanning in al zijn facetten komen aan bod bij Hoogspanningsnet.com in woord en vooral in beeld, maar de onmisbare schakel naar de huisaansluiting, al is dit geen hoogspanning, zijn nog maar beperkt aan bod gekomen terwijl deze schakel onmisbaar zijn voor de energievoorziening thuis.

Om het midden en laagspanningsnet wat duidelijker in beeld te brengen heb ik een schema gemaakt van dit deel van de elektriciteitsvoorziening en een omschrijving van de techniek die schuil gaat achter de gesloten deuren van de transformatorstations in de wijk en de onmisbare kabels onzichtbaar onder gras en tegels.
Uitleg van 150kV naar 230V in de meterkast.pdf
(654.73 KiB) 1091 keer gedownload
Schema van 150kV naar 230V in de meterkast.pdf
(383.63 KiB) 903 keer gedownload
Johan

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Knarvel » 13 sep 2015 13:17

Mooi materiaal Johan, dank daarvoor.
Voor diepergaande info in dit vakgebied kan ik het boek "Netten voor de distributie van elektriciteit" aanbevelen, uitgegeven in eigen beheer door Phasetophase. Ik scoorde recent een exemplaar voor een luttel bedrag op marktplaats en dat was zeer de moeite waard. ISBN 978-90-817983-0-3

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Peter Forbes » 13 sep 2015 14:01

Ziet er inderdaad goed uit. Erg uitgebreid beschreven. Spanningen zijn uiteraard wel voor een specifieke situatie. Ik begrijp dat ze tegenwoordig het 50kV niveau er liever uit laten en gelijk van de 150 kV naar 20 of 10 kV gaan, al zal dat sterk afhankelijk zijn van de plaatselijke omgeving.

Het boek "Netten voor de distributie van elektriciteit" is trouwens gratis opvraagbaar bij phase to phase. Ik begrijp wel via andere fora dat ze als het wat minder happig opsturen naar particulieren. Ik heb het zelf aangevraagd via mijn bedrijf e-mail en ik kreeg het prompt opgestuurd. Ook leerlingen van de hogeschool schijnen het gratis opgestuurd te krijgen als ze erom vragen, mogelijk moet je dus wat creatief zijn als je er een aanvraagt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Hans » 13 sep 2015 15:11

Ha, kijk aan. Het gat tussen waar we jaren geleden begonnen ('draden in de velden') en het aanzetten van de radio thuis begint zich langzaam te sluiten. Je hebt al eens eerder een voorbeeld van een 10 kV-net laten zien, maar het mooie aan dit stukje werk is dat je alle installaties tussen hoogspanning en huishouden de revue laat passeren.
We kunnen het eens hebben over inpassing daarvan op de mainsite, want er is waarschijnlijk wel vraag naar. (Materiaal van Phase2Phase is niet te overtreffen, maar dat is ook helemaal het doel niet.)

In ieder geval bedankt voor de moeite om dit eens op schrift te stellen. Ik heb er twintig erg leerzame minuten aan overgehouden en je hebt gelijk dat er relatief weinig aandacht lijkt te zijn voor de tussen- en middenspanning op de mainsite. Dat is zoals aangegeven historisch gegroeid, maar dat wil niet zeggen dat het een bewuste keuze is. Tot het draadje gaan kan met elke spanning.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Johan » 14 sep 2015 19:15

Bedankt voor de positieve opmerkingen.

@ Knarvel,
Het boek heb ik zelf niet gelezen. Ik ga is kijken of ik het ook kan krijgen op de manier zoals Peter Forbes aangeeft

@ Peter,
Het klopt dat er langzaam overgegaan wordt om van de 150kV direct naar de regionale distributiespanning over te gaan of met de tussenstap 20(23)kV.
Je ziet heel verschillende oplossingen voor het zelfde probleem, op de ene plaats wordt het 50kV net vervangen door een 20kV net, dit is misschien ook wel tussenoplossing om naar een totaal 20kV net te gaan. Op een andere plaatsen worden de stations direct naar de nieuwe spanning omgebouwd en dus de totale netten vervangen.

@ Hans,
Alles wat ik plaats staat ter beschikking van "Hoogspanningsnet.com".

Johan

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door ElektroThriller » 24 sep 2015 19:03

Een bepaald aspect van de MS/LS-stations mag niet onvermeld blijven: er zijn heel vaak twee deuren, te weten een voor de MS-ruimte (met trafo) en eentje voor de LS-ruimte, met distributierekken. Ertussen zit een stevige muur met doorvoeren voor de LS.
De twee deuren en twee ruimten hebben zeer waarschijnlijk niet alleen met competenties van bedienend personeel te maken, maar er is ook het aspect van technische veiligheid. Ongetwijfeld zijn er mensen die daar meer over hebben te vertellen.
Hieronder een voorbeeld uit mijn woonomgeving. Let op het subtiele verschil tussen het ene en het andere middelste bordje.
Ik ga op zoek naar een oudere foto van een dergelijk 'transformatorhuisje'.
IMG_1810B_800.jpg
IMG_1810B_800.jpg (928.58 KiB) 10376 keer bekeken
IMG_1811B_800.jpg
IMG_1811B_800.jpg (315.94 KiB) 10376 keer bekeken
IMG_1812B_800.jpg
IMG_1812B_800.jpg (998.45 KiB) 10376 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Peter Forbes » 24 sep 2015 20:52

Ik begreep dat ze van dat principe juist aan het af stappen waren en dus de hoogspanning en laagspanning in dezelfde ruimte, vaak nog wel met een gaas hek om de trafo heen. Nu heb ik niet veel met distributie te maken gehad, alleen met industriële netten, maar ik ben daar dit principe regelmatig tegen gekomen. Ook de 25 MVA eigen bedrijfstrafo's staan vaak gewoon buiten met een hek ervoor. Niks geen dikke muur voor veiligheid of iets dergelijks. Bij storingen aan bijvoorbeeld koelventilatoren of temperatuuropnemers aan de trafo ook wel aan in bedrijf staande trafo's gewerkt en me daar nooit onveilig gevoeld. Uiteraard alleen als de onder spanning staande delen op een veilig afstand stonden.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Johan » 25 sep 2015 15:11

Naar de reden waarom de oude trafostations verdeeld waren in een middenspanningdeel en een laagspanningsdeel daar moet ik ook maar naar raden.
Enige punten waardoor,

- De middenspanning was veel gevaarlijker door veel toegepaste open bouwschakelinstallatie.
- Laag en middenspanning waren verschillende afdelingen met onderling niet uitwisselbaar personeel.

Nu is het personeel meestal veel ruimer inzetbaar.
De laagspanningsmonteur (voor zover die nog bestaat) moet wel voor de BEI middenspanning "toeganghebbend persoon" hebben om in de gecombineerde ruimtes werkzaamheden aan de laagspanningsaanleg te mogen uitvoeren.

Bijgesloten wat inrichting schetsjes van oude en nieuwe stations. Eerst de oude inrichtingen.
Oud D1.GIF
Oud D1.GIF (18.04 KiB) 10326 keer bekeken
Oud R1.GIF
Oud R1.GIF (15.71 KiB) 10326 keer bekeken
Oud D2.GIF
Oud D2.GIF (11.92 KiB) 10326 keer bekeken
Nu twee nieuwe stations
Nieuw S1.GIF
Nieuw S1.GIF (10.35 KiB) 10326 keer bekeken
Nieuw D1.GIF
Nieuw D1.GIF (12.32 KiB) 10326 keer bekeken

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Peter Forbes » 25 sep 2015 18:03

Als ik heel eerlijk ben, vind ik de laagspanningsinstallatie vaak gevaarlijker dan de middenspanning. Schakelaars zoals de Xiria zijn redelijk foolproof. Ook de huidige transformatoren zijn over het algemene zo uitgerust dat de 10kV zijde netjes van afschermkappen voorzien is, terwijl de 400 volt zijde open is.

Met schakelaars als de magnefix begin je je natuurlijk al op wat gladder ijs te begeven, niet iedereen weet bijvoorbeeld dat alleen de witte delen aanrakingsveilig zijn. Met open installaties gaat het juist weer de andere kant op, deze zijn over het algemeen gevaarlijker dan laagspanningsinstallaties, zeker door gebrek aan interlocks en de vervelende neiging van porselein om in kleine delen delen uit elkaar te spatten bij een goede schakelfout maken het wat gevaarlijker. Al moet je het volgens mij wel heel bont maken wil je dat laatste voor elkaar krijgen in een 10 kV ring.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door BaDu » 13 okt 2015 09:08

Ik was er nog niet aan toe gekomen om dit stukje proza door te lezen.
Werkelijk een heel gedegen stuk over een deel van het net wat we nog niet goed onder de loep hebben genomen (op de netkaart of anderszins).
Complimenten!!

Ten aanzien van enkele vragen zoals die hier al gepasseerd zijn:
De scheiding:
Er was vroeger inderdaad een strikte scheiding tussen LS en MS personeel bij de netbedrijven.
Ik weet dat bij de oude PGEM (tegenwoordig deel van Liander) het MS personeel bijv. beter betaald werdt dan een "domme" LS-man.
En beter betaald personeel verdient natuurlijk een eigen toegangsdeur
Nee grapje, de verschillende deuren hadden te maken met de scheiding die er was tussen deze groepen en de verantwoordelijkheden die beide hadden.
Storingen in de MS ring werden opgelost door MS mensen en storingen aan de LS kant door LS moneurs.
Bij aanleg van zon station waren er afwisselend dan altijd twee groepen monteurs aan het werk.

Ten aanzien van het gebruik van Magnefix schakelmaterieel:
Magnefix is met afstand het meest gebruikte schakelmaterieel in HS/LS stationnetjes vanwege de compacte bouw en de modulariteit van onderdelen. Er staan er letterlijk tienduizenden van in Nederlands trafostationnetjes.

De beweging richting andere systemen kent een aantal oorzaken:
- Het enkelpolig schakelen brengt veiligheidsrisico's met zich mee en daarom heeft de arbeidsinspectie (na enkele (bijna) ongelukken) een richtlijn uitgevaardigd dat dit niet de voorkeur verdient en dat in nieuwe stations gestreefd moet worden naar driepolig uitschakelen. Ook het aangehaalde argument dat alleen de witte delen aanrakingsveilig zijn speelt hier mee.
- Magnefix maakt gebruik van HS-zekeringspatronen welke steeds weer met de hand moeten worden vervangen, deze patronen zijn niet heel goedkoop en gebruikt in verschillende stroomwaarden (net als de patronen in je meterkast), de monteurs hebben dus verschillende patronen op voorraad. Dit kost allemaal aardig wat geld (en je zal altijd zien dat de juiste patroon niet in de auto voorhanden is waardoor het herstel langer duurt dan nodig is) en dus is er ook om bedrijfseconomische redenen een druk om naar iets anders te kijken dan Magnefix.
- Het Magnefix systeem is lastig (niet) te automatiseren en dat betekend dat bij een fout de monteurs terplaatste moeten gaan om het gestoorde kabel deel op te zoeken en af te schakelen. Dit kan enkele uren duren en gedurende die tijd zijn aangeslotenen verstoken van energie. Dus ook vanuit netbeheer is er een beweging gaande om af te stappen van de Magnefix installaties.

Holec (de nieuwe naam is Eaton), maar ook andere leveranciers hebben daar op ingespeeld met de ontwikkeling van compacte ringstations die wel driepolig schakelen (bijvoorbeeld het aangehaald Xiria systeem), geen HS-patronen gebruiken en op afstand te bedienen zijn. Deze stations zijn minder compact dan het Magnefix systeem (ongeveer tweemaal zo breed) en vereisen eigenlijk ook betere coördinatie tussen bouwkunde en de plaatsing van de kast. Vanwege de compacte bouw van de oudere schakelstations is het ombouwen van een oud station naar nieuwe technologie niet altijd mogelijk, er is simpelweg geen plek voor.\
Overigens gebruikt Holec (zo noem ik ze nog maar even) voor de schakeltechnologie nog steeds de giethars geïsoleerde vacuum vermogensschakelaars waar ze groot mee geworden zijn. Andere leveranciers gebruiken over het algemeen SF6 geïsoleerde systemen.
KML-generator generator

Plaats reactie