Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door ktf » 15 jan 2021 19:47

Toen ik de lijst van 380kV stations genoemd in een ander topic eens naast het netschema legde, viel het me op dat een paar van de oudste hoogspanningsstations ook de drukst bezette van Nederland zijn. Bij bijvoorbeeld Maasbracht komen 4x2 circuits binnen, zit een centrale aangesloten en staan maar liefst 4 trafo's. Bij Krimpen aan de IJssel koppelen ook 4x2 circuits, 3 trafo's, 2 spoelvelden en 2 condensatorvelden. Toch zijn die stations al 50 jaar geleden gebouwd. De stations zijn niet 50 jaar geleden zo neergezet, maar de laatste luchtlijn die er bij Krimpen aan de IJssel bijkwam is uit 1979.

Mijn vraag is dan ook: is het mogelijk een dergelijk station te vervangen? Het lijkt me vrijwel onmogelijk om beide stations op alle circuits in bedrijf te hebben alvorens de overschakeling te maken? Kan elk component normaal gesproken vervangen worden met het station in bedrijf? Ook de rail bijvoorbeeld? Of is de fundering na 50 jaar ook wel aan vernieuwing toe?

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door Peter_S » 16 jan 2021 11:48

Alles kan altijd vervangen worden! Hoe dat is een andere vraag/hoofdstuk. En een fundering gaat, mits er geen houten palen onder zitten en die werden 50 jaar gelden al niet meer zoveel gebruikt, kan tenminste 100 jaar mee. Zelfs houten paalfunderingen kunnen tot 200 jaar mee zie als voorbeeld de spoorbruggen over de grote rivieren in ons land die deels nog rusten op de oude pijlers uit de aanleg periode tussen 1850 en 1870.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door arie » 16 jan 2021 12:39

Het probleem met de station's is dat als een rail uitbedrijf gaat voor onderhoud of storing de andere rail de stroom niet aankan.
In de KDC van 2017 staat dat als de 380kv station's Diemen, Geertruidenberg, Krimpen of Maasbracht vervangen worden deze tevens een 3de rail moeten krijgen.
Bij Maasbracht zijn ze hier mee begonnen goed te zien op google map.
De velden naar Belgie en Duitsland zijn al voorzien van 3de rail.

Een andere manier is om het station te splitsen in twee delen zoals ze bij 380kv station Borssele hebben gedaan.

Ook de station's Vierverlaten, Rilland en Tilburg worden om deze reden uitgerust met 3 rail's
Laatst gewijzigd door arie op 16 jan 2021 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door Shrek » 16 jan 2021 13:05

Hoogspanningsstations worden zeker gerenoveerd. In België zijn er 2 tendenzen: wanneer er niet heel veel plaats is kiest men er nogal snel voor om een nieuw GIS op te richten vlak naast het te renoveren AIS. Eens het GIS klaar is worden de draadstellen overgezet op het GIS en de renovatie is klaar.

Wanneer je op dezelfde plaats een AIS wilt herbouwen wordt het wat complexer, Elia heeft 2 oplossingen. Ofwel worden alle draadstellen losgekoppeld en met elkaar doorverbonden. Het hoogspanningsstation bestaat dan elektrisch gezien tijdelijk niet meer. Zo is bijvoorbeeld Schelle gerenoveerd in 2016. De lijnen naar Lint werden met die naar Breughel verbonden, de transfos stonden tijdelijk in antenne op Mercator. Op plaatsen waar niet zomaar alles tijdelijk doorverbonden kan worden wordt de situatie pas echt complex. Dit is bijvoorbeeld wat er gebeurt in Ruien en Breughel.

Neem er even de google earth van Ruien erbij en ze de geschiedenis-view op 25/9/2017. Dan zie je de oude 150kV-velden, bestaande uit 3 rails in U-vorm. Er zijn op dat moment 3 ondergrondse circuits in aanleg van de noordkant van de post naar de zuidkant. Ook tussen de 2 benen van de U worden 3 draadstellen aangelegd zodat de U als het ware omgedraaid wordt.
Op 17/4/2018 zien we dan het resultaat: De U is omgedraaid en de verbinding tussen het noorden en zuiden van de post is gereed. Intussen zijn aan de zuidkant al 2 nieuwe velden in aanbouw.
Op 8/10/2018 zijn die 2 velden in dienst genomen, de oude velden waar deze verbinding naar Avelgem en de capaciteiten aangesloten waren worden afgebroken. Op deze manier ontstaat vanuit het zuiden een splinternieuwe post terwijl de oude post naar het noorden toe verdwijnt.
Op de sattelietfoto van 14/9/2019 zie je dat nog meer velden zijn overgezet van oud naar nieuw.

