Gehoorsbedrog...

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Gehoorsbedrog...

Bericht door BasH » 15 dec 2017 21:03

Goedenavond vakwerkfanaten,

Vorige week werd de bij ons welbekende 'Skipping Pylon' even een trending topic.
Skipping Pylon2016.gif
Skipping Pylon2016.gif (1.69 MiB) 9034 keer bekeken
O.a. de BBC besteedde aandacht aan het verschijnsel dat veel mensen die deze animatie bekijken, ook een dreunend geluid denken te horen. Bij mij lijkt het alsof ik mijn eigen hartslag waarneem, wat ervaren jullie?

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Gehoorsbedrog...

Bericht door Dave » 15 dec 2017 21:38

Ik hoor ook wat gebons, maar het is bedrog, want ik heb tegelijk mijn hartslag gevoeld, en het liep niet synchroom met dr animatie.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Gehoorsbedrog...

Bericht door BaDu » 17 dec 2017 10:04

Door het springen van de masten, waarvan onze hersenen weten dat die zwaar is en er dus wel een soort geluid van moet komen.
Gecombineerd met het verschuiven van het hele beeld waardoor het lijkt dat de grond trilt.
Kan denk ik wel tot gevolg hebben dat bepaalde mensen een geluid menen te moeten horen en er dus ook een horen.
Onze hersenen proberen als het ware het plaatje compleet te maken met informatie die er wel zou moeten zijn maar er in werkelijkheid niet is.

Mindf*ck anyone?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Gehoorsbedrog...

Bericht door Mark » 17 dec 2017 15:37

Zoiets lijkt mij inderdaad een goede verklaring. Het plaatje is al bijna compleet dat je de resterende dingen zelf makkelijk kunt indenken.

Waar ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar ben, is de geschiedenis van dat plaatje.

Plaats reactie