Tijdens het kijken naar de formule 1 race in Japan kwam ik het volgende tegen:
http://goo.gl/maps/1YGNt
stock bridge dempers (tenminste daar lijkt het op), maar halverwege tussen 2 masten (meerder keren zelfs). Waarom zitten deze tussen de masten en niet bij de isolatorkettingen? Als de wind hier grip op krijgt versterk je het opzij bewegen van de kabels toch alleen?
stock bridge dempers
Re: stock bridge dempers
Goeie vraag.
Het is Japan, dus allicht is er wel degelijk aan gerekend. Maar voor het gevoel is het redelijk tegen de logica in. Een gewicht in het midden van de kettingboog hangen verandert weliswaar de resonantie-eigenschappen ook, maar het lijkt me lang niet zo goed helpen als vlakbij de isolatorkettingen. Blijkbaar dus toch wel.
Nu is het wel zo dat de ene kant van de stockbridge-demper zwaarder is dan de andere kant (zie foto), zodat het niet bepaald makkelijk is om aan die dingen te rekenen. Misschien dat er hier nog ergens een ingenieur rondloopt met verstand van resonantie en harmonische trillingen?
Het is Japan, dus allicht is er wel degelijk aan gerekend. Maar voor het gevoel is het redelijk tegen de logica in. Een gewicht in het midden van de kettingboog hangen verandert weliswaar de resonantie-eigenschappen ook, maar het lijkt me lang niet zo goed helpen als vlakbij de isolatorkettingen. Blijkbaar dus toch wel.
Nu is het wel zo dat de ene kant van de stockbridge-demper zwaarder is dan de andere kant (zie foto), zodat het niet bepaald makkelijk is om aan die dingen te rekenen. Misschien dat er hier nog ergens een ingenieur rondloopt met verstand van resonantie en harmonische trillingen?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: stock bridge dempers
ze hangen op meer plekken dan alleen bij de isolators. Op nog wel meer vreemde plekken, bedoel ik. op de mainsite hebben we deze foto's staan en dat zijn rails op een trafostation.
de rails zijn ronde buizen en alles wat rond is kan gaan schudden en trillen in de wind maar toch ziet dit er niet logisch uit want die buizen zitten onbeweeglijk vast.
de rails zijn ronde buizen en alles wat rond is kan gaan schudden en trillen in de wind maar toch ziet dit er niet logisch uit want die buizen zitten onbeweeglijk vast.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: stock bridge dempers
Hoezo onbeweeglijk? De eifeltoren zit ook "onbeweeglijk" vast en toch beweegt die 3 meter door de windOt schreef:de rails zijn ronde buizen en alles wat rond is kan gaan schudden en trillen in de wind maar toch ziet dit er niet logisch uit want die buizen zitten onbeweeglijk vast.
Ook een aluminium buis zoals die rail kan een beetje bewegen, en als dat net op de resonantiefrequentie is kan het dan lelijk gaan worden.
Re: stock bridge dempers
hoeveel weegt zo'n stockbridge demper
Re: stock bridge dempers
Het grote exemplaar op de foto (open dag Tennet Hoogeveen, 2011) woog een kilo of zeven. Is wel een schatting, want je hebt natuurlijk altijd een veerunster in je binnenzak zitten.
Re: stock bridge dempers
De stockbridge dempers beginnen bij zo'n 1,8kg tot ongeveer 7kg inderdaad.
Elke trilling welke doorgegeven wordt naar andere componenten is onwenselijk.
De trillingsdemper op de railbuis moet de trilling wegnemen van de o.a. de ondersteuningsisolatoren.
Meestal wordt er een demperkabel in de railbuis gelegd.
Uiteraard is het bedoeling van een stockbridgedemper in de lijn om de trillingen uit de afspan- en hangkettingen weg te nemen.
Tevens wordt de kans op het fenomeen 'lijndansen' ermee geminimaliseerd.
Elke trilling welke doorgegeven wordt naar andere componenten is onwenselijk.
De trillingsdemper op de railbuis moet de trilling wegnemen van de o.a. de ondersteuningsisolatoren.
Meestal wordt er een demperkabel in de railbuis gelegd.
Uiteraard is het bedoeling van een stockbridgedemper in de lijn om de trillingen uit de afspan- en hangkettingen weg te nemen.
Tevens wordt de kans op het fenomeen 'lijndansen' ermee geminimaliseerd.