Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door Ot » 07 jan 2016 17:59

Peter_S schreef:Effe een paar vinkjes zetten en klaar is Ot.
Stel je maakt een document van 12 fotobladen en 12 datumbladen en een voorkant en een achterkant, dan moet op de eerste pagina de voorkant op zijn zij worden afgedrukt en dan de eerste foto van januari aan de andere kant maar wel met zijn zij gedraaid naar de andere zijkant anders komt hij op de kop. Want de kalender word dan tweemaal A4 op zijn kant.

Maar ik ben meer van de lay out. Hans had beloofd dat klusje met de PDF draaien te doen. maar ja je weet hoe dat gaat met meteo studenten en winterweer en ook nog lijndansen
Begrijp ik trouwens goed dat de plaatjes alsmede het calendarium inmiddels klaar zijn? Als je wilt kun je mij via we-transfer een bestand mailen waarna ik kan proberen om een en ander af te drukken.
Dank je wel maar ik wacht eerst nog even of hans dat voor elkaar krijgt. Als dat niet lukt dan sturen we ze naar je toe, in dat geval alvast bedankt. Maar hij is in elk geval echt klaar. Dus denk dat hij er volgende week is op de site op een nieuwe pagina.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door Hans » 07 jan 2016 21:05

Ot schreef:maar ja je weet hoe dat gaat met meteo studenten en winterweer en ook nog lijndanse
Sorry Ot, maar de kans om te straatschaatsen laat je niet eh.. lopen. Je hebt geen Facebook, maar anders had je het bewijsmateriaal wel kunnen zien. Dus bij dezen een omweggetje.

Die PDF gaat wel lukken qua draaien en rotatie. Maar er is een groter probleem.

De meeste mensen hebben geen dubbelzijdige printer. Je moet dus pagina voor pagina (of tweemaal dertien pagina's) afdrukken. Dat betekent dat je handmatig in de printer de papieren twee keer moet invoeren, zal ze op de juiste manier moeten draaien en stapelen. Dat is een nachtmerrie, want bij iedere printer werkt dat weer anders. Het is niet makkelijk dat te omschrijven op een pagina op de site. Plus dat we twee versies moeten maken: een document met dertien dubbelzijdig bedrukte pagina's, maar ook een versie die uit twee losse enkelzijdig bedrukte documenten van dertien pagina's bestaat, die achter elkaar kunnen worden afgedrukt na het omkeren van de papieren.

Verre van ideaal. Dus Peter_S, als je hier toevallig een betere oplossing voor weet, dan houden we ons aanbevolen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door Peter_S » 07 jan 2016 22:21

@ Hans en Ot,

In het dagelijks leven ben ik werkzaam in een drukkerij waar wij beschikken over een Canon imagepress 6100 kleurenprinter dus een kalendertje printen is een fluitje van een cent met 100 afdrukken per minuut die deze machine aan kan. Dubbelzijdig wordt ie trouwens wel iets langzamer maar dat mag de pret niet drukken.

Wij kunnen het beste uit de voeten met een document waar de bladzijden gewoon in de juiste volgorde staan waarna de software van de printer alles op de goede plek zet. Wij kunnen maximaal 300 grams papier verwerken hetgeen een stuk dikker papier is dan die je met een huis tuin en keukenprinter kunt verwerken.

Hoe hadden jullie trouwens gedacht om de kalender in te binden? Met een nietje, touwtje of met een wiro binding.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door BaDu » 07 jan 2016 22:25

Overigens kan ik voor het knippen / plakken / draaien / los knippen en aan elkaar naaien van PDF's het programma PDFSAM(Pdf Split and Merge) van harte aanbevelen.
De basis versie is gratis en geheel voor niets te downloaden.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door Hans » 08 jan 2016 15:11

Iemand die bij een drukkerij werkt? Okee dan? Dat wist ik niet en het doet de zaak wel een beetje kantelen. Op deze manier loopt het namelijk wat uit de hand.

Ot heeft de lay-out gemaakt en hij kwam met het idee van het vermelden van de circuitkleuren. Samen hebben we de fotokeuze gedaan, en zelf ben ik verantwoordelijk voor de feitelijke informatie, het natrekken van klokgetallen en het uiteindelijk maken van de PDF-bestanden met de juiste rotatie, comprimering, ensemblage-instructies en het online zetten ervan op de website.