Wanneer uiteindelijk alle velden overgezet zijn kunnen de 3 tijdelijke circuits tussen noord- en zuidkant weer weg en is de post klaar.
Het is een ingewikkeld en langdurig proces, maar de functionaliteit blijft volledig behouden.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door ktf » 19 jan 2021 21:15

arie schreef:
16 jan 2021 12:39
Bij Maasbracht zijn ze hier mee begonnen goed te zien op google map.
De velden naar Belgie en Duitsland zijn al voorzien van 3de rail.
Heel interessant om te zien inderdaad. Zie ik het goed als ik zeg dat die rail om de portalen waar de lijn naar Eindhoven binnenkomt slingert?
Shrek schreef:
16 jan 2021 13:05
Hoogspanningsstations worden zeker gerenoveerd. In België zijn er 2 tendenzen: wanneer er niet heel veel plaats is kiest men er nogal snel voor om een nieuw GIS op te richten vlak naast het te renoveren AIS. Eens het GIS klaar is worden de draadstellen overgezet op het GIS en de renovatie is klaar.
Bijzonder. Ik dacht men hier in Nederland liever geen GIS meer bouwt als het niet nodig is vanwege verkrijgbaarheid van vervangingsonderdelen als het station wat ouder wordt en juist meer onderhoud nodig gaat hebben. Het inzetten van GIS om AIS te vervangen klinkt dan voor mij als de makkelijkere weg te kiezen en het daarmee in de toekomst juist moeilijker te maken. Maargoed, zolang er maar een goed plan achter zit zal het vast wel loslopen.
[...]
Wanneer uiteindelijk alle velden overgezet zijn kunnen de 3 tijdelijke circuits tussen noord- en zuidkant weer weg en is de post klaar.
Het is een ingewikkeld en langdurig proces, maar de functionaliteit blijft volledig behouden.
Heel interessant, bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door Shrek » 19 jan 2021 22:24

ktf schreef:
19 jan 2021 21:15
Bijzonder. Ik dacht men hier in Nederland liever geen GIS meer bouwt als het niet nodig is vanwege verkrijgbaarheid van vervangingsonderdelen als het station wat ouder wordt en juist meer onderhoud nodig gaat hebben. Het inzetten van GIS om AIS te vervangen klinkt dan voor mij als de makkelijkere weg te kiezen en het daarmee in de toekomst juist moeilijker te maken. Maargoed, zolang er maar een goed plan achter zit zal het vast wel loslopen.
Het voordeel is in ieder geval dat er heel wat plaats bespaart wordt. Zo is er bij problemen aan het GIS plaats genoeg om een nieuw GIS te bouwen of om tijdelijk het mobiele GIS daar in te zetten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door BaDu » 26 jan 2021 17:17

In NL loopt een programma wat AIS-veldvervanging heet, in dit kader worden de komende j10-15 jaar ca 100 stations op 110-150kV als geheel vervangen. Op dit moment lopen er vier proof-of-concept contracten met iets van 8 stations waarna een grootschalige uitrol zal gaan plaatsvinden.
Een van contracten loopt bij mijn werkgever (www.soltegro.nl) waarbij wij het concept bedacht en ontworpen hebben en Croon Wolter en Dros de boel realiseert.

In het kort komt het stappenplan de vervanging bij ons systeem hierop neer :
- Bouw prefab skids met AIS veld componenten, railsystemen en steunbalken in een hal
- Plaats tijdelijke containers met GIS-schakelinstallaties langs de randen van het station
- Werk de binnenkomende lijnen/kabels en afgaande trafovelden af op kabeleindsluitingen
- Sluit deze aan op de GIS installatie
- Sloop de bestaande AIS-installatie tot op de fundatiepalen
- Plaats de prefab steunbalken en plaats hierop de railsystemen
- Schuif op de steunbalken de veldcomponent skids
- Zwaai de kabels aangesloten op de tijdelijke GIS naar de nieuwe velden
- Verwijder de GIS containers en verplaats naar het volgende station
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door Shrek » 26 jan 2021 17:32

Interessant concept. Wil dat dan zeggen dat ook in de uiteindelijke situatie er een stukje kabel tussen de lijn en de lijnvelden zit?

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door kevelek » 26 jan 2021 18:44

Shrek schreef:
26 jan 2021 17:32
Interessant concept. Wil dat dan zeggen dat ook in de uiteindelijke situatie er een stukje kabel tussen de lijn en de lijnvelden zit?
Dat is toch altijd het geval bij een GIS? Ik heb nog nooit een GIS gezien met een rechtstreekse lijninvoer (luchtlijn)
Van GIS tot een opstijgpunt is dan in kabel.
Voor 150kV is dit sowieso het geval. voor 380kV vermoed ik ook, al heb ik dat nog niet in de realiteit kunnen checken.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door Shrek » 26 jan 2021 18:46

kevelek schreef:
26 jan 2021 18:44
Shrek schreef:
26 jan 2021 17:32
Interessant concept. Wil dat dan zeggen dat ook in de uiteindelijke situatie er een stukje kabel tussen de lijn en de lijnvelden zit?
Dat is toch altijd het geval bij een GIS? Ik heb nog nooit een GIS gezien met een rechtstreekse lijninvoer (luchtlijn)
Van GIS tot een opstijgpunt is dan in kabel.
Voor 150kV is dit sowieso het geval. voor 380kV vermoed ik ook, al heb ik dat nog niet in de realiteit kunnen checken.
In het voorbeeld van BaDu eindig je met een nieuw AIS, dus het kan rechtstreeks binnenkomen maar moet niet.

Rechtstreekse invoer van luchtlijn naar GIS zie je bij alle 380kV GIS in ons land, kijk maar naar mijn recente foto's van Lixhe of Lillo in de andere topics.

Plaats reactie