Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door Paullus » 06 dec 2013 17:43

Wat betreft de spanningshuishouding heb ik ook wel keuzes gezien van de lokale netbeheerder (Liander) die op zijn zachts gezegd discutabel zijn.

Zo heb ik eens gezien dat er in een straat een paar huizen bijgebouwd werden. Je zou dan verwachten dat de voeding van die huizen wordt opgepakt vanaf het 50 meter verderop liggende transformatorstation, als de voeding al niet kan worden gerealiseerd door het lokale laagspanningsnet in dezelfde straat een stukje door te trekken.

Toch wist de netbeheerder het te presteren om de voeding juist te realiseren vanaf de ongunstige andere kant van de straat, waar nu juist geen enkel zicht is op een transformatorstation en het laagspanningsnet dan ook navenant minder sterk is.

Ik vraag me in dat soort gevallen oprecht af, of men wel echt weet waar men het over heeft. Zelfs een kind kan nog aantonen wat het gunstigste voedingspad is, waarbij de spanningshuishouding het meest in stand gehouden wordt door zo min mogelijk verlies.

Namelijk via een zo kort mogelijke verbinding naar het dichtsbijzijnde laagspanningsrek van een 10/0,4 kV transformatorstation 50 meter verderop, in plaats van aankoppelen op een kabel die honderden meters verwijderd is van voeding vanuit een laagspanningsrek en zelfs de al aangesloten verbruikers extra omlaag kan trekken in de spanningshuishouding.

De netbeheerder ziet dat blijkbaar allemaal niet en laat gewoon een kabel graven vanuit dat minder sterke, volkomen onlogische, punt.
Een hogere impedantie van het voedende net leidt tot een mindere spanningskwaliteit, lees meer dippen.
Normaal gesproken zou men daar technisch gezien nooit voor kiezen en wordt voor de meest gunstigste voedingsweg gekozen.

Ik kan zo'n voorkeur voor een nieuwe voeding vanuit een onnodig hogere impedantie dan ook oprecht niet begrijpen met een 10 kV station op 50 meter afstand om alle beperkingen te voorkomen.
Dan trek je toch gewoon vanaf die lokatie een nieuwe verbinding vanuit het laagspanningsrek naar de nieuwe huizen.

Blijkbaar is het uitgangsprincipe van de netbeheerder niet om een zo gunstig bedrijf van het netwerk mogelijk te maken, waardoor de verbruikers een zo optimaal mogelijke stabiele voeding ervaren, oftewel de 230 Volt zo constant mogelijk als fasespanning.

Men doet helaas maar wat om de voeding in een buurt te regelen en ongunstige effecten, zoals een onnodige hoge impedantie vanuit het net en dito beperking van de spanningskwaliteit, blijken geen enkele maatstavende punten te zijn om een nieuwe voeding te realiseren, vanuit een gunstigere plaats om een onnodig hoogimpedantere voeding, met dito spanningsdippen te voorkomen.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door Paullus » 07 dec 2013 18:17

Binnen het kader van dit topic, heb ik even de spanningscondities gemeten bij mijn zus, verderop in Haarlem-Noord.

Overdag valt het wel mee, maar later in de middag en de vroege avond, vallen de dips op het net echt enorm op. De voeding is blijkbaar niet optimaal en vindt plaats uit een te hoog impedant net. Inschakelen van zware belasting door buren heeft een duidelijk meetbaar effect op de spanningshuishouding bij mijn zus.

Het valt op dat op gloeilampen en dito halogeen exemplaren een spanningsdip van 2 Volt al zichtbaar zijn middels een duidelijke lichtsterkteverandering. Vooral als de spanning meer dan 2 Volt instort, wordt dat effect nog eens extra duidelijk.
Je zit dan echt in een spreekwoordelijke flipperkast van dippen.

TL-verlichting en met name spaarlampen zijn beter in staat om een paar Volt plotselinge daling op te vangen zonder verschil in lichtsterkte.
Het plaatsen van TL of liever spaarlampen, is dan ook het devies om dippen op het lokale laagspanningsnet op te vangen om onrustige verlichting te voorkomen.

Ik zag ook altijd effect als mijn wasmachine ging verwarmen op gloeilampen. Sinds ik spaarlampen heb, zie ik geen enkel effect meer. De lichtsterkte blijft constant.

Al met al kan wel de conclusie getrokken worden dat er nog heel wat verbruikers zijn die opgescheept zitten met een uitermate onrustig laagspanningsnet.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door Hans » 07 dec 2013 21:57

Paullus schreef: Al met al kan wel de conclusie getrokken worden dat er nog heel wat verbruikers zijn die opgescheept zitten met een uitermate onrustig laagspanningsnet.
Zoals hier dus ook. Vandaag heb ik tussen een uur of vier (na terugkomst van een vergadering in Bunnik) en het huidige moment, de spanning eens bijgehouden met de wattmeter in het stopcontact. Eerst een kop koffie, dan de fietsband plakken die ik donderdag had lekgereden, daarna de kerstboom optuigen, eten koken, een was draaien, computer aan, journaal kijken, emailtje en een telefoontje doen, forum aan, dat soort dingen. Op zich dus een doodgewone dag in het huishouden van een studentenflat.

De spanning bleek in grote lijnen een dip te vertonen tussen half vijf en zeven uur, maar in details was het nog veel vreemder. Om half vier stond er 217 volt op het stopcontact. Dat zakte in grote lijnen naar een waarde rond 211 volt om half zes, waarna het langzaam aan weer steeg tot een gemiddelde van 221 volt in het laatste half uur. In meer details ging de spanning soms in een tijdsbestek van vijf minuten met acht volt onderuit of juist net zo hard omhoog. Hoezo spanningskwaliteit?

Dat gestuiter leek onafhankelijk te gaan van wat onze oven en wasmachine op de afdeling deden, dus het zit inderdaad dieper weg. Wat ik jammer vond is dat ik het precieze moment waarop het TF-signaal afging (lantaarnpalen aan) net heb gemist omdat ik toevallig net de was in de machine zat te doen. Maar het zal me niets verbazen als de spanningsmeter ter plekke tien volt onderuit gaat in tien seconden. Morgenvroeg of morgenavond nog maar eens proberen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door Ot » 08 dec 2013 20:39

hier in zwolle wipstrik valt het best wel mee. Ik heb de meter van mijn vader even mogen lenen en zo'n ding ziet er heel ingewikkeld uit maar dat blijkt reuze mee te vallen als je langer dan een paar seconden goed kijkt
Op dit moment zie ik precies 220 volt staan maar vanmiddag was dat wat hoger. maar hoort het nu 230 of 220 te zijn?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door Shrek » 08 dec 2013 20:48

Ot schreef:hier in zwolle wipstrik valt het best wel mee. Ik heb de meter van mijn vader even mogen lenen en zo'n ding ziet er heel ingewikkeld uit maar dat blijkt reuze mee te vallen als je langer dan een paar seconden goed kijkt
Op dit moment zie ik precies 220 volt staan maar vanmiddag was dat wat hoger. maar hoort het nu 230 of 220 te zijn?
De Europees vastgelegde toleranties laten alles wat tussen 220 en 230 ligt toe

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door Paullus » 17 dec 2013 19:09

Het belangrijkste in dit hele verhaal is dan ook hoe het zit met de spanningskwaliteit bij de verbruikers.
Op zich is er een norm van 230 Volt + of - 6%. Dat is een ruime speling.

In de praktijk heb je 2 vormen van spanningsvariatie:

- Langzame spanningsvariaties. Deze komen doorgaans voort uit het middenspanningsnet en de mate van belasting. Naarmate veel verbruikers hun belasting inschakelen, daalt de spanning op dat net. Je ziet geen dippen, maar je kan het meten. Het gaat dan echt om te veel middenspanningsstations op een ring. Het voedende onderstation heeft een transformator die afhankelijk van de belasting kan schakelen. Het verlies in de ring van het middenspanningsnet kan hiermee slechts ten dele worden gecompenseerd. Anders zouden de dichtsgelegen stations te veel spanning krijgen om de afgelegen exemplaren op spanning te houden.

