Easter eggs op de netkaart

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marlon538
70 kV
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 feb 2022 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Eibergen

Easter eggs op de netkaart

Bericht door marlon538 » 20 feb 2022 10:56

Ik vind soms op de netkaart wat easter eggs in de draden en masten hier kan je ze ook zelf plaatsen

Gebruikersavatar
marlon538
70 kV
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 feb 2022 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Eibergen

Re: Easter eggs op de netkaart

Bericht door marlon538 » 20 feb 2022 10:57

Hier zijn de genen die ik zelf had gevonden
Bijlagen
Screenshot_20220220-104414.png
Screenshot_20220220-104414.png (451.8 KiB) 6973 keer bekeken
Screenshot_20220124-145706~2.png
Screenshot_20220124-145706~2.png (406.04 KiB) 6973 keer bekeken
Screenshot_20211224-085634~2.png
Screenshot_20211224-085634~2.png (541.53 KiB) 6973 keer bekeken

Gebruikersavatar
marlon538
70 kV
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 feb 2022 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Eibergen

Re: Easter eggs op de netkaart

Bericht door marlon538 » 04 mar 2022 18:52

Ik vond er net nog 2
Bijlagen
Screenshot_20220304-184911~2.png
Screenshot_20220304-184911~2.png (468.34 KiB) 6673 keer bekeken
Screenshot_20220227-140055~2.png
Screenshot_20220227-140055~2.png (568.76 KiB) 6673 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Easter eggs op de netkaart

Bericht door Hans » 07 mar 2022 08:48

Zo nu en dan horen we hier eens wat van. Lang geleden was de netkaart een stand-alone downloadbaar KML-bestand. Technisch was dat op alle gebieden inferieur aan de huidige database-netkaart waar we met meerdere personen aan kunnen werken en die ook veel actueler is. Maar we was nog een issue: in de jaren tussen 2011 en circa 2017 was er nauwelijks tot geen serieuze concurrentie. De reden dat er überhaupt een netkaart is verschenen had daar ook mee te maken, ook wij zelf zaten zonder goeie netkaart zodat in 2011 werd besloten er dan maar zelf eentje te maken.

In de netkaart zitten hier en daar paaseieren verstopt. Ooit begon dat als een grapje, maar het diende stiekem een geheim dubbeldoel. Wie een download zou gebruiken voor eigen, niet toegestane doelen en die zou doorverspreiden, was op die manier te betrappen omdat dan die paaseieren mee zouden worden gekopieerd. Uiteindelijk is dit slechts één keer ook werkelijk gebruikt, dus in de praktijk viel het mee.

Inmiddels hebben we andere manieren om dit te voorkomen, zodat de paaseieren nu nog slechts fossielen zijn. Er is geen goede administratie bijgehouden van waar ze zijn verstopt, dus zelfs het netkaartteam weet niet precies meer waar ze allemaal zitten. :mijnnaamishaas:

Bij updates aan objecten komen we soms spontaan eentje tegen. Vandaag geldt er een uitsterfbeleid. Bij een update waarbij zo'n paasei in de weg zit kan hij worden opgeruimd en nieuwe worden niet meer aangelegd......... :engel:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
marlon538
70 kV
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 feb 2022 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Eibergen

Re: Easter eggs op de netkaart

Bericht door marlon538 » 15 mar 2022 21:36

Oke bedankt voor de informatie hans :)

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Easter eggs op de netkaart

Bericht door ktf » 16 mar 2022 10:39

Hans schreef:
07 mar 2022 08:48
Ooit begon dat als een grapje, maar het diende stiekem een geheim dubbeldoel. Wie een download zou gebruiken voor eigen, niet toegestane doelen en die zou doorverspreiden, was op die manier te betrappen omdat dan die paaseieren mee zouden worden gekopieerd. Uiteindelijk is dit slechts één keer ook werkelijk gebruikt, dus in de praktijk viel het mee.
Hoewel er ontzettend veel werk mee is gemoeid en het voor veel mensen hier een project is wat hen aan het hart gaat, ben ik bang dat de netkaart geen bescherming van auteursrecht geniet, en je ook niet op basis van auteursrecht bescherming kunt afdwingen.

Zie bijvoorbeeld het Van Dale/Romme arrest: https://nl.wikipedia.org/wiki/Arrest_Van_Dale/Romme

Of dit artikel: https://blog.iusmentis.com/2007/10/25/z ... beschermd/

Ik quote van de wikipedia pagina:
Onder meer de volgende werken waren daarentegen met een soortgelijke verwijzing niet auteursrechtelijk beschermd:
[...]
bouwtekeningen van een bestaand gebouw
In feite zou dat betekenen dat alles aan de netkaart beschermd is (de presentatie, keuze van kleurtjes etc.) behalve de data zelf, want die is rechtstreeks afgeleid van een bestaande situatie. Op dezelfde manier is de Bosatlas bescherm tegen kopiëren van de kaart zelf, maar niet de data die op de kaart staat.

edit: laat maar, ik loop weer voor niks onrust te stoken. Sinds dat Van Dale/Romme arrest is er een databankenrecht van kracht geworden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Databankenrecht

Gebruikersavatar
marlon538
70 kV
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 feb 2022 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Eibergen

Re: Easter eggs op de netkaart

Bericht door marlon538 » 25 mar 2022 22:42

Oke dus ik moet dit draad sluiten omdat er foto's van de netkaart opstaan of heb ik het verkeert gelezen? :hehwatte:

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Easter eggs op de netkaart

Bericht door Hans » 27 mar 2022 11:15

marlon538 schreef:
25 mar 2022 22:42
Oke dus ik moet dit draad sluiten omdat er foto's van de netkaart opstaan of heb ik het verkeert gelezen? :hehwatte:
:lol: Dat lees je inderdaad verkeerd. Zo heet wordt de HTLS niet bedreven.

De achtergrondtegels worden door derde partijen beschikbaar gesteld. Dat is mogelijk problematisch als je honderden schermafdrukken deelt waardoor er sprake is van een substantiële handeling die de redelijkheid van normaal gebruik waar deze tegels voor beschikbaar worden gesteld overtreft. Een los screenshot zal het heus niet doen. De feitelijke content van de netkaart bestaat uit geo-objecten in de database, met bijbehorende meta-informatie. Als die objecten zijn door onszelf getekend (enige uitzondering: public domain vectorlijnen) en als je tot het gaatje gaat is elke lijn, mast en elk icoon intellectueel eigendom van de vrijwilliger die het object heeft ingetekend. Data behorend bij de objecten moet openbaar inzichtelijk zijn en het ook toestaan om als bron te dienen. Voorbeeld: investeringsplannen vervaardigd door de netbeheerder staan dat toe, een MER-rapport hangt ervan af, maar een interne bouwtekening met capaciteit van een component niet. Zulke getallen worden niet gebruikt.

HoogspanningsNet zelf is niet gedeponeerd en bestaat niet als rechtspersoon, zodat de CC BY-NC-ND toebehoort aan de tekenaar die bijdraagt aan het collectief. Ga je helemaal wild, dan is er dus sprake van een compilatiewerk onder een CC BY-NC-ND en dat betekent dat de auteurs van de objecten op de netkaart het je niet kunnen verbieden om een schermafdruk te delen wanneer je de bron vermeldt (of in beeld laat staan op de foto), wanneer je geen commerciële activiteiten onderneemt met de schermafdrukken en wanneer je er geen wijzigingen in aanbrengt die redelijkerwijs doen voorkomen of de originele auteurs daar toestemming voor hebben gegeven.

Samengevat, hier op het forum is het nooit een probleem.

ktf schreef:
16 mar 2022 10:39


edit: laat maar, ik loop weer voor niks onrust te stoken. Sinds dat Van Dale/Romme arrest is er een databankenrecht van kracht geworden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Databankenrecht

Dat klopt. Het databankenrecht is waar ik op doel. Toegepast op een zelf vervaardigde set biedt ons enige bescherming, hoewel die niet heel dik is, en ook weer nieuwe problemen heeft gecreëerd.

Openstreetmap bijvoorbeeld werkt met een databankenrecht en een CC BY-SA (Share Alike). Share Alike vereist dat compilatiewerken of voortbouwende werken dezelfde licentie aannemen. Tussen CC BY-NC-ND en CC BY-SA bevindt zich een onoplosbaar conflict en daardoor kunnen en mogen wij op geen enkele wijze gebruik maken van Openstreetmap op enig andere wijze dan als achtergrondtegels. Omgekeerd trouwens ook niet. Zelfs als we een uitzondering zouden maken voor cartografen bij OSM, waar meerdere mensen hier ook actief bij zijn, dan nog ontstaat een mogelijk probleem omdat wij een vrijer bronbeleid hebben dan OSM. Voorbeeld: wij gebruiken onder andere visuele inspectie van satellietbeelden en Google is voor OSM verboden terrein. Daardoor kunnen wij het 'witter-dan-witbeleid' van OSM in de problemen brengen als wij rechtstreeks hergebruik van objecten op onze kaart toestaan. Eigenlijk voor beiden nogal jammer, maar er is geen uitweg.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
marlon538
70 kV
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 feb 2022 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Eibergen

Re: Easter eggs op de netkaart

Bericht door marlon538 » 27 mar 2022 11:22

Ah oke bedankt voor het antwoord :grin:

Plaats reactie