Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Hans » 15 mei 2012 00:55

De vraagbaak is niet alleen weggelegd voor leden. Ook het site-beheer wil er bij dezen even gebruik van maken.
Tijd voor wat ouderwetse crowdsourcing.

Een half jaar geleden liep er in de Hoogspanningsmail een email binnen waarin iemand vroeg of we wisten wat de voorwerpen waren die op de onderstaande foto in een fasedraad hangen.
Jacob heeft die email toen afgehandeld, maar hij wist niet wat het was en stuurde de email aan mij door. Nu gebeurt het niet vaak dat we met zijn tweeën het antwoord niet wisten, maar deze vraag was een uitzondering. Want om eerlijk te zijn: ik heb zelf ook geen idee wat het voor een ding is.

De hoogspanningslijn in kwestie is de 150 kV-verbinding tussen Beersdal en Maalbroek-Buggenum in Limburg (daar kom ik nooit), ter hoogte van Vlodrop.
Zo'n hangend ding in een fasedraad heb ik in Nederland ten noordoosten van de IJssel nooit ergens gezien en ook op de Veluwe, de Betuwe en in de Flevopolder ken ik ze niet.

Afbeelding

Neem zelf een kijkje op de bewuste plek in Google StreetView en merk op dat er meerdere van deze dingen in de fasedraden hangen. Een betere foto o.i.d. heb ik niet tot de beschikking, we zullen het hiermee moeten doen.

Weet iemand van de forumleden misschien raad met deze objecten?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Peter » 15 mei 2012 16:45

Dit heb ik ook nog nooit gezien Geen idee wat het is. Het lijkt wel wat op een lijnverlichtingsarmatuur zoals je langs autosnelwegen ziet maar dat is het vast niet

Best wel aparte masten trouwens, één circuit heeft keramische isolatoren, het andere glaskap isolatoren. De onderste fasedraad van het circuit met de keramische isolatoren hangt door de v-ophanging erg dicht bij de mast. Ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door bas380 » 15 mei 2012 17:40

Peter schreef:Het lijkt wel wat op een lijnverlichtingsarmatuur zoals je langs autosnelwegen ziet maar dat is het vast niet
Dat kwam bij mij ook als eerste in me op.

deze ding ken ik ook nog niet, maar wat me de aandacht trekt (en dat viel peter ook op) is dat juist die ene lijn met die rare V-ophanging als enige die dingen hebben.

Wat ik overigens ook raar vind aan deze verbinding is dat het een stuk in Duitsland gaat!
maar vergeleken met Hengelo-Gronau,Meeden-Diele en Maasbracht-Selfkant eindigt deze lijn niet in Duitsland maar komt die terug op ons Nederlandse grond. Kortom een bizarre verbinding.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Max » 15 mei 2012 23:52

is dat niet zon klein wagentje waarmee ze onderhoud aan de draden plegen? zoiets heb ik iig wel gezien toen het op tv met klokkenhuis over hoogspanningsmasten ging.

edit: nee laat maar heb een beetje te snel gesproken. want wie zou in godsnaam zo'n ding erin laten hangen..


wel een mooi type mast overigens
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Hans » 16 mei 2012 12:38

Het zijn geen onderhoudskarretjes. Er hangen er namelijk meerdere in de bewuste fasedraad.
Maar het begint erop te lijken dat we 'professionele hulp' nodig gaan hebben bij dit vraagstuk. TenneT maar eens aanschrijven zodra de nieuwe site overeind staat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Remy Brandt » 08 jun 2012 00:18

Ik dacht ook al aan die karretjes maar inderdaad het is maar een fase.
In Frankrijk heb ik wel eens zekeringen in hoogspanningsleidingen zien hangen en daar gebruikten ze er ook enkele in serie maar die zaten op alle drie de fases en zagen er ook anders uit.
Toch zou het zomaar kunnen zijn en is die v isolator er om de klappen op te vangen als het fout gaat.
Ik heb een eindje die lijn gevolgd,tot ik een weg tegenkwam vlakbij een hoekmast met een hobby,die verder niet opvallend anders is.
Stroomfetisjist.

Mart
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2012 11:24

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Mart » 25 jun 2012 17:04

Hans schreef:Het zijn geen onderhoudskarretjes. Er hangen er namelijk meerdere in de bewuste fasedraad.
[...]
Het zijn wél onderhoud/montage/inspectie karretjes. Soms hangen er meerderen in een draad.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door bas380 » 25 jun 2012 21:50

ik geef je gelijk, mart.
heb inderdaad wat bewijzen gevonden.
http://www.nfprechtenvrij.nl/thumbnail/400/4063.jpg
http://www.liandon.nl/sc/Images/Werkzaa ... 194441.jpg
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Hans » 26 jun 2012 14:58

Toch blijf ik eraan twijfelen of het onderhoudskarretjes zijn. Want waarom zouden er dan meerdere in dezelfde fasedraad tussen dezelfde masten in hangen? Waarom hangen ze op een plek in de fasedraad waar men er niet snel bij kan? Sterker: waarom hangen ze er überhaupt nog? Het komt gewoon niet erg logisch over.

Maar daarmee hoeft het nog niet onjuist te zijn. Bij gebrek aan een betere hypothese moeten we het inderdaad maar op onderhoudskarretjes houden, maar zodra ik de kans krijg zal ik het eens aan iemand van Tennet vragen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Peter » 07 jul 2012 16:42

Zondag 1 juli was ik in de buurt en heb ik zelf even een kijkje genomen om te zien wat voor objecten het zijn en ik heb er een 100% crop van gemaakt.

Afbeelding
Een onderhoudskarretje is het zeker niet maar een soort hanggewicht lijkt het ook niet te zijn. Het lijkt wel een soort windvanger door de open constructie, maar wat het nut er van is? Ik vind het maar RAAR Wellicht toch iets om de uitzwaai van de geleiderbundel tegen te gaan. Misschien dat iemand aan de hand van deze foto er iets meer mee kan.

Afbeelding
Op deze foto is duidelijk te zien dat er tussen de masten in telkens twee van deze vreemde objecten geplaatst zijn.

Plaats reactie