Waarom zijn Schoormasten verboden in Nederland?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snoro113
70 kV
Berichten: 95
Lid geworden op: 28 aug 2012 23:44
Dichtstbijzijnde trafo: Harselaar 150 kV

Waarom zijn Schoormasten verboden in Nederland?

Bericht door snoro113 » 16 aug 2013 14:38


Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Waarom zijn Schoormasten verboden in Nederland?

Bericht door Ot » 16 aug 2013 15:34

dat is toch niet zo moeilijk? Ze zijn verboden op permanente basis omdat ze zo makkelijk te saboteren zijn.

Als iemand een tuidraad doorzaagt of los schroeft haal je gemakkelijk een mast neer met als gevolg een hele nare storing. Dat kan je ook doen met een gewone vakwerkmast, maar bij een schoormast is het veel eenvoudiger. Een maanloze nacht en een bahco of zaag zijn al genoeg. Zelfs dronken jongeren in een baldadige bui kunnen er al eentje slopen, vandaar.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Waarom zijn Schoormasten verboden in Nederland?

Bericht door Hans » 17 aug 2013 12:35

Wat Ot zegt is de reden voor het verbod, maar het is niet het volledige verhaal.
Naast hun relatieve kwetsbaarheid voor sabotage door kwaadwillenden hebben schoormasten nog een paar andere eigenschappen die ze minder geschikt maakt voor gebruik in vlakke, dichtbevolkte en agrarische gebieden.

De ruimte die een schoormast inneemt is vergeleken met een ontwerp met een broekstuk en een vakwerktoren veel groter. De tuikabels worden schuin afgespannen en zitten op een aanzienlijke afstand van het zwaartepunt van de mast in de grond verankerd. Voor landbouwmachines (en de boeren die ze besturen) is dat vrij hinderlijk. Daarnaast is een botsing van een landbouwmahine met een vakwerkmast (een zwaar type dan) over het algemeen geen fataal probleem voor de mast, terwijl een schoormast erg kwetsbaar is voor onevenwichtige krachten zoals een gesprongen tuidraad. Vergelijk het met een zendmast: kap één draad en daar gaat ie. Dat moeten we niet willen, opzet of ongeluk of hoe dan ook.

Weer een andere reden ligt in de verticale ruimte en de manier waarop we het net inrichten. In deze streken hebben we de draden graag op enige hoogte hangen. Het is niet voor niets dat de hamerkopmast het eerste ontwerp was dat sneuvelde in de mastenbouwgeschiedenis. Donau-, drievlaks- en tonmasten hebben een smal, hoog zijprofiel en anno nu is dat efficiënter. Verder zijn schoormasten met twee circuits behoorlijk brede gevaarten. Zes draden hangen efficiënter aan een mastmodel met een centrale toren.
Minder magneetveld, minder grondoppervlak per mastpositie en een efficiënter gebruik van verticale ruimte en technische eigenschappen (twee circuits) zijn bij elkaar een reden die net zo belangrijk is als de kans op falen. Dat je voor een schoormast minder materiaal nodig hebt dan voor een vakwerkmast met een toren weegt daar niet tegenop.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Waarom zijn Schoormasten verboden in Nederland?

Bericht door elo » 18 aug 2013 09:48

Daar tegenover staan natuurlijk de voordelen van schoormasten. Ze zijn veel goedkoper dan zelfsdragende masten door minder materiaalverbruik en eenvoudiger funderingen. In dun- of onbevolkte gebieden is dat van groot belang. Je kan vaak geen zware voertuigen naar de mastlocaties brengen, dus lichte ontwerpen die met kleine voertuigen of helicopter kunnen worden verplaatst hebben de voorkeur. Ruimtegebruik is in Zweden, Noorwegen of IJsland meestal geen probleem. Maar schoormasten worden in agrarische gebieden door die door Hans vermelde oorzaken niet gebruikt, alleen in bossen en woeste gebieden.

Schoormasten worden bijna uitsluitend als eencircuitmasten toegepast (ik heb in IJsland een korte tweecircuits lijn gezien, maar dat is een uitzondering). Hout is tot 132kV het standard materiaal en ik denk dat het soms zelf bij 220kV wordt gebruikt. De "fundering" is vaak maar twee gaten in de (rots-)grond. Mocht een houten mast knappen dan is dat wel in een dag te herstellen (twee nieuwe houten palen naar locatie brengen en omhoog plaatsen).

Plaats reactie