- Snelle spanningsvariaties. Dit is echt een verschijnsel van het laagspanningsnet. Als buren op dezelfde fase hun wasmachine, vaatwasser enz. aanzetten, geeft dat een zichtbare dip op het net. Waar de langzame spanningsvariaties alleen meetbaar zijn, is het effect op het laagspanningsnet meteen zichtbaar omdat de spanning plotseling meerdere Volts zakt.

Samenvattend kun je dan ook stellen:

- Langzame spanningsvariaties: je merkt er weinig van in de praktijk, het leidt niet tot zichtbare onrust in de verlichting. De meeste verbruikers vinden het wel prima.
- Snelle spanningsvariaties: dat geeft een zeer onrustig lichtnet met veelvuldige dippen en dito variabele lichtopbrengst. Verbruikers ergeren zich aan de knipperkast waar ze aan overgeleverd zijn.

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door de knip » 19 dec 2013 19:18

Een en ander is vastgelegd in de z.g. NETCODE. (Er zijn meerdere codes)
De netspanning mag varieren tusssen +10% en - 10% van de nominale spanning van 230V. Zie blz. 26 van de code.

https://www.acm.nl/download/documenten/ ... s-2013.pdf

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door Paullus » 20 dec 2013 09:51

Bedankt voor de aanvulling.

Ik weet dat het een tijd +6% geweest is tijdens de overgang van 220 naar 230 Volt nominaal. Op een gegeven moment zou het 230 Volt +/-10% worden net als oorspronkelijk 220 Volt +/- 10%.

Ik wist niet dat het nu al ingegaan was. Dat betekent dat het nu uitkijken is met oude apparaten die nog specifiek voor 220 Volt gebouwd zijn. In theorie kan er een hogere spanning optreden dan waar die apparaten maximaal op ontworpen zijn.
Juist voor oude apparaten is die +6% norm bij 230 Volt jaren aangehouden.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door Paullus » 22 jan 2014 20:48

Wat een leuk vervolg is binnen dit topic, is om naast de stabiliteit van de netspanning ook eens te kijken naar de symmetrie in de belasting over de 3 fasen van het laagspanningsdistributienet in je buurt.

Wat voor spanning voert de nulleider ten opzichte van aarde? In theorie ontspringt de nul aan het geaarde sterpunt van de secundaire zijde van de transformator die de middenspanning naar laagspanning omzet. Verder is de nul ook nog eens geaard in de verdeelkasten van het laagspanningsnet.

In principe voert de nul dan ook de aardpotentiaal, dus 0 Volt. Bij symmetrie in de belasting, loopt er lokaal wat stroom in een kabel in de straat ter vereffening van de enkele fasebelastingen door huishoudens, maar is de uiteindelijke stroom in het net verwaarloosbaar.

De praktijk laat echter zien dat de nul bij jou thuis, wel degelijk een meetbare spanning voert ten opzichte van de veiligheidsaarde in huis. Zo meet ik over het algemeen zo'n 3 tot 5 Volt.

Ik heb geen belastingsproeven gedaan om te kijken in hoeverre deze spanning daadwerkelijk nuttig aangewend kan worden. In principe zou opgenomen vermogen tussen de nul en aarde gratis zijn aangezien de meter dit niet kan registreren.

Als de spanning echter voortkomt uit een hoogimpedante bron, stort die nul-aarde spanning bij de minste belasting in elkaar en heb je er in de praktijk niets aan.

Verder is de spanning erg instabiel omdat deze voortkomt uit de asymmetrie van belasting over de 3 fases in het net. Dit is een dynamisch gegeven, waardoor een paar Volt spanning tussen nul en aarde een paar seconde later weer anders kan zijn.

Toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met betrekking tot het nul-aarde verhaal.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoe is de spanningshuishouding bij jullie thuis?

Bericht door Shrek » 22 jan 2014 23:08

Paullus schreef: Ik heb geen belastingsproeven gedaan om te kijken in hoeverre deze spanning daadwerkelijk nuttig aangewend kan worden. In principe zou opgenomen vermogen tussen de nul en aarde gratis zijn aangezien de meter dit niet kan registreren.
Springt de differentieelschakelaar dan niet meteen af?

Plaats reactie