110 kV hoekmast Zwolle - Hoogeveen
Geplaatst: 09 mar 2013 23:26
Het wordt tijd om ook eens wat te posten over mijn bouwproject. Het is een 1:10 model van een IJsselcentralemast, de hoekmast van de lijn Zwolle - Hoogeveen. Zie: http://www.flickr.com/photos/tomborger2 ... 2436422750
Het ontwerp dateert van 1947 en ik heb het altijd een intrigerend model gevonden. Speciaal mooi zijn de grote boventraverse, het fraai breder wordende mastlichaam, de gekromde bovenranden van de traverses. En natuurlijk speelt mee dat het een bedreigde soort is, want de drie lijnen met dit masttype (afgezien van de twee in NW-Overijssel) zijn inmiddels grotendeels afgebroken.
Eerder dan dit project had ik een ongeveer 1:30 model gemaakt van Zwolle - Meeden en Eems-Meeden, maar nadeel daarvan was dat de profielen relatief te "dik" zijn. Dus besloot ik de volgende 1:10 te maken. Hoewel het niet in een huis zou passen, was dat bijzaak. Misschien later in een hoge schuur en een niet-380 kV is met 3 a 4 meter nog wel te doen. Het materiaal is aluminium hoeklijn van 10x10x1,25 en 15x15x1,5. Boutjes zijn M2x4 tot M2x8 waar meer platen en staven op elkaar liggen. Door de profielen in de lengterichting smaller te maken is het mogelijk om elke breedte te maken, het kost wat tijd, maar het is wel heel echt.
In 1998 ben ik begonnen met het bovenstuk, in 1999 bouwde ik de boventraverse, in 2000 de ondertraverse en 2001 het tussenstuk van de toren, waarmee de hoogte 2,8 meter werd, het maximum wat in een woning past. Toen heb ik er tijdenlang niks meer aangedaan, tot een paar maanden geleden mede door dit forum besloot om het broekstuk te maken. Misschien dat als het af is, de mast eenmalig voor een fotomoment in elkaar kan worden gezet.
Voor het broekstuk is ongeveer 22 meter hoeklijn benodigd en nog eens 4 meter hoeklijn voor de randstaven. Het merendeel is hoek 45x5, dus 4,5 mm breed. Dat is dus een hoop zaagwerk. Als de staafjes af zijn en geboord ziet een bundeltje diagonalen voor een vlak er zo uit. Daarnaast is er nog plaatmateriaal nodig om het pootverband aan te sluiten. Er zitten ongeveer driehonderd boutjes in. Inmiddels heb ik een stukje poot af. Ik zal nog eens kijken of ik een foto van het reeds gerede deel van de mast kan opzoeken. En hier een bovenaanzicht van de onderkant. De in werkelijkheid aangelaste voetplaat kan ik niet maken in aluminium, waarschijnlijk gaat die in gegalvaniseerd staal met een gesoldeerde verbinding, weggewerkt binnen het hoeklijn.
Het ontwerp dateert van 1947 en ik heb het altijd een intrigerend model gevonden. Speciaal mooi zijn de grote boventraverse, het fraai breder wordende mastlichaam, de gekromde bovenranden van de traverses. En natuurlijk speelt mee dat het een bedreigde soort is, want de drie lijnen met dit masttype (afgezien van de twee in NW-Overijssel) zijn inmiddels grotendeels afgebroken.
Eerder dan dit project had ik een ongeveer 1:30 model gemaakt van Zwolle - Meeden en Eems-Meeden, maar nadeel daarvan was dat de profielen relatief te "dik" zijn. Dus besloot ik de volgende 1:10 te maken. Hoewel het niet in een huis zou passen, was dat bijzaak. Misschien later in een hoge schuur en een niet-380 kV is met 3 a 4 meter nog wel te doen. Het materiaal is aluminium hoeklijn van 10x10x1,25 en 15x15x1,5. Boutjes zijn M2x4 tot M2x8 waar meer platen en staven op elkaar liggen. Door de profielen in de lengterichting smaller te maken is het mogelijk om elke breedte te maken, het kost wat tijd, maar het is wel heel echt.
In 1998 ben ik begonnen met het bovenstuk, in 1999 bouwde ik de boventraverse, in 2000 de ondertraverse en 2001 het tussenstuk van de toren, waarmee de hoogte 2,8 meter werd, het maximum wat in een woning past. Toen heb ik er tijdenlang niks meer aangedaan, tot een paar maanden geleden mede door dit forum besloot om het broekstuk te maken. Misschien dat als het af is, de mast eenmalig voor een fotomoment in elkaar kan worden gezet.
Voor het broekstuk is ongeveer 22 meter hoeklijn benodigd en nog eens 4 meter hoeklijn voor de randstaven. Het merendeel is hoek 45x5, dus 4,5 mm breed. Dat is dus een hoop zaagwerk. Als de staafjes af zijn en geboord ziet een bundeltje diagonalen voor een vlak er zo uit. Daarnaast is er nog plaatmateriaal nodig om het pootverband aan te sluiten. Er zitten ongeveer driehonderd boutjes in. Inmiddels heb ik een stukje poot af. Ik zal nog eens kijken of ik een foto van het reeds gerede deel van de mast kan opzoeken. En hier een bovenaanzicht van de onderkant. De in werkelijkheid aangelaste voetplaat kan ik niet maken in aluminium, waarschijnlijk gaat die in gegalvaniseerd staal met een gesoldeerde verbinding, weggewerkt binnen het hoeklijn.