Duitse GE netkaart project

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Knarvel » 13 jan 2017 00:19

Peter schreef:We hebben inderdaad nu wel zo'n beetje alle kleuren gebruikt dus dan houdt het op... Hoe gaan we het trouwens doen met de plaatsnamen? Zal ik DB voortaan maar voor de plaatsnaam zetten? En dan in de opmerkingen "Bahnstrom 16,7Hz", dan is het voor iedereen duidelijk.
Bij de BS-lijnen die ik getekend heb heb ik volgend systeem gebruikt: 110 kV DB-UW-Aalen - DB-UW-Amstetten. maar dat is achteraf overdenkende niet goed voor AT en CH waar ook 16Hz te vinden is. Ik stel voor om DB door BS te vervangen. En voor de namen in de lijn-naam precies dezelfde naam als bij de stations te gebruiken. Dus: 110 kV Bs-UW-Aalen - Bs-UW-Amstetten als voorbeeld. Maar Hans wil daar volgende week nog wat over opzetten...
Peter schreef:Overigens ben ik inmiddels een meeliftende Bahnstrom leiding tegengekomen, vanuit Kirchhellen naar Mehrhoog en dat klopt inderdaad want op de A31 bij Schermbeck zie ik altijd een combinatielijn waarvan één traverse vier geleiders draagt!
Ja, ze zijn er intussen niet meer zo dol op, het vrijschakelen van een lijn voor werkzaamheden is dan altijd dubbel moeilijk, vanwege verschillende belangen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Hans » 13 jan 2017 09:39

Knarvel schreef:Maar Hans wil daar volgende week nog wat over opzetten...
Dat klopt, maar ik heb geen soort van briljante alle oplossende methode. Discussie zoals dit is noodzakelijk om tot een voorstel te komen. Meerdere mensen hebben ideeën waar we over kunnen praten, waarna een besluit kan komen datdaarna de netkaartbijbel in kan.

Overigens heeft de vergadering wel wat inzichten opgeleverd die hier ook toepasbaar zijn. Zie de netkaartbijbel en de notulen van de vergadering, beiden bereikbaar vanuit Schakelveld 51.
De nieuwe tekstballonnen gaan het mogelijk maken om uit een discreet aantal systemen te kiezen, zoals AC 50Hz (de default als men die pulldown-instelling niet aanraakt), maar ook AC 60Hz, AC 16,7Hz voor de Bahnstrom en een aantal DC-systemen. Verder is er gedacht aan een splitsing tussen de naam van de verbinding als entiteit '110 kV OspAstad - Beedorp (zwart)' en als verbinding '110 kV Astad - Beedorp (zwart)'. Hiermee kan het probleem van "niet bestaande verbindingen" in opgedeelde exemplaren worden ondervangen zodat verbindingen altijd van station naar station blijven lopen in hun roepnaam.
Bij aanklikken zal de aard van het beestje of verbinding zich snel genoeg gaan openbaren.

Voor de namen van de stations in het kaartoverzicht is dat anders. Vanwege de spanning (110 kV is nu eenmaal 110 kV, welk systeem er ook gehanteerd wordt) is visueel onderscheid niet te doen. Dat is een gemaakte keuze: netspanning is de dominante maatgever en niet het systeem. Er zou iets kunnen worden aangevangen met de spanningspictogrammen, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van. Die pictogrammen moeten gewoon de bedrijfsspanning en de transformatiestappen weergeven en verder geen informatie bevatten. We hebben die prachtige tekstballonnen niet voor niets.

De naam van Bahnstromstations voorzien van BS klinkt werkbaar. We hebben immers in België ook SCNB-stations die het achtervoegsel - infrabel dragen. Die voeren gewoon 70/15 kV zonder verandering van de frequentie, maar door in de naam te verduidelijken wat voor een station het is heb je in één keer overzicht. Er zijn geen eisen omtrent de syntax van stationsnamen, dus daar is alle vrijheid om met een elegante methode te komen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Shrek » 13 jan 2017 10:23

Hans schreef:De naam van Bahnstromstations voorzien van BS klinkt werkbaar. We hebben immers in België ook SCNB-stations die het achtervoegsel - infrabel dragen. Die voeren gewoon 70/15 kV zonder verandering van de frequentie, maar door in de naam te verduidelijken wat voor een station het is heb je in één keer overzicht. Er zijn geen eisen omtrent de syntax van stationsnamen, dus daar is alle vrijheid om met een elegante methode te komen.
[Offtopic]Niet juist, de meeste van die -infrabel stations staan net vol met gelijkrichters van ettelijke MW, de frequentie wordt daar dus wel veranderd. [/offtopic]

