Driehoek of sterconfiguratie

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Driehoek of sterconfiguratie

Bericht door Paullus » 23 mei 2013 18:23

Er zijn een drietal mogelijkheden om 3 fase systemen te configureren. Dus ook in luchtlijnen.

- In driehoek, ook wel delta genoemd. Er is sprake van een virtueel nulpunt. Het systeem is zwevend ten opzichte van aarde maar er is geen garantie dat de hoogste spanning ten opzichte van aarde de fase spanning is. Komt een fase naar beneden van een luchtlijn en in contact met aarde, voeren de overgebleven fases de lijnspanning ten opzichte van aarde.
- In ster. Als het sterpunt geaard wordt, is de hoogste spanning die kan optreden ten opzichte van aarde, de fasespanning. Bij niet gebruik maken van sterpuntaarde, zwevend ster, is dezelfde situatie als bij driehoek dat in het ongunstigste geval de lijnspanning optreedt ten opzichte van aarde.
- Zigzag schakeling. Dit is een schakeling vanuit het verleden waarbij een scheve belasting over de fases van het net secundair, primair gelijkwaardiger werd verdeeld, zodat de asymmetrie in het secundaire net zich minder openbaarde aan primaire zijde en te grote nulpuntverschuiving werd voorkomen.

Ik ben benieuwd naar de configuratie van luchtlijnen. Staan de verbindingen in driehoek of in ster. En als het ster betreft, is het dan zwevend ster of met een aarding van het sterpunt. Soms hoor ik van zwevend ster en daar snap ik niets van. Waarom zwevend ster als je dat sterpunt ook gewoon kan aarden en daarmee de maximale spanning ten opzichte van aarde kan reduceren van de lijnspanning naar de fasespanning?

Vanuit veiligheidsoogpunt lijkt het mij het beste als iedere verbinding in ster is uitgevoerd met nulpuntsaarde. Ook al wordt de nulleider niet uitgevoerd en benut, blijft het voordeel staan dat de hoogste spanning ten opzichte van aarde de fasespanning is en dat scheelt een wortel 3 met de lijnspanning.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Driehoek of sterconfiguratie

Bericht door Shrek » 23 mei 2013 19:09

Howhow, nu haal je toch enkele dingen door elkaar hoor.
Een lijn op zich kan je niet aarden, dit gaat telkens over een heel net. Je kan een net dan inderdaad in het middelpunt aarden (tegenover de grond gemeten heb je dan altijd je nominale spanning), je kan één van de fases aarden of je kan niets aarden zodat het net zwevend is (gebruiken wij bij de spoorwegen regelmatig). Deze laatste techniek laat dan enkelvoudige isolatiefouten toe, m.a.w. één fase kan dan geaard worden.

De configuratie die jij noemt gaat over transformatoren. Je kan één net gerust voeden vanuit zowel ster- als driehoekstransofrmatoren. Het grote verschil hier is het draaien van de klokgetallen. Alles goed uittellen dus

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Driehoek of sterconfiguratie

Bericht door Paullus » 23 mei 2013 19:30

In nominale bedrijfstoestand is er ook niets aan de hand.
Het gaat me zuiver in luchtlijnen om verstoring waarbij een fase door falen, zoals lijnbreuk van een fase of via geleiding van te hoge bomen in contact komt met aarde.
Dan is er weldegelijk een verschil tussen driehoek en wel of niet zwevend ster, wat de maximale spanning zal zijn ten opzichte van de aardpotentiaal.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Sterpuntsaarding heeft tot gevolg dat altijd maximaal de fasespanning optreedt ten opzichte van de aarde bij storingen.
Naamloos.jpg (14.2 KiB) 11739 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Driehoek of sterconfiguratie

Bericht door Shrek » 23 mei 2013 19:35

Paullus schreef:In nominale bedrijfstoestand is er ook niets aan de hand.
Het gaat me zuiver in luchtlijnen om verstoring waarbij een fase door falen, zoals lijnbreuk van een fase of via geleiding van te hoge bomen in contact komt met aarde.
Dan is er weldegelijk een verschil tussen driehoek en wel of niet zwevend ster, wat de maximale spanning zal zijn ten opzichte van de aardpotentiaal.
Je kan een driehoekstransfo ook aarden op één van de punten of laten zweven hoor. Je haalt hier echt 2 dingen door elkaar
Maar een normaal hoogspanningsnet is geaard in de ster van de transfo's. Enkel specifieke deelnetten hebben soms een zwevende aarde.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Driehoek of sterconfiguratie

Bericht door Paullus » 23 mei 2013 20:46

Als je een driehoekschakeling aan een punt aardt, lijkt mij dat een parasitaire toestand. Eén fase voert dan de aardpotentiaal en de overige twee fasen voeren dan de volledige lijnspanning ten opzichte van aarde. Dat heeft ook tot gevolg dat de capaciteiten van de fases naar aarde volledig asymmetrisch zijn verdeeld. Eén fase heeft geen capaciteit naar aarde omdat die daadwerkelijk galvanisch is gekoppeld met aarde en de overige twee fases hebben dan juist maximale capaciteit naar aarde. Dat lijkt me niet wenselijk en levert alles behalve een evenwichtige belasting over de fases.
Zweven in driehoek is dan ook de enige evenwichtige toestand. Alle drie de fases hebben dan een gelijke capacitieve koppeling naar aarde. Tevens is er geen logische mogelijkheid tot aarding aangezien het nulpunt virtueel bestaat en niet fysiek aanwezig is.
Driehoek is dan ook geen kwestie. Het gaat om sterschakelingen. Daar is een reëel punt om tot aarding over te gaan, het sterpunt. Het is me dan ook een raadsel dat er netten bestaan die zwevend ster zijn. De mogelijkheid tot aarding is volledig aanwezig in de vorm van het sterpunt, maar toch is er in veel netten van 50 kV voor gekozen geen gebruik te maken van deze aarding en zwevend ster toe te passen.
Waarom deze keuze?

Jan
laagspanning
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:44

Re: Driehoek of sterconfiguratie

Bericht door Jan » 23 jun 2013 08:14

380KV = Sterpunt aan aarde.
150KV (Brabant - Limburg) = Zwevend sterpunt.

Plaats reactie