Hoe deden ze dat...?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Hoe deden ze dat...?

Bericht door Rick » 01 jun 2013 20:44

Toen ik laatst bij ons in de polder onder een mast doorvoer dacht ik : hoe zouden ze dat toch voor elkaar gekregen hebben?
En dan bedoel ik natuurlijk de opbouw van de constructie.
De Eilandspolder bij De Rijp - want daar heb ik het over - was in de jaren zestig vóór dat er sprake was van ruilverkaveling - zogenaamd vaarland. Er was geen vierkante meter grond dat te bereiken was via de (openbare) weg.
Zware machinerie..? Uitgesloten..! Telekranen..? Ze waren er nog niet, maar het zou evengoed uitgesloten zijn. Er zijn stukken waar je zelfs je laarzen in kwijtraak, zo drassig.
Ik heb wel eens gehoord dat er voor de funderingen en het hei-materieel een smalspoor werd aangelegd (zo ging het in ieder geval in de polder bij Krommenie en in de Starnmeer door de Fa.Visser & Smit), maar dit werd opgeruimd voordat de eigenlijke mastenbouwers in actie kwamen. Wat ik me nu afvraag: is een mast - in dit geval een Delta - soms opgebouwd uit kleine, hanteerbare segmenten, zodat alles met lieren en takels gedaan kon worden..?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoe deden ze dat...?

Bericht door Shrek » 02 jun 2013 20:44

Rick schreef:Ik heb wel eens gehoord dat er voor de funderingen en het hei-materieel een smalspoor werd aangelegd (zo ging het in ieder geval in de polder bij Krommenie en in de Starnmeer door de Fa.Visser & Smit), maar dit werd opgeruimd voordat de eigenlijke mastenbouwers in actie kwamen. Wat ik me nu afvraag: is een mast - in dit geval een Delta - soms opgebouwd uit kleine, hanteerbare segmenten, zodat alles met lieren en takels gedaan kon worden..?
Zo'n mast bestaat heel simpelweg uit een heel aantal ijzeren profielen en latten die één voor één in elkaar gevezen moeten worden.
Doorgaans gebeurt dat grotendeels op de grond en moeten hoog in de lucht enkel nog een paar grotere delen aan elkaar gezet worden.
Maar als je geen grotere delen omhoog kan takelen is het perfect mogelijk alles lat per lat omhoog te krijgen, en daar is mankracht voldoende voor.

Plaats reactie