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Hans » 13 jan 2017 10:55

Oeps.
Enerzijds tot diep in oost Europa de gangbare spanningscascades uit het hoofd kennen, maar anderzijds niet eens weten dat de 15 kV op de Belgische bovenleiding DC is... Dat is best een knap staaltje interesse-tunnelvisie. (Mark, Peter, Ruben, niet slaan.) Maar in dat geval heb je gelijk en dan is het achtervoegsel in feite al een bestaand voorbeeld van wat ook bij Bahnstrom als voorvoegsel kan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Shrek » 13 jan 2017 11:30

3 kV DC

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Hans » 13 jan 2017 11:40

[schaamteloos offtopic]Dus als ik het goed begrijp wordt 70 kV AC 50Hz omgezet in 15 kV AC 50Hz en daarna in 3 kV DC? Wat een rare tussenstap? Op plekken waar alleen 15 kV voorhanden is lijkt dat logisch, maar als er 70 kV invoeding voorhanden is, dan is het toch onzin (en een dure extra trafo met extra verliezen) om eerst 15 kV te maken en niet direct 3 kV DC?
[/schaamteloos offtopic]
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Shrek » 13 jan 2017 12:05

Hans schreef:[schaamteloos offtopic]Dus als ik het goed begrijp wordt 70 kV AC 50Hz omgezet in 15 kV AC 50Hz en daarna in 3 kV DC? Wat een rare tussenstap? Op plekken waar alleen 15 kV voorhanden is lijkt dat logisch, maar als er 70 kV invoeding voorhanden is, dan is het toch onzin (en een dure extra trafo met extra verliezen) om eerst 15 kV te maken en niet direct 3 kV DC?
[/schaamteloos offtopic]
Er komt geen 15 kV aan te pas hoor. Het is meteen 30/36/70 kV~ naar 1700v~. Vervolgens wordt de 1700v~ gelijkgericht en dan in serie gezet om zo aan 3400v= te komen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 13 jan 2017 14:03

Ik wacht nog heel even de uitkomst en de nieuwe tekstballonnen af, namen aanpassen is tenslotte zo gebeurd. Overigens heb ik zelf toch de voorkeur om in de naamgeving in Duitsland DB aan te houden en dan voor Zwitserland SBB en Oostenrijk ÖBB voor Bahnstrom leidingen. Ik denk dat veel gebruikers de afkorting BS weinig zullen zeggen.

Overigens is de standaard bovenleidingsspanning in België inderdaad 3kV DC maar in Wallonië is men op een aantal lijnen toch overgegaan op 25kV AC 50Hz terwijl men bv de lijn naar Mol vrij recent heeft voorzien van een 3kV DC bovenleiding.

Overigens wat betreft het meeliften van Bahnstrom betreft, dan zal dus vanwege de aanleg van Doetinchem - Wesel het spoor tussen Emmerich en Oberhausen ook buitendienst moeten aangezien de Bahnstromlijn naar Mehrhoog gedeeltelijk meelift op masten die tussen Pkt. Lackhausen en Pkt. Wittenhorst en deze gebruikt gaan worden voor de nieuwe interconnector. Nu weet ik de actuele stand van zaken niet, wellicht is vorig jaar tijdens de grote buitendienststelling van Emmerich in de zomer al e.e.a. aangepast, anders zal opnieuw een buitendienststelling volgen.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door BaDu » 05 mar 2017 21:35

Een beetje off-topic misschien maar toch een poging.
Zoals jullie weten ben ik druk bezig met de ontwikkeling van de webkaart en deze zal meerdere talen ondersteunen.
In dat kader ben ik op zoek naar de DUITSE vertalingen van een aantal technische termen, te weten:

Code: Selecteer alles

Mastbouwwijzen:
[*]Vakwerkmast
[*]Buismast
[*]Hybride
[*]Betonnen mast
[*]Houten mast

Mastmodel:
[*]Donaumast
[*]Hamerkop
[*]Tweevlaksmast
[*]Drievlaksmast
[*]Dennenboommast
[*]Dubbelvlagmast
[*]Deltamast
[*]Portaalmast
[*]Bipole
[*]Driehoeksmast
[*]Vlagmast
[*]Asymmetrisch enkelcircuitmast
[*]Eéngeleidermast
[*]Gaffelmast
[*]Schoormast
[*]Combinatiemast

Mastfunctie:
[*]Steunmast
[*]Hoekmast
[*]Afspanmast
[*]Wisselmast
[*]Aftakmast
[*]Splitsingsmast
[*]Overkruisingsmast
[*]Eindmast
[*]Stijgjuk
KML-generator generator

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Henk » 18 feb 2018 21:18

Er ontbreekt een 110 kV-trafostation aan de Kaiserstraße in Kohlscheid (juist over de grens ten zuiden van Kerkrade, en ten noorden van Aachen)
Op topotijdreis is dit trafostation te zien met jaartal 1999

Google maps coördinaat: 50.830108,6.083490

Plaats reactie