Duitse GE netkaart project

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Shrek » 02 jul 2018 02:05

Ah ik zie dat je hem al hebt ingetekend :)
ONder gebundeld versta ik dat de lijnen vlak naast elkaar parallel lopen, de 380kV en de bahnstrom staan echter niet op dezelfde masten. Aan de bahnstrom is niets veranderd tegenover vroeger.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door ElexTro » 03 jul 2018 11:33

Tussen Rommerskirchen en Brauweiler wordt door Amprion dit jaar ook een nieuwe lijn gebouwd: https://www.amprion.net/Presse/Presse-D ... 14400.html

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 26 aug 2018 13:05

Gisteren heb ik een aantal aanpassingen bij Stade en Hamburg gedaan, waaronder aanpassingen aan de beide Elbekreuzungen. TenneT is momenteel bezig met het bouwen van een nieuwe 380kV verbinding tussen Dollern en Hamburg Nord, waarbij het deel tussen Hamburg Nord en Kummerfeldt inmiddels in gebruik is genomen. De oude 220kV verbinding tussen Hamburg Nord en Stade komt daardoor te vervallen en de nieuwe verbinding wordt grotendeels op het oude tracé gebouwd. De nieuwe 380kV verbinding gaat over de Elbekreuzung 2 lopen en deze wordt daarvoor nu opgewaardeerd naar vier 380kV circuits! De Bahnstromverbinding Nenndorf - Neumünster verhuist daardoor nu naar de vrijgekomen Elbekreuzing 1. E.e.a. is al goed te zien op het recente beeldmateriaal van Google Earth :)

Verder heb ik de afgelopen week de 110kV verbindingen in de Harz ingetekend en zijn bijna alle (bovengrondse) 110kV verbindingen in de deelstaat Niedersachsen ingetekend!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 04 sep 2018 17:01

Inmiddels zijn alle (bovengrondse) verbindingen in het oostelijke deel van Niedersachsen ingetekend waardoor deze deelstaat nu (zo goed als) compleet is :grin: Ook heb ik een aantal Bahnstrom verbindingen ingetekend van Schleswig-Holstein in het noorden tot aan het oostelijke deel van Niedersachsen, inclusief enkele lijnen naar voormalig Oost-Duitsland.

De volgende stap is het intekenen van de ontbrekende 110kV verbindingen in Nordrhein-Westfalen waarbij het met name rondom Wuppertal nog een uitdaging wordt, want daar kan ik nog geen chocolade van maken en OSM is daar ook niet echt duidelijk :s

Voordat ik verder ga met een nieuw land wil ik eerst proberen meer 110kV in Duitsland in te tekenen, aangezien daar ook nog genoeg intekenwerk ligt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Hans » 04 sep 2018 22:17

Wat een werk, Peter. Mooi is dit wel. Schleswig Holstein en het bovenste deel van Niedersachsen had ik twee jaar geleden al ingetekend (fak, is het echt alweer zo lang geleden? Nee toch? Wat vliegt de tijd :grotegrutten: ), maar dat was alleen het deel in concessie van EON Netz. De zuidelijker stukken waren altijd nog open gaten op de kaart, totdat jij je tanden erin zette. Duitsland groeit nu mooi dicht.

Elextro is ondertussen in het gebied rond Frankfurt aan zeer veel 20 kV bezig en ook aan de Poolse zijde verschijnen nu verbindingen. Hoeveel kilometer zou er gemiddeld per dag bij komen in de laatste maanden?

In de mail kregen we vorige maand een vraag van een zware particuliere gebruiker die zich afvroeg of we ook plannen hadden om ooit Spanje en Portugal ook op de kaart te gaan zetten. Hij komt daar veel, waarschijnlijk voor werk, en vanuit de auto zag hij dan van alles maar onze kaart dekt daar niet. Ik heb gezegd dat Spanje en Portugal zeker op onze ambitielijst staan, maar dat het afhangt van of en wanneer een of meer van de vrijwilligers tijd en/of motivatie hebben om hun tanden in de Spaanse hoogspanningstappas te gaan zetten.
Moraal van dit verhaal: op steeds meer manieren zien we nu een gebleken meerwaarde van een netkaart ver over de landsgrenzen heen, en wanneer iemand straks na afronding van een lopend subproject "zonder hoofdproject" valt terwijl het Graftakkeweer buiten langs het raam jaagt, dan kunnen we Bløf en de Counting Crows achterna gaan. :grin:

Knarvel schreef:
20 feb 2018 08:25
Voor mijn gevoel is een portaalmast een contradictie en zouden we dit begrip moeten vermijden.
Een mast is een enkelvoudige verticale struktuur, met uitleggers voor de draag of afspanfunctie. Een portaal daarentegen is een (relatief lage) horizontale stuktuur op 2 of meer dragers, zoals in Harculo of Muiden. Je hebt idd gelijk dat portalen ook "onderweg" in lijnen voorkomen, en m.i. zouden we dan ook dit begrip moeten toepassen.

