Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto's

Forumregels, storingsmeldingen van het eigenbedrijf (VNB/ONB) en marktrestricties
Forumregels
Welkom op het forum van HoogspanningsNet (https://www.hoogspanningsnet.com).

1. Algemene functie van het forum

Het forum is bedoeld voor uitwisseling van kennis, beantwoording van vragen, het bediscussiëren van het hoofdonderwerp, van dingen op de mainsite en voor het delen van foto's. Het forum beschikt over Tapatalk om mobiel gebruik te vergemakkelijken. De content van dit forum, hoewel soms ingewikkeld, is in principe geschikt voor alle leeftijden.

2. Gedraging op het forum

Je gebruikersnaam is uniek. Denk er goed over na voordat je hem vastlegt. Nicknames en aliassen zijn toegestaan zodat iedereen die zijn eigen naam niet kan gebruiken (socialmediabeleid van de werkgever) alsnog mee kan doen. Veel gebruikers kiezen voor alleen een voornaam. Er wordt op dit forum geen leeftijdsgrens gehanteerd: iedereen wordt gelijk behandeld. Een URL als gebruikersnaam, controversiële namen of oneerbiedwaardige namen worden niet geaccepteerd. Discutabele emailadressen bij registratie kunnen reden zijn voor accountweigering. De voertaal is Nederlands en incidenteel Engels, Duits of Deens. Het beheer gebruikt de spelling volgens het Witte Boekje.

3. Content en berichten

Berichten worden op vrijwillige basis geplaatst en worden in principe niet verwijderd, tenzij ze een grievende, beledigende of kwetsende lading hebben of bedoeld zijn tot uitlokking. Het forum is niet bedoeld als plek om reclame te maken, maar het opnemen van een link naar je eigen site in je onderschrift is geen probleem. Het forum is niet bedoeld als platform voor enige vorm van activisme, als hotlinkplaats of als plek om te verwijzen naar spam, malware, warez of illegale content. Berichten dienen verder constructief bij te dragen aan discussie en uitwisseling. Het slechts plaatsen van een URL, zelfs indien die relevant is voor de discussie, is niet toegestaan zonder bijgeschreven toelichting.

3. Foto's gehost als bijlage

Foto's dienen legaal te zijn verkregen. Vermeld bij gebruik van foto's van derden altijd de bron en vraag altijd de eigenaar om toestemming. Het plaatsen van foto's geschiedt op conto van de accounthouder van het bericht waarin de foto is geplaatst. De accounthouder draagt te allen tijde de volledige verantwoordelijkheid voor de inhoud van al zijn berichten!
Geplaatste foto's gehost als bijlage kunnen door HoogspanningsNet worden gebruikt op de mainsite en in de netkaart.

5. Rol van de forumgebruikers

De rol van iedere forumgebruiker is persoonlijk. De inhoud van berichten en alles wat daarin wordt getoond, besproken en bekritiseerd, geeft de situatie weer vanuit persoonlijk perspectief van de accounthouder. Gebruikers zijn niet noodzakelijkerwijs bekwaam en berichten kunnen feitelijke onjuistheden bevatten.

6. Omgangsregels.

Het is niet toegestaan om grievende, discriminerende, lasterende, aanstootgevende of ongepaste afbeeldingen te plaatsen. Politiek, religie en moderne maatschappelijke thema's zijn niet toegestaan.

7. Moderatiebeleid.

Er wordt een three strikes out-beleid gehanteerd bij conflicten of overtredingen.
1: waarschuwing
2: tijdelijke afschakeling (30 intradays)
3: permanente afschakeling.
Permanente afschakeling (een ban) is niet herroepbaar en wordt nooit meer opgeheven. In ernstige gevallen kan het beheer direct stap 2 of 3 hanteren.

Vragen kunnen worden gesteld aan het beheerteam.
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto's

Bericht door Hans » 01 nov 2015 16:40

Al een paar jaar zat het eraan te komen, maar telkens ontsnapten we. Nu lukt dat niet langer: de omvang van de bijlagen op het forum groeit zo snel dat we ruim 5 GB hebben gehaald - de absolute bovengrens van wat ons huidige hostingpakket ons biedt.
Ik heb de bijlagenlimiet met nog 100 MB omhoog kunnen zetten tot 5,1 GB, maar die laatste 100 MB zijn nodig voor het systeem zelf (PHPBB) en de systeembestanden waarmee de berichten uit de database worden opgelepeld en weggeschreven. Op 03 december wordt ons pakket weer met een jaar verlengd en krijgen we er weer een gigabyte gratis bij, maar als de huidige trend zich voortzet is die in april alweer op.

Op de lange termijn is dit onhoudbaar, dus ik ga studeren op een oplossing. Tot die tijd, 03 december, wanneer we weer wat lucht krijgen, moeten de grote foto's op congestiemanagement.

Geen zorgen, we gaan absoluut een oplossing vinden. Maar ik wil eerst proberen uit te vinden wat de beste oplossing is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto'

Bericht door Shrek » 01 nov 2015 17:26

Oei, en ik heb nog 2 volle reportages op mijn camera staan en morgen trek ik er weer op uit

Maar even serieus: fotos verzamelen hoort volgens mij bij de corebussines van de site, dat moet quasi ongelimiteerd kunnen. Moest de oplossing een beetje geld kosten denk ik dat we dat via een crowdfunding onder de leden hier wel bij elkaar krijgen

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto'

Bericht door Hans » 01 nov 2015 18:21

Shrek schreef:Oei, en ik heb nog 2 volle reportages op mijn camera staan en morgen trek ik er weer op uit

Maar even serieus: fotos verzamelen hoort volgens mij bij de corebussines van de site, dat moet quasi ongelimiteerd kunnen.
Geheel en al mee eens. Foto's delen is een kernwaarde en het is belangrijk er ook voor te zorgen dat die op de eigen server worden gehost, zodat we onafhankelijk zijn van allerlei externe hostingwebsites. Dus wat dat betreft zitten we op één (hoogspannings)lijn.
Normaal had ik dan ook al lang preventief maatregelen genomen, zij het niet dat onze webhost juist op dit punt (uitbreiding van opslagruimte binnen bestaande pakketten) een bijzonder slechte beurt maakt:
weinig voor veel.JPG
weinig voor veel.JPG (19.29 KiB) 11584 keer bekeken
Die constructie is gewoon ronduit slecht. Ter indicatie hoe slecht dat is: we hosten dit hele forum (compleet met fair use datapolicy, backupservice en de standaard 'gratis' 5 GB opslagruimte) momenteel voor € 35,- per jaar. Een lachertje. Maar als je één extra GB wilt, niet eens jaarlijks meegroeiend, betaal je dus meteen bijna net zoveel als voor een totaal nieuw domein. En met de huidige groeisnelheid van de database hebben we minstens 3 GB extra per jaar nodig.

Je kan begrijpen dat ik deze dure en jaarlijks telkens alleen maar duurder wordende manier niet zie zitten. Wie of wat er ook betaalt, deze manier is onwenselijk en het groeit uit de hand, nog los van hoe belachelijk duur een gigabyte blijkbaar eigenlijk is.

Oplossingen zijn er wel: de eerste is het verplaatsen van het forum naar de server van de mainsite. Die draait op een duurder pakket bij dezelfde host (Webhosting Plus) en dat was vorig jaar tijdens de stroomstoring in Diemen elke cent waard. In principe biedt die voldoende ruimte om het forum te laten inwonen. Groot nadeel is dat de forum-URL dan naar forum.hoogspanningsnet.com of hoogspanningsnet.com/forum gaat, zodat de directe links allemaal breken zullen.
Een andere oplossing is een tweede webhosting pluspakket nemen en daar het forum op hosten: met de huidige groeisnelheid van de database is die in één jaar al terugverdiend en daar kunnen we nog 15 GB extra ruimte op volmaken.
Derde oplossing is de huidige tent met bestaande domeinnaam naar een andere webhost met gunstiger uitbreidingsvoorwaarden verplaatsen.

Samenvatting: het is zo ontzettend inefficiënt om losse gigabytes extra te kopen, dat ik liever alternatieven zoek die op de lange termijn (langer dan een half jaartje) blijvend soelaas bieden. En aankomende maand gaan we nodig hebben om zo'n oplossing te vinden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto'

Bericht door Shrek » 01 nov 2015 18:30

Op zich hoeven de fotos zelfs niet op dezelfde host te staan als de rest van het forum. Al moet je dan natuurlijk iets verzinnen om het allemaal te integreren, maar het kan perfect.
Kijk maar naar sites als facebook of twitter: die hosten ook geen enkele foto op de eigen servers.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto'

Bericht door Ot » 08 nov 2015 10:02

toen ik nog admin was kwam ik wel een instelling tegen die aan geeft waar de opslaglocatie van foto's is, de bijlagen map ofzo. Maar ik weet het niet goed meer hoor. als Dat kan worden veranderd naar een map op de server van de mainsite of een andere plek die we zelf beheren dan is het toch op te lossen?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto'

Bericht door Mark » 08 nov 2015 16:03

Dat is een goede vraag, ik zou het eigenlijk niet weten. Mijn vermoeden is nee, maar zou het eigenlijk moeten testen. Kan het op internet ook zo even niet 1-2-3 vinden.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto'

Bericht door Hans » 08 nov 2015 17:48

Vandaag de host maar eens gevraagd (iets te verliezen hebben we toch niet met zulke prijzen ) en ze werken zowaar op zondag. Bijna instantaan kwam er een antwoord terug. En daar hebben we ook niet veel aan.
Ik heb zelf ook jaren lang een forum gehad en inderdaad liet ik in het begin iedereen vrolijk zijn foto's uploaden. Tot het moment dat mijn hosting pakket steeds maar weer uitgebreid moest worden.

