[opgelost] MVA-Team: kroegtijger(?) zoekt fotolocatie met moeilijke MS-verbinding

If you have a pylon. If no one else can help. And if you can't find it.
Vraag ons om je te helpen de plek, mast of lijn te identificeren als je alleen maar een foto hebt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

[opgelost] MVA-Team: kroegtijger(?) zoekt fotolocatie met moeilijke MS-verbinding

Bericht door Hans » 08 jun 2020 21:42

In de mail van het MVA-Team vandaag.
Goedemiddag,

Ik heb een beetje een vreemde vraag. Ik doe mee aan een quiz waarbij
we aan de hand van 1 foto de exacte locatie moeten vinden aan de hand
van tips. Op de foto staat ook een hoogspanningsmast, ik heb al wat
foto's op uw website bekeken, maar ik hoopte dat u mij (ondanks dat
het wazig is en weinig info) wellicht nog een tip kon geven.

A.d.v. het kompas weten we dat het het noordelijke halfrond is, en dat
de locatie aan de kust ligt met het water/zee/oceaan in het oosten.

Ziet u dingen aan de mast(en) die wij over het hoofd zien maar u wel
informatie geven?

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
bdf8bb03-3aef-40e5-b61d-a00aeaf7ebec.jpg
Bijgevoegde afbeelding van de vraagsteller
bdf8bb03-3aef-40e5-b61d-a00aeaf7ebec.jpg (150.52 KiB) 1832 keer bekeken

De bijbehorende foto is een screenshot van Google Streetview, benaderd vanuit Google Maps.
Behalve de foto lijkt ook de naam van de afbeelding (een token) misschien een kans voor een aanknopingspunt, al zou ik zelf niet weten hoe we dat ding kunnen ontcijferen en/of zelf in Streetview kunnen injecteren.

bdf8bb03-3aef-40e5-b61d-a00aeaf7ebec.jpg

De houten middenspanningspalen op de foto staan over de hele wereld. Gruiswegen, licht glooiende landschappen met naald- en loofbomen in de herfst (ja toch? kleuren??) en een zonshoogte die schaduwen voor de herfst geeft die vlees noch vis zijn qua lengte... Ik ben bang dat het MVA-Team hier een hele taaie heeft. :bang:

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: MVA-Team: kroegtijger(?) zoekt fotolocatie met moeilijke MS-verbinding

Bericht door Mark » 08 jun 2020 21:45

De beeldkwaliteit van dit Streetview beeld is typerend voor het Noord-Amerikaanse continent (beginfase van de service, beelden van rond 2008). Met andere woorden: het lijkt zich te beperken tot Amerika of Canada. De vegetatie doet wat noordelijk aan, dus zou het dan in Canada of het noorden van Amerika zoeken.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: MVA-Team: kroegtijger(?) zoekt fotolocatie met moeilijke MS-verbinding

Bericht door Shrek » 08 jun 2020 22:42

Er zijn inderdaad veel houten LS en MS-palen in de wereld, maar een houten traverse erop is al iets minder frequent. Ook de niet-geïsoleerde kabels komen niet zomaar overal voor. Daarom denk ik ook aan Noord-Amerika als eerste gedachte. Maarja, dat blijft een gigantisch groot gebied.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: MVA-Team: kroegtijger(?) zoekt fotolocatie met moeilijke MS-verbinding

Bericht door Hans » 09 jun 2020 21:14

De paaltrafo in de verte doet me Amerikaans aan, voor zover te zien dan. Het wekt de indruk van een ronde bak. Die hebben ze niet in Europese landen, hier zijn die dingen vrijwel allemaal rechthoekig en meestal van koelvinnen voorzien.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: MVA-Team: kroegtijger(?) zoekt fotolocatie met moeilijke MS-verbinding

Bericht door Hans » 10 jun 2020 18:34

De kroegtijger heeft gisteren een antwoord gekregen, waarin de volgende dingen zijn benoemd.

- - - - -

(...)

- Houten laag- of middenspanning
De elektriciteitspalen in beeld zien we vrijwel overal ter wereld. Maar de bovenzijde ervan biedt enkele aanknopingspunten. Het eerste wat we zien is dat de isolators vrij kort zijn (amper te zien) zodat we daaraan niet met zekerheid kunnen zien of de verbinding laagspanning of middenspanning voert. Wel zien we een houten draagbok voor de draden. Dat zien we in Europa minder dan in Amerika.

- Paaltrafo
In de verte hangt een zwart blokje aan de laatste paal. Dat is met enige waarschijnlijkheid een zogeheten paaltrafo. De plek ervan (hoog in de paal) en de vermoedelijk ronde vorm zijn typisch voor de netten in Canada en Amerika. (In Europa zijn die dingen doorgaans vierkanter en voorzien van koelvinnen.) Canada en Amerika gebruiken op dit vlak dezelfde spullen, zodat het niet in één van de twee specifiek wijst.

- Systeem en schema
De draden zijn te slecht te zien om te tellen, maar het vermoeden gaat uit naar de standaardsituatie in Amerikaanse netten. We zien dan drie fasedraden die middenspanning voeren (denk aan iets van 3 tot 10 kV) en lager in de masten hangt aan de houten paal een vierde draad die die een nulfunctie heeft. De klanten krijgen dan via een enkelvoudige éénfasetrafo vermogen uit één fase. Thuis hebben ze een aardpen en de kring wordt gesloten via een nulgeleider retour. Een laagspanningsnet zoals hier bestaat dan niet, want elke klant heeft dan zijn eigen trafo direct op de middenspanning en daarmee wordt het afstandstransport op een hoger spanningsniveau gedaan. Dat scheelt netverlies.

- Fotokwaliteit en precieze aanblik van het beeld
Iemand binnen de groep met een flinke computer- en infrakennis wist te vertellen dat het beeld en de kwaliteit/kleurschakering typisch is voor de wat oudere Streetview-inwinningen uit het begin van de service in Noord Amerika, zo rond 2008.

- Schaduwlengte
De bosjes zijn een gemengd loof/naaldbos (zoals je zelf ook al aangeeft) en staande in een heuvelgebied, maar de precieze plek van de foto heeft een verhang van hooguit enkele graden. We zien een betrekkelijk korte schaduw terwijl er toch reeds herfstkleuring op de bomen zit. Dat betekent een redelijk zuidelijke breedtegraad. In Europa, waar de gematigde zone veel noordelijker reikt dan in Amerika, zou de schaduw te kort zijn. Wederom een aanwijzing in de richting van september/oktober ergens aan de oostelijke zijde van het Noord Amerikaans continent.

Dit alles optellend komt het MVA-Team uit op de noordelijke Appalachen richting Maine, zo'n beetje in het vierkant Boston - Ottawa - Chicago - Washington of een klein stukje noordoostelijk daarboven.


- - - - -

Zojuist kwam er antwoord terug. Hij had de vraag beantwoord en inmiddels terugkoppeling gekregen.
Beste leden van het MVA-Team, onze status is weer verlengbaar. 8-)

Hartelijk dank voor je/jullie snelle reactie en goede tips.

De reputatie is wederom waargemaakt, want de locatie Maine klopt helemaal!

Na aanleiding van de tips hebben wij de locaties aan de kust bekeken en zijn we (dan wel weer op goed geluk, want het gebied is erg groot) op de juiste locatie terecht gekomen. Zie onderstaand de link naar de plek.

https://www.google.com/maps/@44.8161885 ... 328!8i1664

Hartelijk dank en onze waardering is enorm!

Plaats reactie