Die tool waar Bas het over heeft kan wel eens heel handig zijn. Nitro PDF (vooralsnog gebruikt) blijkt hier enige beperkingen te ondervinden, ook omdat het totale bestand 26 pagina's telt en rond de 16 MB groot is. Dat mag niet groter worden, anders gaat de server moeilijk doen over grote bestanden.
Peter_S schreef:Hoe hadden jullie trouwens gedacht om de kalender in te binden? Met een nietje, touwtje of met een wiro binding.
Om eerlijk te zijn waren we uitgegaan van een 'amateur-oplossing' die door normale mensen thuis uit te voeren zou zijn: het uitprinten van dertien dubbelzijdig bedrukte stevige papieren die zover mogelijk richting de randen bedrukt zouden moeten worden als wat haalbaar is met een normale consumentenprinter. Daarna konden de dertien bladen gestapeld worden en dan zou men aan de lange zijde links twee gaatjes met een normale perforator moeten maken. De andere lange zijde vereist één gaatje, maar dan in het midden. Op het titelblad zijn daarvoor merktekens aangebracht. De twee gaatjes aan één kant kunnen dan gebruikt worden voor een touwtje, knelriempje (tiewrap) of een ijzerdraadje. Als de papieren krom zouden trekken, dan moet men vier bindgaatjes maken. Het andere gaatje is het ophanggat voor de spijker

Over veel fraaiere oplossingen zoals een andere manier van drukken of binden hebben we niet eens nagedacht, want dat lag niet in de lijn der verwachting of toepassing. Het moest immers thuis te realiseren zijn, want HoogspanningsNet is geen webwinkel. (Misschien is incidenteel een exemplaar weggeven als bedankje na een activiteit (i.p.v. of samen met een T-shirt) ook een optie, maar in eerste instantie is het gericht op de geïnteresseerde leek met een printer thuis: een soort doe-het-zelfoplossing.)

De hele kalander is geen bestand dat -tadaa- in één keer als voltooid ding gepresenteerd hoeft te worden. In ieder geval hier op het forum niet.
Ik kan je gerust de huidige PDF sturen zodat je kan kijken naar de karakteristieken voor zover.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door Peter_S » 10 jan 2016 18:30

Dag Hans en Ot,

Werkelijk een goed idee wat jullie hebben over het maken van een kalender. Echter met mijn grafische kennis van printers ben ik bang dat het niet helemaal gaat lukken om er iets moois van te maken. Toch enkele tips van mijn hand mocht je zelf aan het printen willen slaan. Print dan eerst, zeker bij een inkjetprinter, die zijde van de pagina met de minste bedrukking is dus de kant met het calendarium. Ik ben namelijk bang dat als je eerst de fotozijde van een bladzijde print deze voor de tweede maal moeilijk meer door de printer gaat omdat ie door de gebruikte inkt krom kan gaan staan.

Hetzelfde geldt overigens ook voor toner printers, niet iedere printer leent zich ervoor om een bladzijde na het draaien nogmaals op te warmen en door de printer te jagen.

Last but not least, vergis je niet in de kosten van een cartridge voor je printer. Stond gisteren een mooi, nou ja mooi, stukje in een van de kranten die ik lees de extreme prijzen van cartridges van een goedkope huis/tuin/keuken printer. Het is maar dat je het weet. € 50,00 voor een kleuren cartridge is niks en als je dan een halve of hele cartridge gebruikt wordt het nog een dure kalender.

Hans je hebt van mij een PB aangaande het mailen van het bestand zodat ik eens kan kijken wat wij ermee kunnen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door Hans » 10 jan 2016 19:34

De meeste bezwaren van zelf iets afdrukken zijn me helaas bekend, want ik zit zelf in de redactie van twee verenigingsbladen. Daar spelen dezelfde argumenten bij de drukkers, inclusief kromtrekproblematiek en de prijzen van cartridges waardoor één editie van 28 pagina's zomaar meer dan een euro aan inkt kan kosten. En dat is dan nog bij een semiprofessionele drukker. Wie thuis aan de gang gaat kan inderdaad wel eens duur uit zijn.

Maar ja, samen met het reeds genoemde argument dat we geen webshop zijn, is er eigenlijk geen enkele andere haalbare manier te verzinnen waarmee de geïnteresseerde leek er zelf mee aan de gang kan. Ideaal is zeker anders, maar een betere manier weet ik ook niet.
Gelukkig is het een enorme niche. Reken niet op meer dan enkele tientallen downloads.

Wat je PB betreft: je hebt een antwoord.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door Ot » 19 jan 2016 12:23

ik heb wat mee gekregen via de email maar hoe zit het nu dan, brengen we ook nog een download versie uit via de mainsite zoals eerst het plan was?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door Peter_S » 19 jan 2016 20:34

Hallo Ot,

Zoals ik reeds aan Hans mailde ziet de kalender er pico bello uit. Door tijdgebrek ben ik, zijn wij, er nog niet aan toegekomen om een mooie prijs neer te leggen om deze kalender professioneel af te drukken en ordentelijk in te binden. De kalender is te mooi om hem op een simpel huis, tuin en keuken printertje uit te printen. Stevig papier kan vaak niet door een gewone printer terwijl wij tot 300 grams papier door onze grote printer kunnen "jagen"

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hete hoogspanningsmasten (oftewel het kalendertopic)

Bericht door BaDu » 19 jan 2016 23:57

Iig vijf stuks voor mij. Mocht het tot een professionele druk komen
KML-generator generator

Plaats reactie