Middenspanning Nederland

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Dirkwasser
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2012 11:20

Middenspanning Nederland

Bericht door Dirkwasser » 13 nov 2012 14:53

Hoi,

Ik ben bezig met een onderzoek voor mijn studie.
Ik heb hierbij al gebruik gemaakt van de Google earth tool die te downloaden is vanaf de site.
Mijn vraag is echter:
Is er ook een google earth tool met alle hoogspanningslijnen van 10kV en 20kV?
Kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Met vriendelijke groet,

Dirk Wasser

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Middenspanning Nederland

Bericht door bas380 » 13 nov 2012 20:31

hallo.

interessante vraag, ik kan nog herinneren dat er eerder dit jaar wel plannen waren voor bovengrondse laagspanningsmasten op google earth. die vindt je vooral in de buurt van gouda.

alleen is het zo moeilijk om via GE met een bloot oog naar laagspanningsmasten op te zitten zoeken.

ik geloof wel dat er middenspanningsverbindingen zitten, alleen zitten ze ondergronds ofzo.
een paar forumgenoten onder ons weten wel wat meer over ondergrondse verbindingen.
Thuis in zijn EGD gebied

Dirkwasser
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2012 11:20

Re: Middenspanning Nederland

Bericht door Dirkwasser » 14 nov 2012 09:46

Hoi Bas380,

Ik ben eigenlijk wel echt op zoek naar de de aangesloten bedrijven in Nederland die middenspanning gebruiken.
Voor mijn opleiding moeten we deze markt in kaart brengen. Weet misschien iemand waar ik deze informatie zou kunnen vinden?

Met vriendelijke groet,

Dirk Wasser

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Middenspanning Nederland

Bericht door Hans » 14 nov 2012 15:01

We hebben hier zelf helaas geen kaarten van. De enige middenspanning die we aanbieden betreft de bovengrondse 50 kV-verbindingen die nog bestaan.

Het middenspanningsnet is in handen van commerciële bedrijven en netbeheerders, en het is zeer uitgebreid. Denk aan waarschijnlijk vijftig- tot over honderdduizend kilometer alleen al in Nederland. Dat betekent dat een statische overzichtskaart niet zal bestaan omdat een dergelijke kaart gewoon onbruikbaar is: het zou een kluwen worden. Een dynamische kaart (GIS) zoals we die voor het hoogspanningsnet aanbieden zou een optie kunnen zijn omdat je daarmee het inzoomprobleem tackelt, maar ik vraag me zelfs af of er überhaupt wel kaarten van streken en landsdelen bestaan waarop het huidige middenspanningsnet van 6 kV en hoger staat weergegeven.

In jouw context is het vermoedelijk handiger om geen kaart maar een datalijst te hebben. De exacte locatie van de afnemers is immers minder interessant voor je onderzoeksvraag.

Wat ik wel weet is dat een ander forumlid (knarvel) over materiaal beschikt waarop in ieder geval 20 kV-stations van de HSL- en Betuwelijn zijn ingetekend. Maar daarvoor kan je het beste zelf contact met hem opnemen (PM-functie op dit forum).
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Dirkwasser
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2012 11:20

Re: Middenspanning Nederland

Bericht door Dirkwasser » 14 nov 2012 15:34

Ik heb verschillende Energieleveranciers gecontacteerd, maar deze kunnen mij niet voorzien van een datalijst.
Dit i.v.m. schending van de privacyregels van bedrijven. Ik heb ook verschillende instanties als de Klic, tennet(alleen overzicht van hoogspanning boven 110kV) en het ministerie van van Infrastructuur en Milieu. De eerste twee konden mij niet helpen en het ministerie heeft nog niet geantwoord.

Ik heb namelijk zelf een database met bedrijven gemaakt, maar ik zoek nu nog een tool waarmee ik kan uitzoeken of dit ook afnemers zijn van hoogspanning(als je dat zo kan zeggen)

Met vriendelijke groet,

Dirk Wasser

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Middenspanning Nederland

Bericht door Hans » 14 nov 2012 17:34

Dirkwasser schreef:Dit i.v.m. schending van de privacyregels van bedrijven.
Dat punt lag voor de hand. Alleen wat er eigenlijk privacygevoelig is aan het feit of een bedrijf al dan niet een middenspanningsaansluiding heeft, dat ontgaat me zelf ook een beetje. Het gaat slechts het feit óf er een aansluiting is, en niet hoeveel vermogen daar overheen loopt.

Commerciële aansluitingen op het hoogspanningsnet kan je in het KCP vinden. (Toegegeven, het KCP van 2011 is een lel van een document vol jargon en het vereist hogere wroetkunde om er zeer specifieke gegevens uit op te diepen.) Maar daaronder gaat het mis. Op een paar 50 kV-hoogspanningslijnen na is alles ondergronds (met geen mogelijkheid zelf te zien dus), zo fijnmazig dat er vele duizenden aanlsluitingen zijn en de gegevens zijn in bezit van commerciële netbeheerders die ermee mogen doen en laten wat ze willen zolang ze de wet respecteren.

We zeggen het niet vaak hier, maar in dit geval heeft het beheer werkelijk geen enkel idee hoe we hierbij zinnig zouden kunnen helpen. Cartering van middenspanning is een kwestie van een zeer lange adem.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Dirkwasser
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2012 11:20

Re: Middenspanning Nederland

Bericht door Dirkwasser » 15 nov 2012 12:02

Nouja het is ook niet middenspanningsnet.com natuurlijk (Ook al is de definitie van hoogspanning >1kV)
Ik zal toch op een andere manier een oplossing moeten gaan vinden.
Hartelijk bedankt voor de hulp in ieder geval.
Mocht ik een oplossing hebben gevonden zal ik het nog even posten voor de geintresseerden.

Ideeën zijn natuurlijk altijd nog welkom!

Wat bedoel je overigens met KCP?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Middenspanning Nederland

Bericht door Hans » 15 nov 2012 15:12

Dirkwasser schreef:KCP?
KCP staat voor Kwaliteits- en CapaciteitsPlan. Het is een lijvig document van meer dan 300 pagina's dat je kan opvatten als de hoogspanningsbijbel van Nederland. Elke verbinding, directe aansluiting (productie en belasting), elke trafo en elke compensatiespoel staat erin, compleet met kenmerken zoals transportcapaciteit, aantal circuits, netspanning en kabel/luchtlijnlengte.

Tennet biedt het document zelf op een verstopt hoekje van de site aan, maar we hebben 'm ook op de server van Hoogspanningsnet gezet om de beschikbaarheid zeker te stellen. (Tennet heeft een poosje terug de Franse slag door hun site gehaald en dat heeft al eerder de toegang tot interessante documentatie gekost.)

Ot heeft er al eens een link naar geplaatst, maar dat was alleen deel I. De andere drie delen hebben we ook, haal ze hier (1), hier (2), hier (3) en hier (4) binnen. Wie weet heb je er wat aan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie