Funktie onderstation

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Funktie onderstation

Bericht door Knarvel » 19 feb 2014 13:10

Aan een grote noord-zuid verbinding in Schotland (Harper - Strathaven) zag ik dit stationnetje, wat zou daarvan de achtergrond zijn, in het bijzonder de 2 objekten die tussen slechts 2 fasen aangesloten lijken?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Funktie onderstation

Bericht door Shrek » 19 feb 2014 13:22

Niet alle verbruikers hebben 3 fasen nodig. Zo hebben wij bij de spoorwegen bijvoorbeeld verschillende onderstations die slechts op 2 fasen werken.
In landelijke gebieden zonder grootverbruikers kan je perfect iedereen op dezelfde fase hangen. Ik heb bijvoorbeeld in Schotland zelfs al middenspanningsnetten met slechts 2 fasen gezien.
Zo'n 2-fasig middenspanningsnet kan je vanuit zo'n station bijvoorbeeld voeden. Enkel opletten dat een ander 2-fasig net tussen 2 andere fases geschakeld wordt en dan blijft het geheel min of meer in balans

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Funktie onderstation

Bericht door Knarvel » 19 feb 2014 14:04

Ja, maar het lijkt mij geen net, het is 380kV en ik zie geen trafo of afgaande lijnen... Maar wat dan wel?

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Funktie onderstation

Bericht door de knip » 19 feb 2014 19:15

Ik vond wat info over het station Elvanfoot ELVA van Scottisch Power. Het is wel degelijk een 3 fasen station. Het is in gelust op een circuit voor het aansluiten van een windfarm. 275/25kV?
Ongeveer 1.4km NNW is een geheel nieuw station 400kV gebouwd aan de B 4070 lokale staataanduiding. Zie hiervoor ook StreetVieuw. Er zijn hiervoor in de bestaande lijn een aantal masten bijgebouwd.Het door jouw aangegeven station wordt?/is geamoveerd. Zie hiervoor het volgende doc. page 39.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... XZA_XGOJvg

En nog wat aanvullende Grid data.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... tNJ_BE6vJw

En een foto van het NIEUWE station, waaraan nog steeds gebouwd wordt.
http://www.geograph.org.uk/photo/1717220

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Funktie onderstation

Bericht door de knip » 19 feb 2014 19:48

Hierbij een kaart waarop de windparken op het provisorium Elvanfoot ELVA zijn aangesloten.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6seBhvhnLg

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Funktie onderstation

Bericht door elo » 19 feb 2014 23:23

Dit is volgens mij inderdaad een onderstation voor tractiestroom. Die twee trafos zijn eenfasige een voeden vrij zeker het naastliggend spoor iets naar het noordosten (daar is er ook een vreemd wit voorwerp dat waarschijnlijk de aansluitpunt is). Zulke stations zijn er ook in Nederland bij de HSL en de Betuwelijn (25 kV eenfasig).

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Funktie onderstation

Bericht door Shrek » 20 feb 2014 08:59

elo schreef:Dit is volgens mij inderdaad een onderstation voor tractiestroom. Die twee trafos zijn eenfasige een voeden vrij zeker het naastliggend spoor iets naar het noordosten (daar is er ook een vreemd wit voorwerp dat waarschijnlijk de aansluitpunt is). Zulke stations zijn er ook in Nederland bij de HSL en de Betuwelijn (25 kV eenfasig).
Ahja natuurlijk, dat ik daar heb overgekeken
Je kan via streetview duidelijk de aansluiting op de spoorlijn zien, met verschillende scheiders. Ook de 25kV-bovenleiding is heel duidelijk zichtbaar.
Mysterie opgelost

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Funktie onderstation

Bericht door Knarvel » 21 feb 2014 16:11

Ok, nu zie ik die invoeding op het spoor ook, eerst niet. Dank voor alle antwoorden en aanvullende rapporten, zeer lezenswaardig.

Plaats reactie