Toonfrequentsignalen opeens hoorbaar, netopening gesloten?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Toonfrequentsignalen opeens hoorbaar, netopening gesloten?

Bericht door Paullus » 23 mei 2014 19:48

Vandaag hoorde ik in Haarlem-Noord in de ochtend toonfrequentsignalen uit de motor van de koelkast. Het waren relatief hoge frequenties in de buurt van 1000 Hz. Dat hoor ik normaal nooit hier in de regio. De 283,3 Hz signalen vallen niet op. Nu waren duidelijk de commando's hoorbaar. In Zuid-Holland wordt toonfrequent gezonden rond de 1000 Hz.

Het lijkt er dan ook op dat de 150 kV net-opening tussen Sassenheim en Haarlemmermeer gesloten was en 150 kV Waarderpolder gevoed werd vanuit Zuid-Holland via Sassenheim, Haarlemmermeer en Vijfhuizen, in plaats vanuit Velsen.

Is er iemand hetzelfde opgevallen in de regio?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Toonfrequentsignalen opeens hoorbaar, netopening geslote

Bericht door Knarvel » 24 mei 2014 20:30

Hoi,
Je observatie kan kloppen, ik was net bij Beverwijk en zag dat een van de fases van de verbinding Hemweg - Velsen (wit) bij het opstijgpunt in Beverwijk afgekoppeld en geaard is, er is dus wat mis en deze verbinding is nu inactief. (Fotoos volgen in de fotohoek).
Velsen wordt nu dus gevoed met een 380kV uitloper uit Oostzaan, Vijfhuizen on Oterleek.
Ben benieuwd of ze nu een van de centrales moeten bijzetten, als ze daar tenminste intussen niet vergeten hebben hoe ze stroom kunnen opwekken...

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Toonfrequentsignalen opeens hoorbaar, netopening geslote

Bericht door Knarvel » 25 mei 2014 17:28

Hier de beloofde foto, een fase is afgekoppeld van de kabel naar Velsen, en beide einden van de onderbreking liggen aan aarde. De andere twee fasen zijn niet geaard, wat zou kunnen betekenen dat er bij de werkzaamheden voor de nieuwe Coentunnel schade is veroorzaakt aan deze ene kabel.
DSCN2058.jpg
DSCN2058.jpg (148.97 KiB) 8709 keer bekeken

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Toonfrequentsignalen opeens hoorbaar, netopening geslote

Bericht door Paullus » 25 mei 2014 19:03

Bedankt voor de feedback en de foto's. Er is dus echt wat aan de hand waardoor er tijdelijk balternatieve schakelingen gemaakt kunnen worden.
Wat het opwekken in Velsen aangaat: ik zie echt nooit meer rook komen uit de schoorstenen. Vraag me af of er nog iets werkends staat opgesteld of dat het inmiddels een museum is geworden.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Toonfrequentsignalen opeens hoorbaar, netopening geslote

Bericht door Paullus » 28 mei 2014 19:20

Vandaag zag ik bij mijn werk in de Haarlemmermeer een tweetal dippen (verlichting) op het net rond de middag, terwijl ik standaard aldaar geen enkele dip waar neem in alle maanden dat ik er werk.
Blijkbaar zijn er weer schakelhandelingen verricht op 150 kV niveau.
Wellicht is inmiddels het 150 kV circuit Hemweg-Velsen weer operationeel en is de netopening van Sassenheim naar Haarlemmermeer in ere hersteld.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Toonfrequentsignalen opeens hoorbaar, netopening geslote

Bericht door voltron » 29 mei 2014 13:45

hoe hoor je dat?

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Toonfrequentsignalen opeens hoorbaar, netopening geslote

Bericht door Paullus » 29 mei 2014 14:44

Ik hoorde geluiden zoals in dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=YUXSrSS8GSE

De lage 283 Hz die ik uit Velsen krijg, hoor ik zelden tot nooit. Slechts een enkele keer uit een ventilator. Die hogere frequentie van boven de 1000 Hz valt sneller op.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Toonfrequentsignalen opeens hoorbaar, netopening geslote

Bericht door Knarvel » 01 jun 2014 23:10

Ik was vandaag weer even in Beverwijk, en daar is de schakeling van Hemweg - Velsen weer normaal, de aarding is weggehaald.

Plaats reactie