Hoe kom je het verst met een kWh ?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door Peter Kleton » 17 okt 2021 11:09

Hallo.
, Als voorstander van elektrisch railvervoer (Trein,tram of metro ) vraag ik mij af ,hoe goed je die ene kWh gebruiken kan.
Ik vind namelijk ,dat het bevorderen van het elektrisch rijden met auto's nou niet het beste rendement geeft.
Ik zou kunnen opzoeken hoeveel een railvoertuig met een kWh komt ,geleverd door het Onderstation, gevoed uit het openbare net. in vergelijking met die ene kWh uit een laadpaal aan de straat,waarbij het rendement van de accu alles bepaalt, ik dacht ca 70 %. Het rendement van de motoren en het regelsysteem zal weinig voor elkaar onderdoen van moderne tractie in trein en auto.
Kan een deskundige hier zijn licht over laten schijnen ?Eigelijk is dus mijn vraag hoeveel reizigers kilometer krijg je uit een kWh ?
Groeten .
Peter

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door ds23man » 17 okt 2021 11:15

Je kan wel berekenen hoe ver een treinstel komt met een Kwh, maar het aantal kilometer per reiziger is afhankelijk van de bezettingsgraad. 2 passagiers of 200 maakt nogal wat uit.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door maarten » 17 okt 2021 16:08

Heel erg grof: de NS verbruikt jaarlijks 1,2 TWh (1,2 miljard kWh) en er werd in 2019 23,9 miljard reizigerskilometers gereisd.
Dat betekent dat je gemiddeld 19,9 km ver komt voor een kWh.

Voor een auto (alleen verbruik gerekend) ligt dat op 5-7 km/kWh, met een gemiddelde bezettingagraad van 1,81 personen is dat 9-12,7 km/kWh.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door ds23man » 17 okt 2021 16:43

Heldere berekening! Maar waarom komt het dan dat het reizen met de trein met 2 of meer personen aanmerkelijk duurder is dan met de auto? Zelfs als ik in mijn eentje morgen van Groningen naar Amsterdam reis is ondanks de exorbitante dieselprijs met een gebakje wat 1 op 15 doet 5 euro goedkoper. Als we met zijn 2en gaan betaal ik 22 euro aan brandstof en 2x27 euro voor de trein.

Waar zouden we zijn zonder de trein?

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door maarten » 17 okt 2021 22:45

Omdat het treinkaartje wordt gerekend met alle kosten (niet alleen stroom) en jij rekent nu alleen kosten van de brandstof. Je moet alle kosten van je auto meerekenen. Dan is 15 cent/km best een goede prijs, je zult niet veel auto's hebben die dat halen.
Daarnaast zit er aan spoorvervoer ook wel wat kosten die op minder reizigerskilometers worden omgeslagen dan bij het wegvervoer.

Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Re: Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door Peter Kleton » 18 okt 2021 11:28

Bedankt, Maarten en de anderen. :grin:
Groeten ,Peter

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door Bob » 21 okt 2021 10:18

Met het spoor wordt een kWh efficiënter gebruikt. De wrijving van staal op staal is vele malen kleiner dan deze van rubber op asfalt of beton. Dus met de auto verlies je veel meer energie aan wrijvingswarmte.
Bovendien rijdt een trein en metro meestal met bijna constante snelheid tussen twee stations wat ook een beter rendement geeft dan voor de verkeerslichten staan met de auto (om nog maar over de files te zwijgen). De motoren van de trein werken ook als generator bij het remmen zodat ze energie terugleveren.
Het verschil is dus meer dan het rendement van de accu.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door ds23man » 21 okt 2021 17:35

Maar dan is er nog steeds geen verklaring over het feit dat ik goedkoper uit ben als met mijn eigen auto rij als ik met 2 of meer mensen naar een bepaald adres ga. Geneuzel wat betreft kosten van autobezit niet meegenomen: de trein vertrekt altijd op een plek waar ik niet ben, komt altijd aan op een plek waar ik niet moet zijn en vooral op een tijdstip die me niet uitkomt.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door Knarvel » 21 okt 2021 22:26

ds23man schreef:
21 okt 2021 17:35
Maar dan is er nog steeds geen verklaring over het feit dat ik goedkoper uit ben als met mijn eigen auto rij als ik met 2 of meer mensen naar een bepaald adres ga.
Dat is eenvoudig een gevolg van het gekozen tariefsysteem, en dat is dan weer politiek gemotiveerd. Net als dat dezelfde reis na 9 uur 'sochtens ineens 40% goedkoper is. Enegie en salaris vd machinist zijn voor en na 9 uur hetzelfde... Ken je trouwens de meereiskaart van de NS?
ds23man schreef:
21 okt 2021 17:35
Geneuzel wat betreft kosten van autobezit niet meegenomen
Da's geen geneuzel, maar een hard feit.
ds23man schreef:
21 okt 2021 17:35
de trein vertrekt altijd op een plek waar ik niet ben, komt altijd aan op een plek waar ik niet moet zijn en vooral op een tijdstip die me niet uitkomt.
Dat zijn vaste waarden, je weet van te voren of een voorgenomen reis in redelijkheid met het ov haalbaar is, en treinen rijden plm 18 uur per dag, dan moet er toch zelfs voor jouw een passende vertrektijd te vinden zijn, niet?

Overigens snijdt je argument dat een volbezette auto tot aanzienlijk goedkopere transportkosten voert weinig hout, aangezien bij het woon-werk of inkoopverkeer vrijwel altijd een persoon in de auto zit. Alleen bij familie-uitjes wordt het potentiaal van een auto enigszins volledig gebruikt.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Hoe kom je het verst met een kWh ?

Bericht door maarten » 22 okt 2021 08:29

ds23man schreef:
21 okt 2021 17:35
Maar dan is er nog steeds geen verklaring over het feit dat ik goedkoper uit ben als met mijn eigen auto rij als ik met 2 of meer mensen naar een bepaald adres ga.
Waarom wil je niet begrijpen dat er met treinvervoer (en OV in het algemeen) meer overhead is dan met je privé-auto? Trein is duur, spoor is duur, er zijn veel mensen mee bezig, je moet de conducteur betalen, je moet de machinist betalen, je moet het poppetje achter het loket betalen, je moet de schoonmaakkosten van de stations betalen, en, en, en.

Kosten van vervoer is niet alleen kosten van de energie voor de beweging.

Plaats reactie