Vraag over Belgische 380 kV lijn

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door Powerlion » 30 nov 2012 14:54

Kijk eerst even op https://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51 ... 4&t=h&z=19

Daar zie je één van de masten nabij de Schelde crossing in Schelle. Opmerkelijk vind ik dat er hier 4 circuits aan hangen (waarvoor de masten ook op voorzien zijn), terwijl overal elders (volg de masten maar eens) er maar 3 circuits aan hangen. Enkel over de Schelde hangen er eigenlijk 4 circuits, wat verderop eindigt het vierde circuit gewoon. Ik vermoed dat dit vierde (nog) niet in gebruik is? Kan het zijn dat dit gepland is in de nabije toekomst?

Kan iemand mij dit uitleggen? Ik zat al een tijd met die vraag...

PS: Het zou cool zijn moest er op de site meer info komen over de Belgische masten, er zitten prachtexemplaren tussen! :p

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door Hans » 30 nov 2012 16:15

Hee, een (potentiële) viercircuit-380 kV in België. Die kende ik nog niet. Heb altijd gedacht dat deze knakkers aan de andere kant van ons taalgebied de enige waren. En zo wordt je dus weer aangenaam verrast op de late vrijdagmiddag.

Kan het zijn dat men dat vierde circuit gewoon alvast heeft ingehangen bij de aanleg van de crossing? Een stel geleiders over de druk bevaren Schelde trekken is niet iets dat je even tussen de middag doet, dus ik kan me voorstellen dat men op dat soort plekken de masten meteen heeft voorzien van alles wat eraan hangen kan. Dat lijkt het meest logisch.
Powerlion schreef:PS: Het zou cool zijn moest er op de site meer info komen over de Belgische masten, er zitten prachtexemplaren tussen! :p
Daar is het beheer het volledig mee eens. Dit voorjaar hebben we de keuze gemaakt het hele Nederlandstalig taalgebied te willen bedienen. Zoals je ziet aan dingen zoals het menu voor 70 kV is de site er zelfs al op ingericht. Alleen: waar blijft het dan? Een terechte vraag die een antwoord verdient.

Het huidige beheer (tweeënhalf persoon) woont in Nederland. Daar kan je van vinden wat je wilt maar het is wel een feit. En dat Nederland is: noord- en midden Nederland. België, of zelfs het zuiden van Nederland, ligt dus niet op de route voor ieder van ons. Even een blokje om België in rijden en op die manier gaandeweg bekend raken met het Belgische net komt neer op een rit van meerdere honderden kilometers, tientallen euro's en al snel een hele dag tijd. En dan heb je nog steeds maar een momentopname. Het gevolg is dat we voor informatie, foto's en nieuws uit België afhankelijk zijn van de site van Elia en van (veel te) zeldzame inzendingen van foto's van Belgische lezers van de site.

En daarmee is de cirkel gesloten. Bijna geen materiaal uit België betekent ook weinig belangstelling vanuit België. Immers, ik kan me wel voorstellen dat mensen uit België denken "Ja hoor, weer zo'n site die zegt beide gebieden te doen maar die Nederland weer eens voortrekt". Dus de mensen uit België haken af, waardoor de kans op materiaal uit België ook de volgende dag even klein blijft en het hele riedeltje zich tot het einde der tijden herhaalt.

Het is hoog tijd voor een Belgische Mast van de Maand. Of eens wat Belgisch nieuws op de voorpagina. Maar de bronnen en de kennis van het Belgisch net ontbreken het site-beheer daartoe.
Materiaal, netkaarten, publicaties, eigenlijk alles uit België is zeer welkom. Met name foto's die we mogen gebruiken op de site.

Okee, tot zover de uiteenzetting van het probleem. Dus Powelion, als je meer Belgische hoogspanning op de site wilt is er werk aan de winkel. Werk waar het site beheer hulp van mensen uit het gebied zelf bij nodig heeft. Als je zin, tijd en zo mogelijk een blauwe lucht hebt: schiet wat je raken kan met het fototoestel. Foto's van Belgische masten zijn meer dan welkom.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door voltron » 30 nov 2012 16:28

viewtopic.php?f=12&t=24&p=1315#p1315

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door Powerlion » 30 nov 2012 16:43

Hans schreef:Hee, een (potentiële) viercircuit-380 kV in België. Die kende ik nog niet. Heb altijd gedacht dat deze knakkers aan de andere kant van ons taalgebied de enige waren. En zo wordt je dus weer aangenaam verrast op de late vrijdagmiddag.
Blij dat ik je daarmee kon verassen!
Hans schreef:Als je zin, tijd en zo mogelijk een blauwe lucht hebt: schiet wat je raken kan met het fototoestel. Foto's van Belgische masten zijn meer dan welkom.
Ik zou dat heel graag willen, maar:
- Ik heb geen fototoestel, mijn moeder wel maar dat is er niet zo'n goeie
- Ik heb momenteel geen geld om een deftig fototoestel te kopen
- Ik ben een beetje bang dat ze me raar gaan vinden als ik foto's trek van hoogspanningsmasten...

