Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door Johan » 10 mar 2018 19:32

Nog steeds niet bekend of we de wekkers nu gelijk moeten zetten of niet. :grmbl:

Johan

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door BaDu » 10 mar 2018 20:19

De correctie gaat er wel komen, de vraag is alleen wie dat gaat en wie dat betaald,
Maar het zeker nog weken duren voor we weer op de nul staan.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door Knarvel » 11 mar 2018 11:58

Ik zou me van het gehele achterliggende gedoe weinig aantrekken, en die klokken "waar het op aankomt" bij een geconstateerde afwijking meteen gelijkzetten...

RolandB
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 16:35
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door RolandB » 11 mar 2018 12:56

Van een effectieve correctie is overigens nog niets te merken. Het tekort op Swissgrid.ch loopt weer langzaam op en is momenteel op 3 seconden na 6 minuten.

Ik vraag me af of het niet handiger is die 6 minuten maar "af te schrijven" in paats van te proberen het tekort alsnog in te lopen.
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door maurice » 12 mar 2018 08:43

Het zou me niets verbazen als de ingang van de zomertijd wordt gebruikt om 6 minuten weg te strepen. Lijkt mij ook de meest praktische oplossing (al voelt het ook weer niet helemaal juist).

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door Shrek » 12 mar 2018 14:15

Paullus schreef:
09 mar 2018 19:06
Natuurlijk is er geen juridische aansprakelijkheid om netwerkbeheerders ter verantwoording te roepen voor nalatigheid van het niet leveren van een netto zuivere 50 Hz, doch is het wel een teken van verloedering binnen de elektrische energietechniek dat de tot nu toe heilige 50 Hz inmiddels verlaten schijnt te zijn. Dat de netspanning thuis behoorlijk kan varieren, is een bekend feit. Dat de betrouwbaarheid van de 50 Hz nu wordt verlaten is een vrijbrief om de onbalans tussen opwekking en verbruik meer uit de pas te kunnen laten lopen.

Tot nu toe was een afwijking van de netspanning thuis een normaal gegeven. 230 Volt +/- 10% is normaal. Maar 50 Hz was 50 Hz!
Wat je zegt klopt niet hoor. Er is helemaal geen vrijbrief en geen verloedering, dit is een geïsoleerd geval.
Het is niet omdat er door een defecte wagen gedurende één winterdag geen zout gestrooid wordt in een gemeente dat je kan stellen dat in heel het land de overheid de wegen laat verloederen...

Het feit dat alle andere netbeheerders veel druk leggen op de 2 conflicterende partijen in de Balkan laat net zien dat de 50Hz wel heel belangrijk is en het niet naleven ervan tot diplomatieke conflicten kan leiden.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door Paullus » 25 mar 2018 09:45

Duidelijk derhalve dat de 50 Hz dus toch hoog in het vaandel blijft staan bij de netbeheerders. Overigens heb ik nu de klokken weer goed gezet (zomertijd) en zou het juist weer lastig zijn als de 6 minuten toch nog ingehaald gaan worden. Dan zou de tijd weer 6 minuten voor gaan lopen...

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door BaDu » 26 mar 2018 15:27

Paullus schreef:
25 mar 2018 09:45
Duidelijk derhalve dat de 50 Hz dus toch hoog in het vaandel blijft staan bij de netbeheerders. Overigens heb ik nu de klokken weer goed gezet (zomertijd) en zou het juist weer lastig zijn als de 6 minuten toch nog ingehaald gaan worden. Dan zou de tijd weer 6 minuten voor gaan lopen...
Dan heb ik slecht nieuws voor je:
Op dit moment lijkt het erop dat de netbeheerders druk bezig zijn de achterstand in te lopen.
De afglopen twee weken is er minimaal 1 minuut al terug gewonnen.
Op dit moment lopen de klokken nog 256 seconden achter (was 355 maximaal) en dalende.
In dit tempo zijn we ergens eind april wel een beetje weer bij.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door Peter » 26 mar 2018 18:00

Mijn wekkerradio loopt ook alweer iets uit, het viel me gisteravond al op :grin:

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Is de 50 Hz nog steeds heilig?

Bericht door Paullus » 27 mar 2018 08:29

BaDu schreef:
26 mar 2018 15:27
Dan heb ik slecht nieuws voor je:
Op dit moment lijkt het erop dat de netbeheerders druk bezig zijn de achterstand in te lopen.
De afglopen twee weken is er minimaal 1 minuut al terug gewonnen.
Op dit moment lopen de klokken nog 256 seconden achter (was 355 maximaal) en dalende.
In dit tempo zijn we ergens eind april wel een beetje weer bij.
Ja, dat is dan echt weer niet handig. Aangezien iedereen zijn klokken gelijk heeft gezet door de zomertijd, krijg je in april het nieuws dat de klokken wéér verkeerd lopen, nu weer te veel minuten voor. Dat geeft wat imagoschade aan de netbeheerders door het beeld dat men maar wat aan rommelt.

Men had beter het probleem kunnen oplossen voordat de zomertijd inging, of het verlies kunnen nemen doordat iedereen toch zijn klokken gelijk heeft gezet afgelopen weekend. Dan was er geen nieuw probleem ontstaan in april.

Overigens, zoals al eerder vermeld, is de 50 Hz eigenlijk geen referentie voor klokken en kunnen de netbeheerders daar dan ook niet op aangesproken worden. De praktijk is echter dat de consument nu eenmaal klokken in huis heeft die wel die 50 Hz gebruiken en na eerst ver achter te zijn gaan lopen, de komende weken weer meerdere minuten voor gaan lopen.

Plaats reactie