Daar zijn gelukkig wel hele goede oplossingen voor. Wat mij opvalt is dat de meeste forums niet toestaan dat je foto's upload, maar dat er gebruik wordt gemaakt van bijv. websites als http://www.photobucket.com waar men de foto's in een eigen album upload, maar daarna der middel van [img ]url foto[/img ] tags de foto kan plaatsen in het topic. Op die manier kunnen ze dus onbeperkt foto's plaatsen, maar maken ze geen gebruik meer van jouw hosting gedeelte, en hoef je dus je pakket ook niet uit te breiden.

Als je toch overweegt uit te breiden qua mb's is het wellicht slim om over te stappen met dat forum naar het webhosting plus pakket.

Ik hoop je zo op weg geholpen te hebben. Mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag.

Met hartelijke groet,
Naam | mijndomein.nl Klantbeleving

Eenvoudig een webwinkel starten? Kijk hier. Tijdelijk met 125,- korting!
Iets met een kluitje, riet en eh..
Om vanaf nu botweg de optie bijlagen uploaden weer uit te gaan zetten zie ik ook niet zo zitten. Het werkt wel prettig, hoewel de suggestie van Bavo over een batch upload tot op heden nog niet gerealiseerd is.

We zullen dus verder moeten zoeken naar een oplossing, zoals verkassen naar Antagonist. Daar mogen we voor ongeveer dezelfde prijs als die we nu betalen 100 GB vol knallen, of (voor acht euro per maand) gewoon totaal onbeperkt. Dat lijkt er meer op moet ik zeggen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto'

Bericht door BaDu » 08 nov 2015 18:02

Ik zou gewoon eens werk maken van de verhuizing met dit soort antwoorden.
Het plus pakket is prima voor de toekomstige netkaart ontwikkelingen en je kan beide sites er nog op hangen ook.

Ow, de kosten komen we best wel uit vermoed ik.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto'

Bericht door Hans » 08 nov 2015 19:19

Mee eens. De oplossing van Antagonist is betaalbaar, werkbaar en biedt permanent soelaas. Plus dat de servers van antagonist boven zeeniveau bij Peter in de achtertuin in het 110 kV-gebied staan. Na de 20e kan ik ermee aan de gang, tot die tijd moeten we even rustig aan doen, zie ook de operationele berichtgeving in het fotoforum. (Het kan niet eerder, want ook mijn eigen vrije tijd heeft momenteel een stevige beperking in de richting Upward/Opregelend. )

Combineren van de mainsite met het forum op een nieuw pakket vind ik iets om later te overwegen, als er geen druk is. En eigenlijk zie ik het niet meteen als noodzaak. De huidige domeinnaam hoogspanningsforum.com voldoet immers prima en als we een keer een echter header boven het forum zetten (banner met logo zoals op de mainsite, en met misschien wel een menubalk) is er waarschijnlijk niet eens meer een reden om het domein überhaupt nog te willen veranderen in een sub van de mainsite. Maar dat is een andere discussie.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Bijlagenlimiet forum: congestiemanagement op grote foto'

Bericht door BaDu » 08 nov 2015 19:44

Mooi! Antagonist Pro is een prima pakket.

Ik bedoelde dat je op dat pakket meerdere sites kan runnen.
Dus je kan hoogspanningsforum.com en hoogspanningsnet.com er beide opzetten.
Beide blijven dan bereikbaar via de normale domeinnamen, de gebruiker ziet er helemaal niets van, de URL's blijven hetzelfde.
De sites kunnen dan geheel blijven zoals ze zijn, maar voor het beheer is het makkelijker omdat ze beide in een hosting draaien. Vermoedelijk heb je voor beide namen nu ieder een hosting, dus de kosten zijn ook dubbel.
Bij dit pakket eenmaal kosten maar wel twee sites.

ps
Check nog wel even welke versie van MySQL ze draaien, ivm de database van de netkaart.
KML-generator generator

Plaats reactie