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door Ot » 30 nov 2012 21:37

Powerlion schreef: Ik zou dat heel graag willen, maar:
- Ik heb geen fototoestel, mijn moeder wel maar dat is er niet zo'n goeie
- Ik heb momenteel geen geld om een deftig fototoestel te kopen
- Ik ben een beetje bang dat ze me raar gaan vinden als ik foto's trek van hoogspanningsmasten...
Ja dat laatste herken ik wel. Jacob zegt stoer dat je je daar geen bal van moet aantrekken maar hij maakt ondertussen zelf helemaal geen fotos! Dat doen hans en ik altijd. En een hoogspanningsmast fotograferen is inderdaad wel anders dan een poes of een auto.

Maar een deftig fototoestel is echt helmaal niet nodig! echt niet, gegarandeerd.

Jacob maakt geen fotos en dus doen hans en ik dat. ik ben de "halve" derde persoon bij de site en ik heb ook geen fototoestel. Dus maak ik gewoon fotos met een oude telefoon van sony eriksson. Maar het kan nog erger want hans moet het doen met een echt stok en stokoude digitale camera waarvan de lens stuk is at hij bijna niet kan inzoomen. En de batterij klep heeft hij vastgetaped. En op die twee slechte toestellen draait dat hele hoogspanningsnet.com nou...

Toch, als je naar de site kijkt zien de fotos er over het algemeen toch best wel knap uit dacht ik. Je ziet er dus niet aan dat de foto's met twee ontzettend slechte toestellen gemaakt zijn. vandaar dat de kwaliteit nooit echt een probleem is. het is het durven maken ervan.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door Peter » 30 nov 2012 21:45

Het boeit mij eerlijk gezegd niet meer wat andere mensen vinden van wat ik fotografeer. Ik word ook wel eens raar aangekeken bij het spoor als ik met m'n camera sta te wachten op een trein. Toch tref ik bij het spoor ook regelmatig andere mensen die net als ik ook treinen fotograferen. Het is maar net wie je treft.

Ik kan maar één ding zeggen, benut die schaarse momenten met blauwe luchten om mooie foto's te maken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door Shrek » 03 dec 2012 12:48

inderdaad, ik had deze vraag gewoon al eens beantwoordt

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door Shrek » 04 dec 2012 21:53

Hans schreef:Hee, een (potentiële) viercircuit-380 kV in België. Die kende ik nog niet. Heb altijd gedacht dat deze knakkers aan de andere kant van ons taalgebied de enige waren. En zo wordt je dus weer aangenaam verrast op de late vrijdagmiddag.
Alleen hebben onze mastjes "maar" 3x 1500 MVA capaciteit. Die in Nederland kan dus net iets meer hebbe
Hans schreef: Kan het zijn dat men dat vierde circuit gewoon alvast heeft ingehangen bij de aanleg van de crossing? Een stel geleiders over de druk bevaren Schelde trekken is niet iets dat je even tussen de middag doet, dus ik kan me voorstellen dat men op dat soort plekken de masten meteen heeft voorzien van alles wat eraan hangen kan. Dat lijkt het meest logisch.
Dat is het zeker niet, want 5 jaar terug hingen er nog maar 3 draadstellen, het 4e is er recentelijk bijgehangen.
Powerlion schreef:PS: Het zou cool zijn moest er op de site meer info komen over de Belgische masten, er zitten prachtexemplaren tussen! :p
Hans schreef: Werk waar het site beheer hulp van mensen uit het gebied zelf bij nodig heeft. Als je zin, tijd en zo mogelijk een blauwe lucht hebt: schiet wat je raken kan met het fototoestel. Foto's van Belgische masten zijn meer dan welkom.
Ik neem wel regelmatig foto's van hoogspanningsmasten, maar eigenlijk alleen maar wanneer er werken aan de gang zijn.
Ik heb wel nog enkele exemplaren ergens op men laptop staan, ik zal daar eens naar kijken

(de fotos die ik al eerder in topics postte mogen trouwens allemaal de site op van mij)

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door Mark » 04 dec 2012 23:07

Ik ben bezig met het schrijven van een fotoverslagje van een trafostation ergens in Belgie, morgen staat het wel online denk ik (nu bedtijd).

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Vraag over Belgische 380 kV lijn

Bericht door bas380 » 05 dec 2012 22:13

Shrek schreef:(de fotos die ik al eerder in topics postte mogen trouwens allemaal de site op van mij)
van de fotos van mij krijgen jullie ook alvast van mij toestemming voor, er zitten wel wat aparts tussen maar die laat ik binnenkort wel zien hier.

mooie viercircuit masten daar, zie je zelden in de benelux, twee kennen wij nu al.
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie