Nieuw kaartmateriaal!

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 26 mei 2013 12:03

Nieuw kaartmateriaal
(start topic)
Door toeval kwam ik erachter dat op Wikipedia topografische provinciekaarten en een stuk of honderd topografische gemeentekaarten zijn te vinden. Het betreft een basis van officieel kaartmateriaal waarop kaartlagen zijn aangebracht.
Bij wijze van voorbeeld volgt een detail van een gebied waar relatief veel mastenbouwers wonen - zij het op kleine schaal, zowel in aantal als qua schaal.
Bezoek de website van de bron, en er gaat een wereld voor je open!
PS 1. Klopt het dat de lijn van Hoogeveen nu al ter plaatse van het knooppunt Holsloot ophoudt?
PS 2. Ik ga nog uitzoeken of het inzoomen verder kan (grotere bestanden dus).
PS 3. Hans, ik zie op het stukje kaart het toponiem Scheethaar. I'm quite puzzled.
Schermafbeelding 2013-05-26 om 11.52.49.png
Bron: Jan-Willem van Aalst - www.imergis.nl
Schermafbeelding 2013-05-26 om 11.52.49.png (594.63 KiB) 11615 keer bekeken
Edit: Legenda toegevoegd.
En ook dit is nuttig: http://crisisbeheersingnederland.nl/pro ... r_blogpost
Schermafbeelding 2013-05-26 om 13.47.08.png
Bron: Jan-Willem van Aalst - www.imergis.nl
Schermafbeelding 2013-05-26 om 13.47.08.png (119.33 KiB) 11594 keer bekeken
Schermafbeelding 2013-05-26 om 13.47.30.png
Bron: Jan-Willem van Aalst - www.imergis.nl
Schermafbeelding 2013-05-26 om 13.47.30.png (120.34 KiB) 11594 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 26 mei 2013 22:13

ElektroThriller schreef: Bezoek de website van de bron, en er gaat een wereld voor je open!
Onbekende site, maar als het woord GIS erin zit, meestal zitten we dan geramd. Eens even een nadere blik op die site werpen. Maar niet vanavond, ik moet nu dringend de chasemobiel in en naar Wageningen toe.

#PS1: neen, die loopt nog als vanouds door tot aan Veenoord in ongewijzigde vorm sinds 1960.

#PS2: we zien het vanzelf.

#PS3: och, we hebben naast Scheethaar ook een Schimmelarij, De Dellen en Achterste Erm vlak bij mij in de buurt liggen. En ook Holsloot zelf is natuurlijk een naam die eigenlijk van alle charme verstoken is...
Tsja, mooier is het niet en zoals de Drentse VVV trots zou zeggen, da's nou Drenthe.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 27 mei 2013 09:12

Wel, het woord GIS zit er heel dik in.
Gisteren heb ik Jan-Willem van Aalst gemaild. Ik kreeg vrij snel een mail terug, inclusief buitengewoon interessante bijlagen.
Allereerst dit. Uit het beeld van de hoogspanningslijnen op de diverse kaarten rijst direct het vermoeden dat het niet om het werk van goedwillende mensen van OSM gaat.
En waarom dan wel?
"De gegevens van hoogspanningsmasten en hoogspanningslijnen worden sinds kort door TenneT aangeleverd aan het Kadaster ten behoeve van de Basisregistratie Topografie [BRT] (d.w.z. de bovengrondse lijnen vanaf 110KV). Deze basisregistratie is per 1-1-2012 door de Overheid benoemd als Open Data, en is bij wet kosteloos te verkrijgen bij het Kadaster als GML".
Bij wet is dus geregeld dat bepaalde cartografische informatie kosteloos is. Zo kun je bijvoorbeeld op de site
https://www.pdok.nl/nl/producten/pdok-d ... /topraster
een volledige set rasterbestanden (1,5 GB) van de nieuwste topografische kaarten 1 op 25.000 (TOP25raster) van Kadaster downloaden. PDOK betekent Publieke Dienstverlening Op de Kaart.
Ik neem aan dat die gratis cartografie op Europese wetgeving/richtlijnen is gebaseerd.
Over GIS moet ik nog heel wat uitzoeken, maar om een ontzettend lang verhaal ontzettend kort te maken: ik beschik over shapefiles van het bovengrondse Nederlandse hoogspanningsnet. Dit alles op basis van officiële gegevens. Het gaat om vectorbestanden.
In principe bestaat een en ander op de kaart uit bolletjes en lijnstukjes tussen de bolletjes. De bolletjes zijn de masten, waarvan de individuele posities via RD-coördinaten vastliggen (RD = RijksDriehoeksmeting, met nulcoördinaten niet meer in Amersfoort maar ergens in Frankrijk.)
Van Tennet was al bekend dat ze met RD-info voor de masten werken. Vermoedelijk hebben ze van het volledige bovengrondse net een 3D-model, dat je vanuit elke positie 0-360 graden kunt bekijken (net als bij Bing Maps Bird's Eye). En dit inclusief individuele constructievarianten van masten.
Voor de shapefiles is een viewer nodig. Er is de nodige gratis software beschikbaar. Onder Windows is daar Dotnet Framework nodig; voor de Mac zijn de frameworks GDAL en GSL nodig. Ik stel me zo voor dat, als je die shapefile zichtbaar maakt, dat op kleine schaal een grote klont van mastbolletjes is te zien. Naarmate je verder inzoomt (vectorbestanden!) verschijnen afzonderlijke hoogspanningslijnen in beeld.
Ik hoop binnenkort eens te gaan spelen met zo'n viewer en de bewuste shapefiles. Misschien kun je ze ook wel toepassen op een achtergrond van Google Earth. Maar ik heb nog heel wat andere dingen te doen.
Schermafbeelding 2013-05-27 om 09.16.02.png
Bron: Jan-Willem van Aalst - www.imergis.nl
Schermafbeelding 2013-05-27 om 09.16.02.png (48.63 KiB) 11556 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 27 mei 2013 19:20

Het allereerste beginnetje
Er is een shapefile van hoogspanningslijn: lijnstukken.
Er is een shapefile van hoogspanningslijn: punten (=masten)
Er is een shapefile van een zeer eenvoudige ondergrond die als referentie dient.
De software is QGIS, beschikbaar voor diverse platforms. Vooraf moet je 1 (Windows) of 2 (Mac OS X) installeren.
Verder zijn er nog geen kleuren ingevuld, dus alles is als vóór de schepping: woest en ledig.
Zoals het vectorbestanden betaamt kun je ontiegelijk ver inzoomen.
Hieronder schermafdrukjes van een groter geheel en details van Lelystad en Schildmeer - Weiwerd.
Mijn grote dank gaat uit naar Jan-Willlem van Aalst (http://www.imergis.nl) voor de goede ondersteuning.
Schermafbeelding 2013-05-27 om 18.54.21.png
Schermafbeelding 2013-05-27 om 18.54.21.png (46.33 KiB) 11525 keer bekeken
Schermafbeelding 2013-05-27 om 18.55.12.png
Schermafbeelding 2013-05-27 om 18.55.12.png (314.05 KiB) 11525 keer bekeken
Schermafbeelding 2013-05-27 om 18.56.10.png
Schermafbeelding 2013-05-27 om 18.56.10.png (60.96 KiB) 11525 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Knarvel » 28 mei 2013 00:04

ElektroThriller schreef: "De gegevens van hoogspanningsmasten en hoogspanningslijnen worden sinds kort door TenneT aangeleverd aan het Kadaster ten behoeve van de Basisregistratie Topografie [BRT] (d.w.z. de bovengrondse lijnen vanaf 110KV). Deze basisregistratie is per 1-1-2012 door de Overheid benoemd als Open Data, en is bij wet kosteloos te verkrijgen bij het Kadaster als GML". Bij wet is dus geregeld dat bepaalde cartografische informatie kosteloos is.
<..>
Over GIS moet ik nog heel wat uitzoeken, maar om een ontzettend lang verhaal ontzettend kort te maken: ik beschik over shapefiles van het bovengrondse Nederlandse hoogspanningsnet. Dit alles op basis van officiële gegevens. Het gaat om vectorbestanden.
Poeh, is nu alle GE-tekenwerk voor Jean Doedel?
ElektroThriller schreef: Ik hoop binnenkort eens te gaan spelen met zo'n viewer en de bewuste shapefiles. Misschien kun je ze ook wel toepassen op een achtergrond van Google Earth. Maar ik heb nog heel wat andere dingen te doen.
Dat zou dan weer aardig zijn...

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 28 mei 2013 09:14

Knarvel schreef:Poeh, is nu alle GE-tekenwerk voor Jean Doedel?
ElektroThriller schreef:Ik hoop binnenkort eens te gaan spelen met zo'n viewer en de bewuste shapefiles. Misschien kun je ze ook wel toepassen op een achtergrond van Google Earth. Maar ik heb nog heel wat andere dingen te doen.
Dat zou dan weer aardig zijn...
Ad nieuwe mogelijkheden: ik denk meer in termen van mogelijkheden dan bedreigingen.
Als het forumsentiment er een van bedreiging is, dan trek ik me gewoon for the time being maar terug op mijn eigen Area 51.
Overigens: geen enkele digitale cartografische nieuwigheid gaat zo ver dat er - bijvoorbeeld - kleurcodes voor bedrijfsspanningen zijn, dus met die bedreiging valt het wel mee.
Verder is het qua reacties oorverdovend stil. En ik had nog wel zo gehoopt op een reactie via een stukje voorbeeldkaart waar een lijn uit Hoogeveen ter hoogte van Hullen en Schurften zomaar ophoudt.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 28 mei 2013 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 28 mei 2013 09:26

Ik was bezig een reactie te schrijven toen die van jou binnenliep en daarmee een en ander achterhaalde, vandaar aanpassing.
Knarvel schreef:
ElektroThriller schreef: Over GIS moet ik nog heel wat uitzoeken, maar om een ontzettend lang verhaal ontzettend kort te maken: ik beschik over shapefiles van het bovengrondse Nederlandse hoogspanningsnet. Dit alles op basis van officiële gegevens. Het gaat om vectorbestanden.
Poeh, is nu alle GE-tekenwerk voor Jean Doedel?
Precies wat ET dus een paar minuten voor mij ook al zei: ik zie mogelijkheden. Google Earth is gratis, ArcGIS beslist niet. GE is alomtegenwoordig, ArcGIS niet. GE is redelijk makkelijk te gebruiken, ArcGIS niet. En ik kan het weten, want twee jaar geleden hebben we er zes weken lang les in gehad hier in Wageningen.
We zijn met de GE-netkaarten vooralsnog de enige met een gis-achtige kaart die netspanningen, circuits, trafostations en grondkabels bieden. Ik zie er eerder een nieuwe bron in dan een bedreiging.
ElektroThriller schreef:Verder is het qua reacties oorverdovend stil. En ik had nog wel zo gehoopt op een reactie via een stukje voorbeeldkaart waar een lijn uit Hoogeveen ter hoogte van Hullen en Schurften zomaar ophoudt.
Nu mag je raden waarom ik precies op dit moment (toen je me net voor was met een reactie) zat te kijken naar een onverklaarbaar gat bij Breukelen, een niet bestaande aftak bij Enschede en nog een paar van dat soort onvolkomenheden. Er zijn dingen aan deze kaarten waarover je kan zeggen: what the... En dat is mooi, want dan is er weer iets uit te pluizen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 28 mei 2013 10:32

Inmiddels ben ik weer wat wijzer.
Wat ik heb gedaan? Een gml-viewer van Snowflake geregeld. Van de website van PDOK heb ik een stukje TOP10NL gedownload. In principe is 1 op 10.000 heel gedetailleerd ten opzichte van 1 op 25.000. Hetzelfde stukje kaart 2,5 x zo lang en breed, dus 6,25 x zo groot qua oppervlak.
Na uitpakken is het gml-bestand in de viewer geladen. Ik heb een dual core processor en beide cpu loads waren permanent behoorlijk hoog. Idem dito de chiptemperatuur. Teruggekomen van koffie halen bleken de laadwerkzaamheden te zijn gestaakt; waarschijnlijk een thermal trip van de cpu-chip. Ergo: vooralsnog een doodlopende weg - althans voor mij. YMMV.
Naast GML heb je de shapefiles, oorspronkelijk van de organisatie ESRI. Ik gebruik hiervoor het gratis programma QGIS. Ik heb me uiteindelijk vooralsnog beperkt tot het eigenlijke mastenpatroon. Zie het begeleidende plaatje, maar bedenk dat je hierop allemachtig diep kunt inzoomen; dieper dan de echoput bij Apeldoorn.
In dit voorbeeld heb ik ingezoomd op de WHH-driehoek (Zwolle)
Schermafbeelding 2013-05-28 om 10.10.11.png
Schermafbeelding 2013-05-28 om 10.10.11.png (57.46 KiB) 11483 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 28 mei 2013 11:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 28 mei 2013 10:42

Het gaat mij er vooral om dat de individuele mastposities in de netkaart staan. Het moet mogelijk zijn om zo'n kale shapefile te gebruiken in een GE-netkaart, na conversie van RD naar internationaal gebruikelijke formaten.

O ja, en hier de situatie bij Holsloot:
Schermafbeelding 2013-05-28 om 10.34.42.png
Schermafbeelding 2013-05-28 om 10.34.42.png (39.46 KiB) 11482 keer bekeken
En als ik de situatie bij Hessenweg meer in detail wil bekijken, zoom ik in:
Schermafbeelding 2013-05-28 om 10.39.38.png
Schermafbeelding 2013-05-28 om 10.39.38.png (50.74 KiB) 11482 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 28 mei 2013 15:03

Breukelen
Hans, je refereert aan een ontbrekend stukje bij Breukelen. Het kan natuurlijk een bug zijn, maar aan 150 kV Lage Weide - Breukelen is redelijk recent nog het een en ander gesleuteld. Sommige mastlocaties zijn gewijzigd. Het 'gat' (zichtbaar op een plaatje van gisteravond) zit in de buurt van Maarssenbroek.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie