Zojuist heb ik de pagina "Verschillend hangende isolators" gelezen en wat rondgezocht, maar ik heb toch nog een vraag. Ik hoop dat het een leuke vraag is

Als ik de snelweg richting Zeeland neem, tussen Bergen op Zoom en Goes, ligt langs de snelweg een mooie 150kV verbinding, uitgevoerd in Donaumast. Het stuk in Brabant (tussen Roosendaal en Bergen op Zoom bijvoorbeeld), is de bovenste geleiders opgehangen met een V-ophanging, en de onderste geleiders met een dubbele ketting recht omlaag. Zie bijvoorbeeld deze foto: https://www.hoogspanningsforum.com/down ... p?id=28102
Zodra je de provinciegrens overgaat naar Zeeland, lijkt de mast qua afmetingen vrijwel hetzelfde, de bovenste geleiders lijken t.o.v. de geleiders eronder hetzelfde te hangen. Hier hangen alle geleiders echter in halfverankering. Zie bijvoorbeeld deze foto: https://www.hoogspanningsforum.com/down ... p?id=29076
Mijn vragen zijn nu:
1) waarom hangen in Brabant de bovenste geleiders met een v-ophanging? Is dit om ze zo dicht mogelijk bij de toren te krijgen misschien? Op misschien dat de wind net iets hoger boven het land net iets harder staat?
2) waarom zou men in Zeeland voor een andere ophanging zijn gegaan, met een (op het oog) mast van gelijke proportie? Ik begrijp dat dit te maken heeft met dat er vroeger sprake was van PZEM/PNEM scheiding, maar is er ook een technische reden aan te wijzen?
Alvast bedankt voor je reactie.