Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door kevelek » 26 jan 2021 19:13

Shrek schreef:
26 jan 2021 18:46
In het voorbeeld van BaDu eindig je met een nieuw AIS, dus het kan rechtstreeks binnenkomen maar moet niet.

Rechtstreekse invoer van luchtlijn naar GIS zie je bij alle 380kV GIS in ons land, kijk maar naar mijn recente foto's van Lixhe of Lillo in de andere topics.
Ik snap het, de aansluitingen worden daar geïsoleerd naar buiten gebracht en komen aan op een opstijgpunt net buiten het gebouw.
Weer wat bijgeleerd :phew: En dat systeem zal ongetwijfeld ook wel ergens voor 150kV gebruikt zijn.
Ik had een megagroot gebouw in gedachte met rails en isolatoren boven de GIS... Beetje zoals een converter hal. :s
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door Shrek » 26 jan 2021 19:28

kevelek schreef:
26 jan 2021 19:13
Ik snap het, de aansluitingen worden daar geïsoleerd naar buiten gebracht en komen aan op een opstijgpunt net buiten het gebouw.
Weer wat bijgeleerd :phew: En dat systeem zal ongetwijfeld ook wel ergens voor 150kV gebruikt zijn.
Ik had een megagroot gebouw in gedachte met rails en isolatoren boven de GIS... Beetje zoals een converter hal. :s
Ja op 150kV bestaat het ook (Machelen en Blauwe toren) en zelfs op 70kv in Namen. Maar bij die spanningen kan men zonder vermogensbeperkingen makkelijk een stukje grondkabel gebruiken, wat meestal ook gebeurt.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door arie » 26 jan 2021 20:07

nu lees ik op de site van tennet
https://www.tennet.eu/fileadmin/user_up ... r_2020.pdf
dat ze ook onderzoeken om het station maasbracht te vervangen door GIS
mijn vraag is ze willen AIS station bouwen met 3 rails X 8000 ampere of
bij GIS is volgens de site van de fabrikanten 2 rails X 5000 ampere
hoe lossen ze dit verschil op?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door Shrek » 26 jan 2021 20:23

arie schreef:
26 jan 2021 20:07
nu lees ik op de site van tennet
https://www.tennet.eu/fileadmin/user_up ... r_2020.pdf
dat ze ook onderzoeken om het station maasbracht te vervangen door GIS
mijn vraag is ze willen AIS station bouwen met 3 rails X 8000 ampere of
bij GIS is volgens de site van de fabrikanten 2 rails X 5000 ampere
hoe lossen ze dit verschil op?
België heeft 3-rails GIS en als ik mij de rondleiding goed herinner konden er 2 lijnen op één rail, dus 8000A.
Jouw specs gelden dus enkel voor Nederland, in België kan het wel ;)

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door ktf » 26 jan 2021 20:41

BaDu schreef:
26 jan 2021 17:17
In het kort komt het stappenplan de vervanging bij ons systeem hierop neer :
[..]
Aha! Ik had inderdaad al gelezen dat er veel vervangen moest worden en dat men een proef ging doen, maar dat dat met behulp van een tijdelijke GIS ging, kwam ik nergens tegen. Machtig interessant!
arie schreef:
26 jan 2021 20:07
nu lees ik op de site van tennet
https://www.tennet.eu/fileadmin/user_up ... r_2020.pdf
Wat ik ook erg bijzonder vind is te lezen dat men AIS wil vervangen door GIS omdat men daar minder mensen voor nodig heeft. Normaal gesproken hoor je bij besluiten en overwegingen van TenneT zaken als omwonenden, natuurcompensatie, kosten, investering, veiligheid, onderhoud... Maar een gebrek aan personeel is natuurlijk ook een serieus probleem.


BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door BaDu » 28 jan 2021 10:36

Shrek schreef:
26 jan 2021 17:32
Interessant concept. Wil dat dan zeggen dat ook in de uiteindelijke situatie er een stukje kabel tussen de lijn en de lijnvelden zit?
Dat is wel de bedoeling ja.

Verdere uitleg, achtergronden en een animatie vindt je hier:
https://www.change.inc/energie/energietransitie-35433

Er is ook nog een uitgebreidere ombouwvideo, maar ik weet niet of ik die zo mag delen, ik vraag het even na.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door BaDu » 28 jan 2021 10:47

ktf schreef:
26 jan 2021 20:41
Wat ik ook erg bijzonder vind is te lezen dat men AIS wil vervangen door GIS omdat men daar minder mensen voor nodig heeft. Normaal gesproken hoor je bij besluiten en overwegingen van TenneT zaken als omwonenden, natuurcompensatie, kosten, investering, veiligheid, onderhoud... Maar een gebrek aan personeel is natuurlijk ook een serieus probleem.
Ik betwijfel of dit echt een reden is hier, een van de factoren die niet genoemd is een gebrek aan ruimte: Een nieuwe station met AIS bouwen op het huidige past niet. Dus moet je of heel gefaseerd ombouwen (zijn ontwerpen voor geweest dacht ik, die allen een heel lange ombouwduur hadden). of de keuze maken voor GIS en een kleine hal neerzetten en daar het systeem in plaatsen. Het probleem in Maasbracht is iig al wat jaren oud en vervanging van het station staat al zeker 10 jaar in de investeringsplannen. Goed om te zien dat er nu eens buiten-de-doos gedacht wordt :D
KML-generator generator

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Kan een hoogspanningsstation geheel worden gerenoveerd?

Bericht door kevelek » 28 jan 2021 20:01

Een ander belangrijk aspect aan de renovatie van een hoogspanningsstation waar ook invoeding gebeurd van het MS net, is net de renovatie van deze MS installatie.
Veel hoogspanningsstations bevinden zich in stadkernen of toch op plaatsen waar uitbreidingsmogelijkheden beperkt zijn.
Hier zijn 3 mogelijkheden;

1: de bestaande perceelsgrootte is voldoende voor de oprichting van een nieuw gebouw. Hier is het probleem "snel" opgelost. Er wordt eerst een nieuw gebouw opgericht en uitgerust. Na indienststelling van de uitrusting worden de bestaande kabels uit de oude installatie 1 voor 1 overgenomen door de nieuwe installatie en als dat is afgerond wordt vaak het oude gebouw gesloopt.

2: er is niet genoeg plaats voor een volledige nieuwbouw, maar het bestaande gebouw kan voldoende worden vergroot door een stukje bij te bouwen. Na het voltooien van deze bouwkundige uitbreiding wordt de vaak nog open en dus lucht geïsoleerde HS uitrusting van pakweg 36kV die binnen staat vervangen door een GIS in de uitbreiding. In de vrijgekomen ruimte na het overnemen van alle HS kabels, wordt een nieuwe GIS voor de middenspanning gebouwd. Als deze volledig de functie van de oude MS uitrusting heeft overgenomen komt de oorspronkelijke MS ruimte vrij voor verdere uitbreidingen in de toekomst.

3: Er is geen plaats voor de 1 op 1 renovatie van alle bestaande functionaliteiten op het bestaande perceel binnen de beschikbare ruimte. Hier wordt dan soms gewerkt met een mobiel hoogspanningsstation dat de functie van de MS uitrusting of de functie van de HS uitrusting overneemt. Op die manier kan dan toch binnen het bestaande gebouw een renovatie plaatsvinden.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Plaats reactie