Overzicht van Nederlandse crossings

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Parallax
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mei 2013 00:19
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Overzicht van Nederlandse crossings

Bericht door Parallax » 15 feb 2014 15:38

Ik ben voor mezelf bezig met het samenstellen van een lijst van alle crossings in Nederland (ik weet niet of zoiets al bestaat). In de bijlage staat het overzicht tot nu toe voor Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Er zijn alleen een aantal dingen waar ik niet uitkom en die andere forumleden ongetwijfeld zullen weten:

- Loopt de nummering van de verbinding van Lage Weide naar Zeewolde door na station Bunschoten. Met Google Street View krijg ik geen uitsluitsel, want de masten staan allemaal niet dicht bij een weg waar Google langs is geweest. Als dit niet zo is, van welke kant begint de nummering?
- Hoe loopt de nummering van de verbinding Krimpen naar Crayestein aan het begin? Ik weet dat deze mast nummer 3 heeft, maar daarna volgen er nog 6 masten, waardoor het niet uitkomt.
- Van veel masten weet ik de hoogte niet. Weet iemand deze wel of weet iemand waar zou ik ze zelf kunnen vinden?
- Voor de éénevenmasten is het voor me niet helemaal duidelijk wanneer er sprake is van een crossing. Vormen deze, deze en deze masten crossings?
Bijlagen
Crossings.xlsx
(10.92 KiB) 483 keer gedownload

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Overzicht van Nederlandse crossings

Bericht door Tom » 15 feb 2014 21:17

Hoogte is een lastige vraag. Ik denk dat de grote 380 kV-rivierkruisingen in Zuid-Holland zo rond de 100 - 110 meter zijn. Uitzonderingen zijn de 140 m en 160 m kruisingsmasten bij Sliedrecht en Lekkerkerk. En natuurlijk de 50 kV-lijn bij de Haringvlietbrug. De nummering van Crayesteijn - Krimpen begint in Crayestein met eindmast nummer 1A. Of er nog een 1B voorkomt is gissen.

Ik zou het een klein beetje beperken tot de hoogste masten die in een lijn voorkomen en een enigszins belangrijke vaarweg kruisen. Anders krijg je veel te veel kruisingen, die je aangeeft zijn mijns inziens niet zo relevant.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Overzicht van Nederlandse crossings

Bericht door Hans » 15 feb 2014 21:42

Je zou per mastmodel het aantal kruisingen kunnen beperken tot alleen de significante exemplaren, zoals minstens een S+10 en geen armoedekruisingen.

Als je de hoogte van de wat serieuzere kruisingsmasten werkelijk wil weten, dan is er een manier die vlekkeloos werkt voor alle objecten hoger dan 300 voet (91 meter): koop een VFR-kaart (actueel) of download gratis een verouderde versie.

Hier zien we een klein stukje van het district Southern Holland W, getoond wordt onder andere de Merwedekruising bij Sliedrecht.
VFR South Holland W 2012 uitsnede.JPG
VFR South Holland W 2012, uitsnede
VFR South Holland W 2012 uitsnede.JPG (46.09 KiB) 8412 keer bekeken
Je ziet dat hoogspanningslijnen een eigen symbooltje hebben, duidelijk getoond worden op de kaart en een getal dragen dat in voet de hoogte van het object weergeeft wanneer 300 voet wordt overschreden. Hier zien we dat de kruisingsmasten alle vier 469 voet hoog zijn. En aangezien een voet vrijwel 0,305 meter bedraagt is de masthoogte 143 meter.

De VFR-kaart is voor visueel vliegverkeer bedoeld en piloten moeten een actuele hebben, maar voor mastengekken is een editie van een jaar of twee geleden ook nog prima te gebruiken. Dit kunstje werkt probleemloos voor wie de hoogten van de echte kanjers weten wil. Op deze manier zijn we ook aan de hoogten van sommige kruisingsmasten gekomen die verspreid op de mainsite af en toe genoemd worden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Parallax
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mei 2013 00:19
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Overzicht van Nederlandse crossings

Bericht door Parallax » 02 mar 2014 14:28

Bedankt Tom en Hans voor de waardevolle antwoorden. De kaarten in de link zijn erg handig.
De crossing over het Buiten-IJ bij Amstedam is met omgerekend 133 meter ook nog vrij hoog zie ik.
Hoe kun je trouwens goed inschatten of een mast S+10 is?

In de kaart van Zuid-Oost Nederland staat overigens dat de Waalcrossing bij Dodewaard 335 voet hoog is. Dit is omgerekend ongeveer 102 meter. Is dit correct? Ik dacht elders te lezen dat deze crossing ongeveer 120 meter hoog was.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Overzicht van Nederlandse crossings

Bericht door Ot » 04 mar 2014 16:34

inderdaad moet dat 102 zijn, het kan zijn dat we op de mainsite een fout getal hebben staan?
Weet je nog waar dat stond, dan kunnen we het aanpassen.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Overzicht van Nederlandse crossings

Bericht door Peter » 04 mar 2014 18:09

Met mijn masttekeningen kwam ik destijds ook lager uit, op iets van 96 meter, maar dat is zonder de betonnen stiepen. Het 3D model zit rond de 110 meter, had dus nog iets kleiner gekund.

Gebruikersavatar
Parallax
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mei 2013 00:19
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Overzicht van Nederlandse crossings

Bericht door Parallax » 04 mar 2014 20:15

In de fotogalerij van de donaumasten staat in de begeleidende tekst van de 24ste foto dat de masten 124 meter hoog zijn.
Ik denk dat er verder geen andere plekken zijn op de mainsite.

Plaats reactie