Middenspanningstechniek in Wallonië

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mearicka
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:34
Dichtstbijzijnde trafo: 150-kV station Roosendaal

Middenspanningstechniek in Wallonië

Bericht door Mearicka » 13 aug 2020 21:33

Hoi! Toen ik laatst op Google Maps rond knooppunt Thieulain rondkeek met streetview, zag ik daar wat bijzondere mastjes staan gebruikt voor middenspanning. Eén mast leek op een soort ruif waar dieren hooi uit kunnen eten, de omliggende masten zagen eruit alsof er een gloeilampvorm op staat. Na wat zoeken op Google Earth kwam ik erachter dat deze masten er nog stonden in 2017 maar sinds 2018 geruimd zijn. Ik vroeg me af of er een speciale naam was voor deze types masten en of iemand er nog weet te staan waar ze niet weg zijn. Degene die ik gevonden heb staan rond het dorpje Herquigies. De ruif-achtige mast staat in de straat genaamd Rue du Chêne. Op de streetview-opnames van 2009 zie je ze duidelijk, op die van 2019 is er niets meer te zien. Ik heb wat screenshots gemaakt van de masten. Hopelijk weet iemand er meer informatie over.
2020-08-13 (7).png
2020-08-13 (7).png (2.49 MiB) 4256 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mearicka op 09 sep 2020 13:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Middenspannngstechniek in Wallonië

Bericht door Shrek » 13 aug 2020 23:56

Dat heeft natuurlijk veel met de Belgische nethistorie te maken. De hoogspanningsnetten (30kV en hoger) waren steeds in handen van grote (quasi-) staatsbedrijven die technische nauw samenwerkten. Daardoor zit er een grote uniformiteit in gebruikte technieken en mastmodellen.
De laagspannings- en middenspanningsnetten zijn een gemeentelijke bevoegdheid. De laatste jaren hebben de gemeenten zich technisch wel gegroepeerd in Fluvius en Ores, maar dat was in de tijd van de aanleg van de bovengrondse lijnen nog lang niet het geval. Elke gemeente deed zowat zijn eigen zin als het aankwam op netten aanleggen. Daarom ook de grote verscheidenheid in middenspanningsniveaus, gaande van 5kV tot 15 kV, over heel het land verspreid.
Als in één gemeente een monteur zin had om de draden in driehoeksvorm op te hangen deed hij dat gewoon, de buurgemeente zette misschien liever zadelmasten en nog een dorp verder was het dit gekke voorbeeld. Sommige gemeenten deden ook aan aardigsdraden op de MS, andere gemeenten vonden dit overbodig.
Het masttype op de foto zal dus in dat dorpje en omgeving zo gebouwd zijn, waarschijnlijk stonden er dan nog zulke exemplaren elders in de omgeving. Ik heb vrees ik wel slecht nieuws: heel die omgeving is enkele jaren geleden van 6kV naar 15kV overgegaan, daarbij zijn hoogstwaarschijnlijk alle bovengrondse MS-lijnen en dus ook dit unieke masttype verdwenen.

Oja, de ruifmast is een lastscheider die blijkbaar wat extra bescherming tegen vogels gekregen heeft. Mooie vondst !

Gebruikersavatar
Mearicka
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:34
Dichtstbijzijnde trafo: 150-kV station Roosendaal

Re: Middenspannngstechniek in Wallonië

Bericht door Mearicka » 14 aug 2020 13:15

Dankuwel! Ik ga nog wat zoeken op streetview en sattelietfoto's van een paar jaar terug!

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Middenspannngstechniek in Wallonië

Bericht door kevelek » 15 aug 2020 19:31

Ook in Vlaanderen is er nog wel wat bovengrondse middenspanning te vinden op een varia aan masttypes.
Dit voornamelijk in West-Vlaanderen, de grote geografische verspreiding van bebouwing heeft er voor gezorgd dat tot op heden het bovengrondse net niet wordt gesaneerd, maar in stand wordt gehouden met zelfs nog investeringen in nieuwe palen en bovengrondse schakelapparatuur.

Het zou een enorme kost vertegenwoordigen die nooit kan worden terugverdiend om deze lijnen ondergronds te brengen. Vandaag lopen ze via de kortste weg door akkers en velden. Kabels worden bij Fluvius steeds aangelegd in een voetpad en moeten dus steeds wegen volgen. Dan is een traject al snel veel langer. Een bovengrondse lijn die goed onderhouden is, is ook minstens even betrouwbaar als een kabelverbinding.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Plaats reactie