Vreemd stuk platijzer in de trekschoren

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Vreemd stuk platijzer in de trekschoren

Bericht door Hans » 05 sep 2013 22:36

Deze keer een vraag voor iemand met verstand van constructie en bouwtechniek, zoals Tom.

Bij het bouwen van een schaalmodel hoogspanningsmast hoort het dat je nauwkeurig kijkt naar de exemplaren in het vrije veld en je jezelf eigen maakt met hoe de mast is opgebouwd tot in elke lat en knoopplaat. En ieder ontwerp heeft zo zijn eigenaardigheden. Dat houdt het leuk, maar het roept ook vragen op.

Zo treffen we bij Zwolle-Meeden-Eemshaven in de traversen het volgende aan:
raar stuk platijzer.JPG
Raar stuk platijzer in de trekschoren van de traversen van ZL-MEE-RBP
raar stuk platijzer.JPG (56.42 KiB) 5980 keer bekeken
Bovenste foto van een exemplaar in het veld, onderste van het schaalmodel.
Wat we zien is dat een opmerkelijk zwaar uitgevoerde hoeklat (drukkrachten?) eindigt in een dik, maar plat stuk metaal die het laatste stukje tot de traversebodem overbrugt - en een platijzer is iets dat juist in tegenspraak met drukkrachten lijkt te zijn.

Waarvoor is dat gedaan? Is dat omdat de trekschoren een kleine hoek maken met de traversebodem? (Die steekt netjes recht omhoog terwijl de trekschoren iets naar binnen hangen.) Of is hier iets anders aan de hand?
Wie het weet mag het zeggen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vreemd stuk platijzer in de trekschoren

Bericht door Shrek » 06 sep 2013 08:53

Wat ik mij nog herinner van de lessen sterkteleer (daar had ik wel een tweede zit van, dus niet 100% zeker )
Waar een ijzeren staaf niet goed tegenkan zijn drukkrachten, deze zorgen dat er een moment ontstaat op de staaf waardoor ze zou kunnen buigen.
Door het scharnierend vastmaken van een vakwerk (de latten kunnen draaien tegenover elkaar) worden deze momenten niet doorgegeven, ze bestaan dus enkel in de lat zelf. Daar geldt de eenvoudig regel dat het moment op de uiteinden 0 is en in het midden het grootst. Het belangrijkste is dus dat er in het midden een profiel aanzit, de randen maken (bijna) niet uit.
Het is een beetje vergelijkbaar met een bladveer, die is ook enkel in het midden verstevigd, de randen zijn een stuk lichter uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vreemd stuk platijzer in de trekschoren

Bericht door Tom » 03 okt 2013 21:39

Ik had deze vraag even gemist, maar het is een terechte vraag lijkt me Hans. Het betreffende constructiedetail heeft me ook altijd al verwonderd. We zien in de boventraverse van de Zwolle - Meeden steunmast vanaf de toren gezien een dalende op trek belaste staaf met afmeting L80x8. Deze zit met twee bouten M20 vast aan de knoopplaat. Dan komt een stijgende op druk belaste diagonaal L140x15. Die zit vanwege de ongunstige hoek vast met een stalen plaat van 150x15 met twee bouten M24 verbonden aan de onderrand (profiel L120.12). Het profiel lijkt erg uit proportie maar is zo zwaar omdat hij door de grote lengte gevoelig is voor knik. Hetzelfde geldt overigens bij de bovenste diagonaal in het onderstuk van de S+0 mast. Constructief was het veel logischer geweest een steilere hoek van de diagonaal aan te houden. De kracht was dan kleiner én de staaf was minder gevoelig geweest voor knik. Twee vliegen in een klap dus. Ik denk dat ze vanauit architectonische redenen dit niet hebben gedaan en de verbanden van de midden- en boventraverse gelijk hebben gehouden. De consequentie is nu wel dat er een dikke staaf in de verder vrij lichte boventraverse zit. De Duitsers passen dan nog wel eens een tweede orde verband toe om de staaf tegen knik te beveiligen. Maar inderdaad het uiterlijk komt dat niet ten goede.

Ok, maar dan die stalen strip waarin zelfs een knikje zit om de hoek te maken naar de smallere bovenrand. Shrek geeft terecht aan dat het voor knik vooral de middendoorsnede is die de draagkracht bepaald. Maar bij hele grote verschillen in stijfheid tussen einde en midden treedt wel een reductie op in kniksterkte waar je in de berekening rekening mee moet houden. Zeker als het einde ook nog eens een knikje heeft en er dus al een buiging geintroduceerd wordt! Ik moet zeggen ik heb het nog eens van dichtbij bekeken bij een 1:10 schaalmodel dat ik ooit eens gemaakt heb, en ik schrik er eigenlijk wel van.. Het hoekstaal zit daarnaast ook nog eens met zijn been naar buiten, zodat de excentrische belasting op de verbindingsstrip nog groter is. Voorlopig ga ik er maar even vanuit dat het in 1994 ook de aandacht bij de SEP heeft getrokken en men de staalbouwer om voldoende berekeningen heeft gevraagd over dit detail. Maar ik wil er wel eens een (geometrisch en fysisch niet-lineaire) berekening aan proberen te wagen in welke mate dit stripje de draagkracht reduceert.
DSF_1283 800.jpg
DSF_1283 800.jpg (73.12 KiB) 5719 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Vreemd stuk platijzer in de trekschoren

Bericht door Ot » 04 okt 2013 13:01

Het is dus niet zo dat de bouwer bewust een zwak punt heeft ontworpen waar de traverse zal bezwijken als de krachten te groot worden? Om zo door een arm te laten knikken te voorkomen dat de hele mast neervalt?
TomBorger schreef:Ik moet zeggen ik heb het nog eens van dichtbij bekeken bij een 1:10 schaalmodel dat ik ooit eens gemaakt heb, en ik schrik er eigenlijk wel van.
Een 1 op 10 schaalmodel van zwolle-meeden of meeden-eemshaven? Echt waar? dat is nog eens wat anders dan 1 op 30, wauw! maar waar laat je zo'n ding dan, want die past toch niet zomaar in huis?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vreemd stuk platijzer in de trekschoren

Bericht door Tom » 04 okt 2013 13:34

Nee, het is niet gebruikelijk dat er bewust verzwakkingen worden ingebouwd om bepaalde onderdelen sterker dan andere te maken. Probleem is dat dat door mogelijke combinaties van belastingen of wel of niet aanwezige kabels moeilijk te realiseren is. Bijvoorbeeld deze drukstaaf. Terwijl andere staven in de mast door windbelasting wisselende belasting hebben, wordt deze uitsluitend belast door het eigen gewicht en het gewicht van de kabels. Alleen ingeval van extreme ijzel zal de belasting vergroten ten opzichte van de waarde die nu sinds de bouw aanwezig is. Volgens mij is die ijzelbelasting sinds 1995 nog niet voorgekomen, de masten zijn nog niet "beproefd".

Nee ik heb geen 1:10 model van de mast. Dat zou inderdaad nooit passen in huis. Het is bij deze boventraverse gebleven .

Plaats reactie