Te lage netspanning door zonnepanelen...

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door ds23man » 14 sep 2021 16:45

Na een dikke week meten weten ze de oorzaak niet ( of willen het niet vertellen).

Tot onze grote verbazing hadden we opeens stoplichten in Eenum en een paar mannetjes van Enexis op de oprit om de lijn naar het dorp te aarden in de aansluitkast naast onze oprit. De hele dag activiteit in het dorp waarbij deze kast werd verwijderd:
amoveren.PNG
amoveren.PNG (331.91 KiB) 5982 keer bekeken
Ook hier wat graafgedoe:
amoveren2.PNG
amoveren2.PNG (458.82 KiB) 5982 keer bekeken
Als ik zo zie kunnen wij ( en de overgang) niet meer vanuit het dorp gevoed worden.....

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door r_hellenbrand » 14 sep 2021 17:52

Meting zal gegarandeerd binnen de toleranties zitten, komt me heel bekend voor.

Hier hebben ze ook gemeten, en we hebben samen door de meting heen gescrold.
De week meting van de verdeler kast in de straat liet hij me niet zien.
Had hem gevraagd of de spanning daar ook zo op en neer ging, waarschijnlijk niet.

Je straat aansluiting is uitgemeten, heb je nog in de tekeningen kunnen kijken?
Enexis heeft in hun tekeningen de diameter en type kabel geregistreerd.

Vermoedelijk gaan ze de blinde kabel die bij 6 stopt parallel aansluiten om de weerstand te verlagen.
Dit zijn allemaal alleen lapmiddelen,…

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door ds23man » 14 sep 2021 18:21

Mijn voeding komt vanuit zuiden, de rommel die ze nu opgeruimd ( noorden) hebben is de oude voeding van voor 1990. Het nadeel is dat nu de overweg bij een calamiteit in ons trafostation ( en wij) niet meer vanuit het noorden te voeden is.

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door r_hellenbrand » 14 sep 2021 18:33

Ok,… :shock:

Dus ze maken het probleem alleen maar erger, super!
Hoe lang is die voeding kabel dan vanuit de zuidkant?

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door ds23man » 14 sep 2021 19:15

De voeding vanuit het noorden is al een jaar of dertig niet meer in gebruik, alleen in het geval van een calamiteit kon die in gebruik genomen worden.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door ds23man » 26 jan 2022 12:34

Enexis heeft eindelijk de fout gevonden en dat bij toeval. Vanochtend wilden ze er de meetwagen aanhangen, maar 1 van de monteurs zag dat 1 contact van de lastscheider tussen de uitgaande kant van de trafo naar de ls rack heet was geweest. Dat is gebeurd omdat 1 bout van de aansluitstrip loszat. Ze zijn nu de schakelaar aan het uitwisselen. Gelukkig voor hen hadden ze er nog een liggen van hetzelfde type

Zoiets:

https://www.elektramat.nl/eaton-holec-h ... gKnnPD_BwE

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door Knarvel » 26 jan 2022 23:20

Bijzondere fout, alhoewel ik ook wel in de praktijk tegen losse nulleiders aangelopen ben... Gek genoeg was en ben ik van mening dat diie verbindingen ooit bij de montage naar behoren vastgezet waren. Zou zoiets ook Enexis gebeurt zijn?

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door Johan » 27 jan 2022 10:44

Ik hoop dat hiermee je spanningsprobleem is opgelost.

Wel vreemd een schakelaar tussen trafo en laagspanningsrek, ben ik maar bij één oude netbeheerder tegen gekomen die dat toepaste in bijzondere situaties.

Johan

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door Hans » 27 jan 2022 11:35

Knarvel schreef:
26 jan 2022 23:20
Bijzondere fout, alhoewel ik ook wel in de praktijk tegen losse nulleiders aangelopen ben... Gek genoeg was en ben ik van mening dat diie verbindingen ooit bij de montage naar behoren vastgezet waren. Zou zoiets ook Enexis gebeurt zijn?
Kan zo'n ding misschien los hobbelen door magnetostrictie? Immers, als er iets bromt (geluid, trillende lucht, in trilling gebracht door een trillend voorwerp) dan moet er ook iets bewegen. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat invloed kan hebben op aangedraaide bouten.

Bij nieuwe landbouwmachines zien we op analoge wijze hetzelfde issue. Daar zijn de eerste twaalf uur gebruik ook meteen de spannendste. Er rammelt altijd wel ergens een boutje los bij een nieuwe machine, ook al was die wel degelijk aangedraaid bij oplevering.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door ds23man » 27 jan 2022 12:17

Vibratie kan wel degelijk de oorzaak zijn. In het trafohok van de Stadsschouwburg in Groningen komt Enexis 1 keer per jaar langs om alles na te trekken. Het is in het verleden een keer gebeurd dat een voorstelling gecanceled moest worden omdat de lichtapparatuur op hol sloeg door spanningsvariaties. Krijg je met al die stadsbussen die daar voorbij denderen.

Plaats reactie