Openluchtmijnen Duitsland

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Openluchtmijnen Duitsland

Bericht door Shrek » 20 dec 2019 19:02

De openluchtbruinkoolmijnen in Duitsland zijn vanuit milieuoogpunt afgrijselijke dingen, maar technisch gezien zijn het wel pareltjes.
Op de luchtfoto's van de umspannungwerken aan de mijnen zag ik dat de voedingstransfos schijnbaar 6 uitgangen hebben ipv de gangbare 3.
Zou het kunnen dat de zware machines in deze mijnen op 6-fasige stroom werken?

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Openluchtmijnen Duitsland

Bericht door ElexTro » 20 dec 2019 19:46

Tenminste van Hambach weet ik dat de machines met 30 kV AC uit het openbare net worden bedrijven. Er is een 380/30-kV-station met 5 trafo’s en een lijn vanuit Oberzier (Amprion). Zeker is dit 3-fasige wisselstroom.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Openluchtmijnen Duitsland

Bericht door Shrek » 21 dec 2019 01:27

ElexTro schreef:
20 dec 2019 19:46
Tenminste van Hambach weet ik dat de machines met 30 kV AC uit het openbare net worden bedrijven. Er is een 380/30-kV-station met 5 trafo’s en een lijn vanuit Oberzier (Amprion). Zeker is dit 3-fasige wisselstroom.
De 380kV is uiteraard 3-fasig, maar is de 30kV dat ook? Bij Infrabel hebben we ook een heel aantal transfo's 70/4 kV waar de 4kV-kant 6-fasig is.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Openluchtmijnen Duitsland

Bericht door arie » 21 dec 2019 17:32

Wat ik heb gezien bij tata steel IJmuiden zijn travo's 50kv naar laagspanning en secundair 2 aparte wikkelingen
voordeel meer vermogen uit travo
en ook geen heel zware dure rail systemen
(wordt gebruikt voor oudere wals systemen een wals met meerdere motoren de helft van de motoren via een en de andere helft via de andere secundaire wikkeling )

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Openluchtmijnen Duitsland

Bericht door kevelek » 22 dec 2019 08:47

Mij lijkt het dat die transformatoren een dubbele secundaire spanning hebben.
Bv 720V en 400V, (of een andere combinatie van spanningen, afhankelijk of het een aftakking is op 1 secundaire wikkeling , of 2 aparte wikkelingen voor iedere secundaire spanning.)

Op het distributienet bij ons, zijn ruim 75% van de geplaatste transformatoren uitgevoerd met 2 secundaire spanningen.
Transfo 2 spanningen.jpg
Transfo 2 spanningen.jpg (256.82 KiB) 11628 keer bekeken
Vermogenverdeling over verschillende wikkelingen, is zeer zeker ook een optie. Ik kan bevestigen dat dat in de offshore windmolenparken ook gedaan wordt.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Openluchtmijnen Duitsland

Bericht door Knarvel » 22 dec 2019 10:27

De 380kV is uiteraard 3-fasig, maar is de 30kV dat ook? Bij Infrabel hebben we ook een heel aantal transfo's 70/4 kV waar de 4kV-kant 6-fasig is.
Als een grijze doos een transformator is, en er 3 fazen ingaan, komen er ook 3 fazen uit. Zouden er onverhoopt toch 6 individuele in hoekfrequentie verschoven fazen uitkomen dan is het geen trafo, maar een frequentie-omvormer. Maar ik zou niet weten waar dit in de techniek met grotere vermogens toegepast wordt.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Openluchtmijnen Duitsland

Bericht door Johan » 22 dec 2019 13:12

Foto van een middenspanning/ laagspanningtrafo met twee laagspanningsaansluitingen 127/220 en 227/393 volt.
Werden gebruikt bij de ombouw van 127 in de woonhuizen naar 220 volt.

https://www.hoogspanningsforum.com/down ... p?id=24330

Johan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Openluchtmijnen Duitsland

