Wintrackmasten scheef?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
orford
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2018 15:07

Wintrackmasten scheef?

Bericht door orford » 04 sep 2018 17:31

Dag allemaal

vandaag is dit mijn eerste post op dit interessante forum, dat ik al vaak heb gelezen.

Ben 71 jaar, pensionado, HTS ingenieur elektronica - en elektrotechniek is natuurlijk daarvoor de basis. Ik ben natuurlijk een zwakstromer.
Aan sterkstroom en hoogspanning werd niet veel gedaan ik heb er geen ervaring mee maar je kan er niet omheen, nietwaar? Overal zie je het.

De laatste jaren vallen mij de Wintrackmasten op, in negatieve zin. Ik vind het een vreemde constructie, asymmetrische ophanging, met zijn tweeën naast elkaar, niet onderling ondersteund. Dat moet foutgaan denk je, als je wel eens zelf een dikke leiding aan een enkelvoudige paal hebt gehangen.

Visueel vind ik ze storend lelijk tussen en achter de Donaumasten. Als amateurfotograaf stoort me dat geweldig, zeker bij tele-opnamen.

In mijn woonomgeving Den Haag zie ik veel van die masten en speciaal bij Bleiswijk groeien ze als paddestoelen.
En daar zie ik hoekmasten die duidelijk scheefstaan! Met zijn tweeën. En dat valt op tussen alle rechtstaanders.
De kabels lopen er in bijna 45-90 graden omheen met zo'n dikke versterkingsboog (heet die zo?) zodat het welhaast extra opvalt.
Er lijkt wel een knik in te zitten.

Kan dat nou zomaar? Dat moet in die drassige grond toch een keer foutgaan?
Wat denken jullie? Ben ik de enige die zich zorgen maakt?

Ben benieuwd
Groet van

Orford

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door Shrek » 04 sep 2018 17:42