krachtverlies..

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: krachtverlies..

Bericht door Paullus » 23 mei 2013 14:02

Dat een klassiek bovengronds net een inductief karakter heeft, is nieuw voor mij.
Ik heb juist ooit eens gelezen dat het begin vorige eeuw, toen de belasting, zeker op zondagen, nog laag was tot gevolg had, dat de netspanning te hoog dreigde te worden door de capacitieve effecten van het net en te weinig inductieve belasting.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: krachtverlies..

Bericht door elo » 23 mei 2013 21:51

Shrek schreef:Mooie uitleg,
Nog een kleine toevoeging:
Een klassiek net met bovengrondse lijnen is eerder inductief, en moet dus met condensatorbanken gecompenseerd worden.
Een net met veel ondergrondse kabels is heel capacitief, je moet regelmatig inductanties voorzien.
Ik ben bijna zeker dat er op het ondergrondse deel van Randstad 380 extra inductanties voorzien zijn, zulke spanningen door kabels zijn anders bijna pure condensatoren.
Een onbelaste bovengrondse lijn is iets capacitief, maar door de vrij grote inductie van de geleiders gaat een bovengrondse lijn blindvermogen verbruiken bij belasting. Ondergrondse kabels zijn inderdaad heel erg capacitief. De ondergrondse kabels van 380kV Bleiswijk - Wateringen worden bijvoorbeeld met drie compensatiespoelen van elk 100 Mvar gecompenseerd (zie KCD 2011, deel 1 p. 84). Ze zijn in Bing te zien (http://binged.it/16clmQC) als een spoel naast elke 380/150 kV transformator (ik denk dat ze via een ekstra trafo-wikkeling van 50kV worden gevoed).

Plaats reactie