Waarom deltamasten in Nederland

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Waarom deltamasten in Nederland

Bericht door ktf » 18 mei 2021 20:25

In de hoek van de website met de naam 'Hoogspanningstechniek' staat e.e.a. over deltamasten. Ik citeer
In Nederland, waar vanwege redundantie doorgaans twee of vier circuits per verbinding de norm is, is een deltamast minder handig. Vergeleken met (met name) zuidelijke landen zijn deltamasten er maar dun gezaaid. Toch kennen we in Nederland een indrukwekkend delta-ontwerp voor drie circuits die je in de Flevopolder en in Noord- en Zuid-Holland kan aantreffen. Enkelcircuit-deltamasten zijn in Nederland zeldzaam, maar niet afwezig. Ook vinden we in bij Amsterdam in de buurt een onvolledig benutte deltalijn met twee circuits waaraan in principe een derde circuit kan.
Mijn vraag is vandaag dan ook: waarom zou je een driecircuitmast in Nederland toepassen? In zie ze vaak als ik over de ring Rotterdam rijdt.

De simpelste verklaring die ik zou hebben voor het gebruik van 3 in plaats van 2 circuits is dat dat 66% ipv 50% van de verbinding benut kan worden, omdat slechts 33% van de capaciteit wegvalt als een circuit uit bedrijf wordt genomen in plaats van 50%. Toch lijkt me dat wel een dure oplossing, gezien hoeveel complexer een deltamast is. Bij Rotterdam hangt er namelijk maar één draad per fase in, en het lijkt mij dat 2 draden per fase voordeliger is (en was) dan een heel extra circuit.

Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Waarom deltamasten in Nederland

Bericht door Knarvel » 20 mei 2021 00:54

Ja, je geeft zelf idd al het belangrijkste pluspunt aan, kom je met een 3-circiutslijn in een n-1 situatie heb je nog 66%, ipv 50% bij een 2 circuits lijn. Verder lijkt mij, uitgaande van de veronderstelling dat een gelijk hoge deltamast ongeveer even duur is als een donaumast, dat de kosten om één circuit te dragen lager zullen zijn bij toepassing van een deltamast. Vanaf Lelystad gaan 6 circuits naar diverse stations in Flevo- en Gelderland. Had de PGEM hier voor donau- of tonmasten gekozen waren 50% meer masten noodzakelijk geweest.

Hoeveel aders er per circuit gebruikt worden is niet afhankelijk van het masttype, zie bv het overgebleven stompje van de lijn Leiden - Zoetermeer, daar worden 2 geleiders per fase toegepast. kijk hier maar eens...

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Waarom deltamasten in Nederland

Bericht door ktf » 20 mei 2021 08:40

Oke, de kosten-baten situatie 2 x delta vs 3 x donau begrijp ik, maar ik doelde eigenlijk meer op een situatie zoals 1 x donau vs 1 x delta.

Ik zou denken dat het voordeliger is om een lijn met donaumasten uit te leggen met 2 draden per fase (dus 12 draden) dan diezelfde lijn met deltamasten maar 1 draad per fase (dus 9 draden). De capaciteit is in theorie hetzelfde, je gebruikt namelijk altijd 6 draden, 50% van 12 draden of 66% van 9 draden.

Ik zou denken dat de extra complexiteit van een extra circuit (extra schakelmateriaal) meer kost dan 3 extra draden, zeker op de relatief korte afstanden die rondom Rotterdam afgelegd worden. In Brabant zie je bijvoorbeeld wél donau-masten met 2 draden per fase, terwijl de afstanden daar veel groter zijn. Ik zou verwachten dat 3 circuits (meer schakelmateriaal) vs 2 circuits (meer draden) juist op lange afstanden voordeliger uitvalt naar de optie met 3 circuits, maar het is in dit voorbeeld andersom toegepast.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Waarom deltamasten in Nederland

Bericht door Tom » 20 mei 2021 17:32

Leuke kwestie. Feit is dat de drie-circuit deltamast rond 1966 ineens populairder werd buiten het gebied van de EZH, waar begin jaren zestig de lijnen tussen Waalhaven, Krimpen en Leiden verschenen. Deze hadden koperen geleiders en het kan zijn dat praktische overwegingen de reden waren om in plaats van zwaardere geleiders in een dubbel-circuit situatie standaard geleiders in een drie-circuit lijn voordeliger uitvielen.

Bij de PGEM was het wat ingewikkelder met twee circuits die door zouden lopen tot Apeldoorn en oorspronkelijk ook twee circuits naar Harderwijk. Ik denk dat daar een voorschot werd genomen op toekomstige groei (die er in Harderwijk volgens mij nooit echt is gekomen).

Dan heb je nog de Brabantse 3-circuitlijn in het koppelnet, hiervan is bekend dat een van de drie circuits voor het PNEM-net nodig waren.

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Waarom deltamasten in Nederland

Bericht door Henk » 27 mei 2021 10:02

In Jaarverslag PGEM 1972 wordt op pagina 29 vermeld: "In verband met het in gebruik nemen van de derde productie-eenheid in de Flevocentrale werden de 150 kV-lijnen Lelystad-Harderwijk en Lelystad-Hattem met een derde circuit uitgerust".

De Flevocentrale bestond toen eenheid 1 van 193 MW (1968), eenheid 2 van 193 MW (1969) en eenheid 3 van 460 MW (1973). Bovendien was een 25 MW gasturbine aanwezig voor piekbelasting. Totaal is dat 871 MW.

Op de lijn naar Harderwijk is ook een aftakking naar Soest aangesloten. Vanuit Hattem was ook een verbinding met Harculo. De HS-lijnen Lelystad-Hattem en Lelystad-Harderwijk/Soest zijn met 3 circuits uitgevoerd om ook in een onderhoudssituaties over voldoende reserve te beschikken.

Er was bij de Flevocentrale (nog) geen aansluiting op 380 kV aanwezig.

Plaats reactie