Beter een late reactie dan helemaal niet.
Je hebt gelijk, portaalmast geeft als woord of term wat problemen. Het is vrij straffeloos mogelijk om het achtervoegsel mast weg te halen en bij dit soort gevallen gewoon te spreken van portalen, maar in de gevallen waarin een hele hoogspanningslijn met masten is gebouwd die een portaalontwerp hebben klinkt het wel een beetje vreemd. Ook een portaal is dan gewoon een hoogspanningsmast en niet ineens een hoogspanningsportaal of een los portaal. Wat is wijsheid?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door BaDu » 05 sep 2018 10:22

Hans schreef:
04 sep 2018 22:17
Knarvel schreef:
20 feb 2018 08:25
Voor mijn gevoel is een portaalmast een contradictie en zouden we dit begrip moeten vermijden.
Een mast is een enkelvoudige verticale struktuur, met uitleggers voor de draag of afspanfunctie. Een portaal daarentegen is een (relatief lage) horizontale stuktuur op 2 of meer dragers, zoals in Harculo of Muiden. Je hebt idd gelijk dat portalen ook "onderweg" in lijnen voorkomen, en m.i. zouden we dan ook dit begrip moeten toepassen.

Beter een late reactie dan helemaal niet.
Je hebt gelijk, portaalmast geeft als woord of term wat problemen. Het is vrij straffeloos mogelijk om het achtervoegsel mast weg te halen en bij dit soort gevallen gewoon te spreken van portalen, maar in de gevallen waarin een hele hoogspanningslijn met masten is gebouwd die een portaalontwerp hebben klinkt het wel een beetje vreemd. Ook een portaal is dan gewoon een hoogspanningsmast en niet ineens een hoogspanningsportaal of een los portaal. Wat is wijsheid?
Volgens mij geeft de definitie van knarvel heel veel duidelijkheid. Misschien meten we daaraan nog toevoegen dat de geleiders aan een portaal worden opgehangen.
Dus wat mij betreft hebben we het niet meer over de Portaalmast, maar gewoon over Portaal.
Wel misschien nog een onderscheid naar een Portaal (als draagconstructie van een lijn) en een Stations- of Afspanportaal (een van de termen kiezen).
Via deze wordt een lijn aangesloten op het station, de lijn wordt afgespannen (vandaar afspanportaal) op een portaal om vervolgens vandaar af aangesloten te worden op het lijnveld in het station. Deze stations/afspanportalen hebben vaak geen nummer en passen dus ook slecht in ons systeem. Verder maken stationsportalen vaak ook deel uit van de grotere staalconstructie van het station en zijn als zodanig ook slecht herkenbaar.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 07 sep 2018 18:43

Ik ga nu in ieder geval eerst Nordrhein-Westfalen zo veel mogelijk compleet maken want ten oosten van Keulen ontbreken nog veel 110kV lijnen, dan hebben we de aan Nederland grenzende deelstaten zo veel mogelijk compleet, en als dat klaar is wil ik wel een begin maken met Spanje en dan begin ik in het noordoosten in Catalonië met de 400kV lijnen. Daar gaat nog voor een geruime tijd aan werk in zitten, maar het graftakkenseizoen komt er ook weer aan...

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door ElexTro » 07 sep 2018 22:50

Ik ga nu in ieder geval eerst Nordrhein-Westfalen zo veel mogelijk compleet maken want ten oosten van Keulen ontbreken nog veel 110kV lijnen, dan hebben we de aan Nederland grenzende deelstaten zo veel mogelijk compleet, en als dat klaar is wil ik wel een begin maken met Spanje en dan begin ik in het noordoosten in Catalonië met de 400kV lijnen. Daar gaat nog voor een geruime tijd aan werk in zitten, maar het graftakkenseizoen komt er ook weer aan...
Super, het net groeit door :DD Zal ik dan het noordelijke Hessen (rondom Kassel en Gießen) intekenen?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 08 sep 2018 08:01

Prima, als jij Hessen afmaakt sluit dat mooi op mijn intekenwerk ten zuiden van Hannover aan :grin: Ik ga ondertussen dus verder met Nordrhein-Westfalen en misschien dat ik ook nog even de Bahnstrom verbinding van de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt erbij pak.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Shrek » 08 sep 2018 10:33

Misschien een beetje offtopic, maar kan iemand mij de zeer bizarre topologie rond Lubeck kan uitleggen? Het lijkt alsof één klein 220kV-kabeltje de hele stad + HVDC voedt.

Plaats reactie