Wintrackmasten scheef?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
orford
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2018 15:07

Wintrackmasten scheef?

Bericht door orford » 04 sep 2018 17:31

Dag allemaal

vandaag is dit mijn eerste post op dit interessante forum, dat ik al vaak heb gelezen.

Ben 71 jaar, pensionado, HTS ingenieur elektronica - en elektrotechniek is natuurlijk daarvoor de basis. Ik ben natuurlijk een zwakstromer.
Aan sterkstroom en hoogspanning werd niet veel gedaan ik heb er geen ervaring mee maar je kan er niet omheen, nietwaar? Overal zie je het.

De laatste jaren vallen mij de Wintrackmasten op, in negatieve zin. Ik vind het een vreemde constructie, asymmetrische ophanging, met zijn tweeën naast elkaar, niet onderling ondersteund. Dat moet foutgaan denk je, als je wel eens zelf een dikke leiding aan een enkelvoudige paal hebt gehangen.

Visueel vind ik ze storend lelijk tussen en achter de Donaumasten. Als amateurfotograaf stoort me dat geweldig, zeker bij tele-opnamen.

In mijn woonomgeving Den Haag zie ik veel van die masten en speciaal bij Bleiswijk groeien ze als paddestoelen.
En daar zie ik hoekmasten die duidelijk scheefstaan! Met zijn tweeën. En dat valt op tussen alle rechtstaanders.
De kabels lopen er in bijna 45-90 graden omheen met zo'n dikke versterkingsboog (heet die zo?) zodat het welhaast extra opvalt.
Er lijkt wel een knik in te zitten.

Kan dat nou zomaar? Dat moet in die drassige grond toch een keer foutgaan?
Wat denken jullie? Ben ik de enige die zich zorgen maakt?

Ben benieuwd
Groet van

Orford

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door Shrek » 04 sep 2018 17:42

Qua stabiliteit hoeft scheefstaan geen probleem te zijn. Er zijn ook vakwerkmasten en betonpalen die decennia lang scheef staan zonder aan stabiliteit in te boeten. De funderingen van de wintracks zijn ook zeer stevig uitgevoerd waardoor er geen probleem zou mogen zijn.
Een heel ander punt is natuurlijk het uitzicht: het ziet er zeer rommelig, amateuristisch en fragiel uit. Dat wil je als hoogspanningsnetbeheerder denk ik niet hebben.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door voltron » 04 sep 2018 19:33

Shrek schreef:
04 sep 2018 17:42
Een heel ander punt is natuurlijk het uitzicht: het ziet er zeer rommelig uit.
vooral vanuit de hoogte :DD :DD :DD
Bijlagen
DSC_6591.jpg
DSC_6591.jpg (1.5 MiB) 12112 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door Hans » 04 sep 2018 21:44

De kromme hoekmasten van de eerste generatie wintracks vormen al jaren een favoriet stokpaardje hier.
En eerlijk is eerlijk, niet ten onrechte. Het zal stiekem best wel wat rode konen hebben veroorzaakt daar op de Berg in Arnhem.


Afbeelding


En ja, we hebben ook een minder brave versie van deze cartoon. :phew:

Zoals te zien is op deze tele-opname gemaakt door een van de mensen achter de site, de hoekposities van met namen de HC-posities trekken zichtbaar scheef en dat geeft een ongemakkelijk gevoel.


Afbeelding


Wat niet buigt barst, maar toch... Dat uitbuigen geeft de indruk dat de mast op zijn tenen loopt en eigenlijk net een beetje te zwaar belast wordt, al is het maar voor het idee.

De afwijking is ruim twee meter aan de top. En als het stormt, ijzelt of op een andere wijze graftakkeweer is, dan is een uitbuiging tot net over vier meter zelfs tijdelijk toegestaan. Het mag duidelijk zijn dat de krachten op de buizen aanzienlijk zijn, maar de architect wou geen bredere mastvoet. Je komt dan in de keuze terecht om de wand veel dikker te maken of om kromtrekken te accepteren. In eerste instantie, bij generatie I, was kromtrekken de richting waarin de keuze uitviel. Maar wat men ondanks allerlei animaties, schetsen en fotomontages niet had voorzien is dat het in de praktijk zo zou opvallen. Blijkbaar is de situatie in het open veld moeilijker te vergelijken met de situatie op een beeldscherm dan men van tevoren had ingeschat.

Er is wel van geleerd.
In de tweede generatie wintracks die we nu zien verrijzen in Randstad Noordring en die ook in de net opgeleverde verbinding Doetinchem - Wesel staan, heeft men het kromtrekprobleem geprobeerd aan te pakken en dat is vrij goed gelukt. De wintracks van Doetinchem - Wesel zijn wat groter en zwaarder dan die van Zoetermeer - Delft, maar desondanks buigen de hoekposities amper meer uit. Je kan het daar nog wel zien, maar lang niet zo ongemakkelijk meer als hier in de eerste generatie.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
orford
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2018 15:07

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door orford » 12 sep 2018 10:58

Dank jullie voor de interessante stellingnames en inzichten over de scheve Wintrack- en "kromtrek-"masten, hier besproken.

Bij vrienden en familie die ik onderweg op de scheefstanden attendeerde was er niet altijd begrip. Men zag het eenvoudig niet, of het interesseerde hen niet, of men riep "daar zal wel over nagedacht zijn".

Ook waren er die zeiden "de toren van Pisa en de Oldenhove van Leeuwarden en de Lange Jan van Delft dan?"
Tja, maar daaraan hangen geen 380 kV verbindingen, de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid waarop een deel van het land rekent.

Inmiddels begrijp ik uit verschillende publicaties dat er na het eerste ontwerp uit 2009 een tweede versie van de Wintrackmast is, die iets dikker en stijver is, de Wintrack II, later te noemen Wintrack.

Ook begrijp ik dat van wens/noodzaak tot realisatie een hoogspanningstraject er één is van lange adem en jaaaren.

Hoe en door wie wordt er ruimtelijk planologisch beoordeeld hoe dat woud van masten, zie omgeving Bleiswijk, wordt samengesteld?
Als je ziet hoe daar wegen, sporen, gebouwen, kassen, vaarten en sloten elkaar kruisen temidden van geleiders...

Wordt er daadwerkelijk door een partij nagedacht over de horizonvervuiling van het noodzakelijk energietransport?
Door wie?

Orford

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door Tom » 12 sep 2018 20:46

Inderdaad vergt het vele jaren van voorbereiding voordat een hoogspanningslijn wordt gebouwd.
De inpassing van de lijn is afhankelijk van een hoop factoren en spelers die allemaal invloed willen hebben waar de lijn moet komen of juist niet.
Bundeling met bestaande infrastructuur is een veel gebruikt principe, of meelopend met de verkaveling.
Grondeigenaren moeten allemaal benaderd worden. Magneetvelden moeten passen. Bestemmingsplannen etc. etc.
En dan nog minder voor de hand liggende factoren. Invloed op bijvoorbeeld buisleidingen moet onderzocht. Met de luchtvaart moet rekening worden gehouden. Invloed van een golfbaan, de ruimtelijke kwaliteit van een molen ga zo maar door.

Voor de inpassing wordt wel degelijk een landschappelijk inpassingsplan gemaakt, waarbij meestal uitgangspunt is dat de lijn zoveel mogelijk aan het zicht wordt onttrokken, bijvoorbeeld door nieuwe beplanting op strategische plekken. In het ene landschap is dat uiteraard moeilijker dan in het andere.

Bij Bleiswijk heb je te maken met een nieuw station dat moest worden ingepast in een reeds druk bebouwde omgeving. Anders dan andere trafostations die meestal in een destijds veel leger landschap zijn aangelegd, moest men zich daardoor letterlijk in allerlei bochten wringen om hier lijnen aan te sluiten. De keuze voor wintrack-masten met hun toch opvallende witte kleur zorgt ontegenzeggenlijk voor nog wat extra zichtbaarheid, vakwerkmasten gaan vanwege de doorzichtigheid toch meer op in de omgeving..

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door michel » 16 sep 2018 21:44

ik moet nu toch inhaken dat de 2e generatie van verbinding Beverwijk-Vijfhuizen-Bleiswijk nu niet echt er beter op geworden zijn. :phew:
De wintrack'mast' is in mijn ogen nog steeds een overgewaardeerd paardje van de netbeheerder.Ze zien niet in dat dit een failure is qua horizonvervuiling.Vakwerk is en blijft een doorzichtig iets en past zich prima aan de weersomstandigheden en landschap.Ik zag vakwerk 2.0 in
de toekomst!
Bijlagen
DSC_0002-2 (10).jpg
DSC_0002-2 (10).jpg (452.19 KiB) 11865 keer bekeken
DSC_0008-2 (6).jpg
DSC_0008-2 (6).jpg (1.07 MiB) 11865 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door Tom » 17 sep 2018 23:50

De Wintracks van Bleiswijk - Vijfhuizen - Beverwijk zijn voor zover ik weet niet gebouwd met de strengere doorbuigingseisen, op dit moment zijn dat enkel de masten van Doetinchem - Wesel. En de geplande lijnen in het noorden en zuidwesten zullen met strengere doorbuigingseisen worden neergezet.

Gebruikersavatar
orford
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2018 15:07

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door orford » 18 sep 2018 07:42

... en bij Bleiswijk, ter hoogte van het nieuwe giga-distributiecentrum van Hoogvliet , zie ik zelfs nog iets lelijkers: Wintrack-sets die met de armen naar elkaar toe staan - en dus opeens veel meer afstand onderling behoeven - en dan weer afgewisseld met de configuratie met de armen bij beide naar buiten en weer dichter bij elkaar... wie heeft dat bedacht en waarom?
Aannemersfoutje? "Oeps - laat maar zo staan, het werkt toch?" :shock:

Orford

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Wintrackmasten scheef?

Bericht door Knarvel » 20 sep 2018 12:07

orford schreef:
18 sep 2018 07:42
... en bij Bleiswijk, ter hoogte van het nieuwe giga-distributiecentrum van Hoogvliet , zie ik zelfs nog iets lelijkers: Wintrack-sets die met de armen naar elkaar toe staan - en dus opeens veel meer afstand onderling behoeven - en dan weer afgewisseld met de configuratie met de armen bij beide naar buiten en weer dichter bij elkaar... wie heeft dat bedacht en waarom?
Aannemersfoutje? "Oeps - laat maar zo staan, het werkt toch?" :shock: Orford
Dat de aannemer hier een foutje gemaakt zou hebben lijkt mij erg onwaarschijnlijk... Dat is allemaal zo gepland met een bepaalde reden, die wij vaak op het eerste gezicht niet kunnen raden :)

Plaats reactie