regelvermogen en transport restricties

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

regelvermogen en transport restricties

Bericht door arie » 25 apr 2021 18:01

Zijn producenten van elektriciteit welke een contrakt voor regel vermogen of nood vermogen hebben met Tennet
vrijgesteld van Transport restricties zoals vermeld op de site van Tennet en hoe is dit geregeld.

b.v. houd Tennet hier capaciteit voor vrij
of kunnen ze niet N-1 leveren

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: regelvermogen en transport restricties

Bericht door kevelek » 25 apr 2021 18:58

Aangezien de activatie van dat noodvermogen of regelvermogen in opdracht is van de TNB (ELIA, Tennet,...) vermoed ik dat de verantwoordelijkheid voor een afdoende transportcapaciteit dan ook bij de TNB ligt en niet bij de eigenaar van de installatie.
Aangezien de meeste grote centrales zijn aangesloten op de hoogste spanningen (150kV maar meestal 220 of 380kV) en deze spanningen nog niet zozeer last hebben van acute congestie. Is dit een probleem dat zich in de praktijk vermoedelijk weinig stelt.
Het activeren van noodvermogen op een zwaar belaste lijn zal situatie per situatie bekeken worden door de operatoren. Men zal ook steeds geneigd zijn om in de zone waar het grootste vermogen gevraagd wordt, noodvermogen te laten activeren. zodoende heeft dit het grootste ontlastende effect voor beschikbare transportcapaciteit. Vaak hebben centrales ook een rechtstreeks verbinding met een groot schakelstation waar voldoende velden zijn aangesloten om het geleverde vermogen onmiddellijk geografisch te kunnen verdelen.

Dat is mijn idee, maar misschien kent er iemand anders de details.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: regelvermogen en transport restricties

Bericht door arie » 25 apr 2021 21:32

voorbeeld
melding is
https://www.tennet.org/bsmailfax/202103 ... ction.html
Eemshaven 380KV en 220KV niet meer vermogen in net
ik bestuur in dit gebied een centrale welke regelvermogen levert om het net op 50hz te houden

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: regelvermogen en transport restricties

Bericht door kevelek » 26 apr 2021 18:42

amaai, dan is het wel erg gesteld met het net in sommige delen van NL.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat congestie alleen voorkwam op de lagere spanningsniveaus.
Voorts vrees ik dus dat je daar maar weinig aan kan veranderen. Staat daar geen compensatievergoeding tegenover?
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: regelvermogen en transport restricties

Bericht door BaDu » 19 mei 2021 12:02

kevelek schreef:
26 apr 2021 18:42
amaai, dan is het wel erg gesteld met het net in sommige delen van NL.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat congestie alleen voorkwam op de lagere spanningsniveaus.
Voorts vrees ik dus dat je daar maar weinig aan kan veranderen. Staat daar geen compensatievergoeding tegenover?
Ja het is in het noorden best erg.
Wel er wordt aan gewerkt:
- Er vinden op dit moment veel werkzaamheden plaats in de as Eemshaven richting zuiden (verzwaring van verbindingen)
- Meeden heeft een grote storing en is daarom "uitgelust"
Daardoor soms minder redundantie beschikbaar en dus transport beperkingen.

- Er vindt een uitbreiding plaats van de interconnector tussen Meeden en DLD-Dielen (3e DRT)
- Er vindt een uitbreiding plaats (4x380kV) tussen Eemshaven Oudeschip en Vierverlaten (later door naar Ens)
Er is hoop :DD
KML-generator generator

Plaats reactie