Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Shrek » 20 mei 2014 19:21

Tiens, moeten er aan die draagmast geen isolatoren hangen? Normaal gezien hangen de katrollen in zo'n mast toch aan de isolatoren?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 20 mei 2014 19:23

Mooie update ET! Leuk dat je mast 7N van alle kanten hebt gefotografeerd. Mooi dat deze nu in z'n geheel in elkaar is gezet. Een hoekmast zonder geleiders en isolatoren ziet er toch wel vreemd uit. Aan de traversen is goed te zien dat er overal mogelijkheden zijn voor extra v-ophangingen om de bretels op hun plaats te houden. Als het goed is worden er straks maar 2 gebruikt.

Mooie foto ook van de montage van het broekstuk van mast 5N. Bij de knik wordt dus het volgende torendeel geplaatst.

Wel apart dat de katrollen bij mast 8N rechtstreeks aan de traversen zijn gemonteerd, zonder isolatorketting er tussen. Zou het iets te maken hebben met de A1 dat men toch wat meer speling wil hebben bij het trekken van de geleiders? Ik neem aan dat de A1 op dit punt binnenkort dan ook kortere lichtmasten krijgt.

Ik vind deze railingen nog wel meevallen, dat heb ik wel eens beroerder gezien...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 20 mei 2014 20:01

Ja, mooie update. Zo'n mast zonder kabels vind ik wel een indrukwekkend gezicht. De spreekwoordelijke "iron man". Je kan goed zien dat het een verbrede versie is, de HC+0.

Ook informatief om eens een foto te zien van die stelmal. Inderdaad moeten de maatafwijkingen in de fundering helemaal worden opgemeten en gecorrigeerd door de hoekstalen te verstellen. Dat is een voordeel van deze methode ten opzichten van het alternatief met fundatie-ankers.

Die railingen zijn net zo erg als bij andere projecten, alleen valt het minder op omdat de traverse groter is. Erg lelijk is ook dat aan een kant de railing niet vastzit aan het mastlichaam. Ik snap wel waarom, maar fraai is het niet.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 20 mei 2014 21:34

Allereerst: de typen HA, HB en HC hebben kennelijk te maken met de breedte, en dan breedte zoals we die waarnemen in de lijnrichting. Een mooie taak voor bijvoorbeeld Tom, Peter om in ieder geval mij even bij te praten. Ik had altijd begrepen dat het om de te verwerken hoek gaat.

Katrollen zonder isolatoren. Ik zal donderdag een foto maken van 8N bovenin. Het zou best kunnen dat eerst trekdraden worden gebruikt. Wat ik wél weet is dat die netten over de A1 heel wat organisatorische voeten in de aarde hebben - ook al omdat er zoveel partijen in het geding zijn. Van dat hele netten- en steigergedoe is te verwachten dat het aantal uren dat er daadwerkelijk gebruik van worden gebruikt in het niet valt bij het aantal uren opbouwen en weer afbreken van de steigers. Op de Maxisweg is een stuk fietspad verlegd. Verkeersregelaars (een levensgevaarlijke job, ook vorige week op parkeerterreinen voor de Libelle Zomerweek) regelen het autoverkeer.

Ik denk ook dat ik weet hoe die tijdelijke houten balken werden gebruikt. Toen ik vanmorgen bij 5N aankwam waren ze niet meer nodig. Vanuit mijn fotostandpunt gezien waren de linker twee poten al volledig met bouten (vermoedelijk M24x900) vastgezet. De balken zijn zodanig geplaatst dat je met een kabel eromheen da andere broekstukhelft in de gewenste richting te trekken (handmatige spankabels of gewoon ff een tractor pakken) te trekken. Via de balken wordt de trekkracht mooi gespreid, zonder puntbelasting. Ziehier my two cents.

Railingen. Als ik heel wat van jullie zou zijn zou ik me er niet meer druk over maken. Ze horen bij dingen rond veiligheid en doelmatigheid, zoals klimijzers, veiligheidslijnen, ladders in de kattenoren en ga zo maar door.
IMG_0154_800.jpg
Foto 20 mei 2014. De drie balken zitten nog aan het rechter broekstukdeel. Een vierde balk ligt op de grond. Vanuit de top van de hoek rechtsvoor loopt een met een tuidraad met handafspanning.
IMG_0154_800.jpg (173.28 KiB) 6285 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 20 mei 2014 21:47

HA, HB en HC staat inderdaad voor de te maken lijnhoek, volgens mij globaal:
HA: 180º-160º
HB: 160º-140º
HC: 140º-120º

Of zou mast 8N (tijdelijk) een verhoogde geleiderophanging krijgen vanwege de A1 die nu nog tussen de masten 8N en 7N doorloopt. In een later stadium kan men dit dan ombouwen tot de gebruikelijke halfverankering. Dat zou de eerste verhoogde ophanging bij 380kV in Nederland zijn. In Duitsland heb ik het al eens gezien.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 20 mei 2014 22:24

Over de balken: het was naar mijn idee vooral bedoeld om de poten uit elkaar te houden: omdat de koppeling die de fundering tijdens de montage ontbreekt. ja, je kan er ook een lier overheen laten lopen.

Aanduiding HA t/m HC heeft met de lijnhoek te maken. De breedte neemt toe bij grote lijnheok evenredig met de inverse van de cosinus van de halve hoek:
1/cos(1/2x20°) = 1,02
1/cos(1/2x40°) = 1,06
1/cos(1/2x60°) = 1,15
Dus 15% bredere mast bij een HC vergeleken met een afspanmast.
Maar ook de resulterende trekbelasting op de hoekmast neemt sterk toe met de lijnhoek. Dat gaat met tweemaal de sinus van de halve lijnhoek:
2sin(1/2x20°)=0,35
2sin(1/2x40°)=0,68
2sin(1/2x60°)=1,00
Dus de HC krijgt een horizontale kracht te verwerken gelijk aan de trekkracht in de richting van de kabels! Nou moet iedere hoekmast op zich de trek van een kant van de kabels kunnen weerstaan, maar dat is als een uitzonderlijke combinatie. Deze trekkracht bij de HC is altijd aanwezig. De combinatie van de grote horizontale kracht én de grotere breedte dragen eraan bij dat de masten met grote lijnhoek erg opvallend worden.

Ja, ik kan me voorstellen dat de railingdiscussie als wat gezeur overkomt, maar we zitten hier niet als "professionals", maar als liefhebbers van een aangenaam mastbeeld.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 21 mei 2014 08:25

Bedankt voor het snelle antwoord!
Ik neem aan dat je met 'bredere mast' bredere traversen bedoelt.
Verder neem ik aan dat in een HC de drie afstanden van een circuit tot de torenhartlijn groter zijn dan bij een HA. (Onderlinge afstanden binnen een circuit ongewijzigd.) Ik denk dan in termen van momenten, in plaats van krachten.

Wat zijn/is trouwens de letter(s) voor een afspanmast (lijnhoek nul graden)?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 21 mei 2014 09:18

De drie afstanden van een circuit tot de torenhartlijn zijn vooral bij een HC zeker groter, het is in feite een "uitgerekte" HA met een steviger mastlichaam vanwege de enorme krachten die op de mast komen te staan.

Voor een afspanmast, dus zonder lijnhoek, wordt voor zover ik weet ook een HA gebruikt. Bijvoorbeeld de afspanmast bij het Weerwater in Almere.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 21 mei 2014 10:34

Ja, ik bedoelde de traversebreedte. Naast de afstand tussen de fasedraden en het hart van de toren, zijn de onderlinge horizontale afstanden tussen de fasedraden ook vergroot. Sterker nog, vaak wordt om de breedte niet te sterk te laten oplopen, de afstand tot de toren een klein beetje minder vergroot. Bij deze mast hebben ze dat niet gedaan, maar bij de verder ontwikkelde masten van de oostring en Zwolle - Meeden is dat wel het geval. Je ziet dat dan dat bij de HA-versies de afstand tussen de fasedraden van de ondertraverse ongeveer gelijk is aan de afstand van de binnenste fase tot de toren. Bij de HC is de afstand van de fasedraden duidelijk groter dan de afstand tussen de binnenste fase en de toren. De hoekmast op de eemshaven kun je zelfs zien dat door deze keuze de twee binnenste fasedraden niet meer boven elkaar hangen.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 22 mei 2014 17:00

De grote verrassing vandaag: al twee dagen na het beton storten wordt 6N (S+3) opgebouwd! Ik heb meegemaakt dat de tweede helft van het broekstuk aan het al gemonteerde deel wordt bevestigd. (Die tijdelijke balken zijn nodig omdat er aan geen van beide uiteinden schetsplaten zijn.) Bij 5N werden de laatste twee halve traversen gemonteerd, en aansluitend meteen de latchways. Aan 7N hangen al drie isolatieketens.
IMG_0161B_800.jpg
22 mei 2014 10:35.
IMG_0161B_800.jpg (223.43 KiB) 6213 keer bekeken
IMG_0163B_800.jpg
22 mei 2014 10:37.
IMG_0163B_800.jpg (144.27 KiB) 6213 keer bekeken
IMG_0164B_800.jpg
22 mei 2014 10:51. Het verticaal fixeren wordt overgenomen door de kraan die hier in beeld is. Er lopen ook nog twee op spanning gebrachte tuien naar de tractor.
IMG_0164B_800.jpg (158.21 KiB) 6213 keer bekeken
IMG_0165B_800.jpg
22 mei 2014 11:02.
IMG_0165B_800.jpg (205.68 KiB) 6213 keer bekeken
IMG_0168B_800.jpg
22 mei 2014 11:13.
IMG_0168B_800.jpg (241.59 KiB) 6213 keer bekeken
IMG_0169B_800.jpg
22 mei 2014 11:28. De andere kraan tilt de tweede broekstukhelft op. Dat doet die blauwe 'one-armed bandit' ook een stukje, zodat de onderzijde niet over de grond schuurt.
IMG_0169B_800.jpg (179.54 KiB) 6213 keer bekeken
IMG_0171B_800.jpg
22 mei 2014 11:38. De bestuurder van de kraan toont ons de onderzijde van zijn schoenen.
IMG_0171B_800.jpg (217.29 KiB) 6213 keer bekeken
IMG_0172B_800.jpg
22 mei 2014 11:40.
IMG_0172B_800.jpg (204.51 KiB) 6213 keer bekeken
IMG_0174B_800.jpg
22 mei 2014 13:10.
IMG_0174B_800.jpg (222.61 KiB) 6213 keer bekeken
IMG_0175B_800.jpg
22 mei 2014 13:17.
IMG_0175B_800.jpg (231.08 KiB) 6213 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie