Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door ds23man » 12 nov 2020 16:48

Dat is twee keer invoeding. :lol:

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door Hans » 12 nov 2020 17:51

ds23man schreef:
12 nov 2020 16:48
Dat is twee keer invoeding. :lol:

Nee, dat is N-1 redundant berichten posten. :engel:
Dat is niet conform de netcode en het was ook niet aangezegd op de intraday. We zullen dus wat load shedding toepassen, waarna de normale marktwerking op dit deelnet kan worden hervat.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door kevelek » 12 nov 2020 19:18

Knarvel schreef:
11 nov 2020 23:29
Die lussen hebben wel degelijk een nuttige reden. Kabels op haspel worden altijd met een zekere overlengte besteld en in plaats van een overschot af te knippen, (wat vervolgen alleen maar naar de voddenboer gebracht kan worden), legt men liever hier en daar een lus in de grond. Dit verhindert mechanische spanning op de kabel bij grondzetting (in het noorden welbekend).
Ook legt men wel eens een lus op een plek waar verwacht wordt later nog eens een stationnetje in de kabel te moeten opnemen, dat scheelt dan weer de inbouw van een of meer mof(fen). Die dode kabeleinde die je hier en daar kan zien kunnen daar ook op duiden. En idd, soms werkt men even om een boom heen.
Hmm, dan toch een werkwijze die in Vlaanderen niet wordt toegepast. Hier worden ongeacht de opdracht altijd haspels besteld met een maximale fabriekslengte. (tussen de 500 en 1000m, afhankelijk van het type kabel) Op een werf worden dan het minimum benodigde aantal haspels aangevoerd en de restlengte verhuist naar een volgende werf of wordt indien het echt weinig is apart gehouden om defecten mee te herstellen. Het is ook in veel gevallen onmogelijk om veel meer dan 200 meter kabel in 1 keer te trekken, zeker bij laagspanning. Bij grote werven en bij hoogspanning >15kV is dat wel het geval, maar dat zijn compleet andere omstandigheden met geschoorde putten en lange gestuurde boringen.
Het is bij ons zelfs verboden om kabels aan te leggen in een lus om zo restlengte weg te werken, daar zijn al veel te veel ongevallen en vergissingen mee gebeurd. Het kan in een unieke situatie wel gebeuren om bv de bocht te nemen naar de ingang van een gestuurde boring. Maar nooit zomaar in volle grond zoals weergegeven in voorgaande afbeeldingen.

Een wachtlus voor een toekomstige cabine kan wel, maar slechts als deze cabine al in de "pipeline" zit en dus weldra zal geplaatst worden.
Wat betreft de mechanische spanning van de grond, daar wordt hier geen rekening mee gehouden, ik denk ook dat her en der een lus hier weinig aan veranderd, de kabel tussen die 2 lussen zit immers muurvast in de grond door het immense gewicht dat er bovenop licht. Maar het zou natuurlijk wel kunnen dat zoiets toch gedaan wordt zoals in gebieden met grondverzakkingen zoals in NL door de gaswinning.

Mij lijken die zeer rare bochten en lussen eerder tekenfouten veroorzaakt door een geautomatiseerde massale data import zonder veel menselijke controle op de juistheid ervan. Uiteindelijke gaat niemand deze data gebruiken om zijn werk uit te voeren bij pakweg Enexis, maar is dit eerder zo snel en eenvoudige mogelijk voldoen aan wettelijke bepalingen van open data.

Hier in België geld deze verplichting (nog) niet. sterker zelfs, liggingsplannen van infrastructuur zoals leidingen worden aanzien als strategische data die ook zo dienen te worden behandeld met een wettelijke verplichting.
Een mooi voorbeeld is WOII, toen zijn zeer veel plannen hertekend in spiegelbeeld en met bewuste fouten die herkenbaar waren voor eigen techniekers. de oorspronkelijke plannen werden verborgen of vernietigd. Dit om het de vijandige genie troepen zo moeilijk mogelijk te maken deze leidingen te gebruiken in hun voordeel.
Tot de dag van vandaag leidt dit nog tot fouten op de liggingsplannen van (zeer) oude leidingen die na veel zoekwerk langs de andere kant van de baan blijken te liggen.