Bericht door Shrek » 22 dec 2019 17:32

Knarvel schreef:
22 dec 2019 10:27
De 380kV is uiteraard 3-fasig, maar is de 30kV dat ook? Bij Infrabel hebben we ook een heel aantal transfo's 70/4 kV waar de 4kV-kant 6-fasig is.
Als een grijze doos een transformator is, en er 3 fazen ingaan, komen er ook 3 fazen uit. Zouden er onverhoopt toch 6 individuele in hoekfrequentie verschoven fazen uitkomen dan is het geen trafo, maar een frequentie-omvormer. Maar ik zou niet weten waar dit in de techniek met grotere vermogens toegepast wordt.
Dan hebben wij bij de spoorwegen toch speciale grijze dozen hoor ;) Onze 6-fasentransfo's werken als volgt: de 70kV-kant is een driehoekswikkeling, aan de 4kV-kant zit er om de kern zowel een ster als een driehoekswikkeling. Deze worden beide aangesloten (6 aansluitpunten dus). Je kan dat gebruiken als 2 aparte 3-fase aansluitingen, maar je kan het evengoed beschouwen als één aansluiting waarbij er telkens 60° tussen de 6 fasen zit. Wij gebruiken die laatste oplossing en leiden de 6-fasige stroom dan naar een gelijkrichter. 6-fasige stroom is handig voor gelijkrichters omdat de rimpel dan kleiner is, maar ook voor grote machines zou het misschien voordelen kunnen hebben, vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Openluchtmijnen Duitsland

Bericht door kevelek » 22 dec 2019 18:14

Shrek schreef:
22 dec 2019 17:32
Knarvel schreef:
22 dec 2019 10:27
De 380kV is uiteraard 3-fasig, maar is de 30kV dat ook? Bij Infrabel hebben we ook een heel aantal transfo's 70/4 kV waar de 4kV-kant 6-fasig is.
Als een grijze doos een transformator is, en er 3 fazen ingaan, komen er ook 3 fazen uit. Zouden er onverhoopt toch 6 individuele in hoekfrequentie verschoven fazen uitkomen dan is het geen trafo, maar een frequentie-omvormer. Maar ik zou niet weten waar dit in de techniek met grotere vermogens toegepast wordt.
Dan hebben wij bij de spoorwegen toch speciale grijze dozen hoor ;) Onze 6-fasentransfo's werken als volgt: de 70kV-kant is een driehoekswikkeling, aan de 4kV-kant zit er om de kern zowel een ster als een driehoekswikkeling. Deze worden beide aangesloten (6 aansluitpunten dus). Je kan dat gebruiken als 2 aparte 3-fase aansluitingen, maar je kan het evengoed beschouwen als één aansluiting waarbij er telkens 60° tussen de 6 fasen zit. Wij gebruiken die laatste oplossing en leiden de 6-fasige stroom dan naar een gelijkrichter. 6-fasige stroom is handig voor gelijkrichters omdat de rimpel dan kleiner is, maar ook voor grote machines zou het misschien voordelen kunnen hebben, vandaar mijn vraag.
Idd, Schrek heeft gelijk.
Met 1 secundaire wikkeling, of een vaste combinatie van 3 wikkelingen, kan je nooit iets anders krijgen dan een 2- of driefasig systeem.
Maar door de combinatie van verschillende wikkelingen (6 in dit geval) kan je gebruik maken van de faseverschuiving die verschillend is op de verschillende plaatsen van het transformator juk, en zo "fasen" bijmaken naar hartenlust. zelfs 9-fasige secundaire wikkelingen vinden hun toepassingen bij zeer zware gelijkrichterbruggen.
Uiteindelijk is dit spelen met verschillende klokgetallen tussen verschillende secundaire wikkelingen.

Bij zware gelijkrichters is dit wenselijk om zoals Schrek al argumenteerde, de rimpel van de gelijkspanning achter de diodebrug te verkleinen.
Je kan stellen dat daar ook condensatoren voor bestaan, maar 25MW gelijkspanning afvlakken vraagt behoorlijke condensator batterijen :tongetje:
Dan is de investering in een extra paar wikkelingen vaak economisch voordeliger
6 Phase system.png
6 Phase system.png (448.33 KiB) 11595 keer bekeken
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Plaats reactie