Het is trouwens belangrijk te weten dat men met liggingsplannen van een middenspanningsnet niet kan uitmaken langs waar de voeding komt. Het vertelt namelijk niets over de schakeltoestand.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door ds23man » 13 nov 2020 09:13

Grappig, alle gaswinningslocaties worden dubbel ingevoed. Een voeding van het lokale net en er loopt een rechtstreeks verbinding vanuit de Eemshaven langs alle locaties.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door Hans » 13 nov 2020 09:59

ds23man schreef:
13 nov 2020 09:13
Grappig, alle gaswinningslocaties worden dubbel ingevoed. Een voeding van het lokale net en er loopt een rechtstreeks verbinding vanuit de Eemshaven langs alle locaties.

Zou dat niet gewoon een gevolg zijn van hoe de belastingsvraag zich heeft ontwikkeld?
De aansluiting op het publieke MS-net kan hooguit een handjevol megawatts leveren voordat er praktische problemen ontstaan. Toen dat niet meer voldoende was, is er waarschijnlijk puur pragmatisch gekozen voor een nieuwe, eigen invoeding op een lange steeklijn die vanaf de Eemshaven is aangelegd. Sommige locaties lagen te ver weg of hadden nog meer sjeu nodig. Die zijn uiteindelijk voorzien van een aftak rechtstreeks op 110 kV. Al die invoedingen zijn beduidend nieuwer dan de boorlocaties zelf. (Wat een steeds grotere stroomvraag op dergelijke locaties zegt over de gasdruk, het winproces, daarmee hoeveel gas er eigenlijk nog in die gasbel zit, en ad ultimo de vraag of bepaalde partijen de voorgestelde kapitaalvernietiging door de geforceerde stop van de gaswinning hoger inzetten dan de natuurkundige situatie in feite is, dat mag iedereen zelf invullen.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door ds23man » 13 nov 2020 10:16

Dat zou zo maar eens kunnen, in de loop der jaren zijn er op die locaties steeds meer compressoren bijgeplaatst. Sprak laatst een gepensioneerde boer en bijna al die locaties zijn door de Nam gepacht. Nu al die installaties afgebroken worden zijn het goudmijntjes voor de zonnewindhandel, zeker met die kabel naar de Eemshaven. Die man zit handenwrijvend op de bank omdat een stuk van een locatie van hem is met omliggende percelen...

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door Knarvel » 13 nov 2020 23:31

ds23man schreef:
13 nov 2020 09:13
Grappig, alle gaswinningslocaties worden dubbel ingevoed. Een voeding van het lokale net en er loopt een rechtstreeks verbinding vanuit de Eemshaven langs alle locaties.
Toen de gasvelden nog nieuw en vol waren kwam het gas er spontaan met zeer hoge druk uit, Ipv compressoren waren toen reductie ventielen noodzakelijk. Die hadden geen el. energie nodig...
Daarom was in het begin een gewone bedrijfsaansluiting ruim voldoende, da's nu wel ff anders.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door ktf » 20 nov 2020 19:32

BaDu schreef:
09 nov 2020 09:54
Enexis heeft zijn data openbaar gemaakt als opendata, deze is opgenomen in de opendataviewer van de gemeente Roosendaal:
https://roosendaal.maps.arcgis.com/apps ... 0e85ad0021
Als je bovenaan de tab Elektra MS selecteerd zie je alle trafo huisjes in de kaart, kwestie de juiste opzoeken. De MS-kabel terugvolgen naar zn oorsprong is dan niet heel moeilijk meer :D
Dat is inderdaad precies wat ik zocht. Heel uitgebreid. Dat terugvolgen blijkt echter nog een hele opgave te zijn. Ik kom wel tot het gemeentelijke MS-schakelstation, maar vanaf daar is niet te volgen welke van de vele kabels (ik kan het niet eens tellen, omdat ze over elkaar heen liggen) naar LS trafo's lopen en welke naar de HS-trafo. Ik heb er wel een hoop gevolgd, maar het ligt zo over elkaar heen dat ik niet echt kan traceren of het nu naar Roosendaal of naar Bergen op Zoom loopt.

Ik zal de ruwe data van Enexis eens bekijken, misschien kan ik daar wijzer uit worden.

edit: het is trouwens sowieso een zeer leerzame kijk in hoe het MS-net gelegd is. Allemaal doorgelust in plaats van afgetakt zoals bij laagspanning. (of zeg ik nu iets heel raars?) Ergens heel logisch, maar ik heb er nooit zo bij stilgestaan.

edit2: oke, de ruwe data wordt ik ook niets wijzer van helaas. Toch maar weer even naar de kaart kijken dan.

Ik heb nu de hypothese dat Steenbergen, mijn lokale MS schakelstation, toch in Bergen op Zoom en niet in Roosendaal zit aangesloten. Ik zal mijn bevindingen opschrijven en ik hoop dat iemand mij kan vertellen of het ergens op slaat :mrgreen:

Zie onderstaande kaart. Met groene stippen heb ik de trafo stations Bergen op Zoom en Roosendaal, en het MS schakelstation Steenbergen aangegeven. Wat mij nu opvalt is dat er tussen Bergen op Zoom en Steenbergen een aantal relatief lange stukken MS kabel te vinden zijn waar geen trafo's aan hangen (gemarkeerd in turquoise) en zoiets soortgelijks kan ik niet vinden tussen Roosendaal en Steenbergen. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dit is omdat een dergelijke verbinding tussen HS trafo en MS schakelstation niet hier en daar doodleuk langs een trafotje gelust wordt. Zit ik warm?
kaart-Steenbergen-Roosendaal-BergenopZoom.png
kaart-Steenbergen-Roosendaal-BergenopZoom.png (532.43 KiB) 7616 keer bekeken

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door Knarvel » 20 nov 2020 22:50

het is trouwens sowieso een zeer leerzame kijk in hoe het MS-net gelegd is. Allemaal doorgelust in plaats van afgetakt zoals bij laagspanning. (of zeg ik nu iets heel raars?) Ergens heel logisch, maar ik heb er nooit zo bij stilgestaan.
Dat is een kern-eigenschap van het ms-net. Door dit doorlussen en de mogelijkheid van 2 zijden deze ketting (of ook wel ring) te voeden kan in het geval van een kabelschade het defekte deel vd keten weggeschakelt worden en de overgebleven 2 restketens elk vanaf de andere zijde gevoed wordenen. Dit is de sleutel voor een snel herstel van de energievoorziening. Het vinden van de storingslocatie en het herstel van de kabel zal altijd veel langer duren.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Op welke hoogspanningstrafo zit ik aangesloten?

Bericht door Johan » 21 nov 2020 14:15

Steenbergen heeft in ieder geval meerdere voedingen uit Bergen op Zoom.
Twee kabels naar het kassengebied zie geel op “Voedingen Steenbergen” en twee kabels naar de Peckstraat zie groen. Kabels liggen zo kort op elkaar dat ze niet apart te zien zijn.
Er zijn er zeker meer, maar ben gestopt met zoeken.

Enexis stelt ook data in SHAPE file beschikbaar, die is een stuk duidelijker als de Roosendaal.maps.
In “Steenbergen.klm” heb ik de voedingskabels weergegeven.

Enexis open data is hier te vinden in
https://www.enexis.nl/over-ons/wat-bied ... /open-data.

Als je doorgeeft op welk 10/0.4 kV station je bent aangesloten wil ik wel verder zoeken.
Bijgesloten in “GE Steenbergen Nic Peckstraat op 10 meter” en “Met Roosendaal.maps”. Op GE zijn 16 kabels zichtbaar, zie het verschil met Roosendaal.maps. Zelfs in GE zijn de kabels niet goed te tellen.

Johan
Steenbergen.kml
(121.21 KiB) 306 keer gedownload
In GE  Steenbergen Nic Peckstraat op 10m.JPG
In GE Steenbergen Nic Peckstraat op 10m.JPG (136.22 KiB) 7579 keer bekeken
Met Roosendaal. maps.JPG
Met Roosendaal. maps.JPG (55.23 KiB) 7579 keer bekeken
Voedingen Steenbergen.JPG
Voedingen Steenbergen.JPG (147.07 KiB) 7579 keer bekeken

Plaats reactie