GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Knarvel » 25 aug 2012 14:09

Hier de GoogleEarth-netkaarten van Belgie en Luxemburg, alsmede wat uitbreidingen voor Nederland die ik bij elkaar geknutselt heb.
Van Belgie hier het 220 en 380kV net, 150 en 70kV duurt nog even... Ik gebruik voor de stations nog GE-standaardpins omdat die makkelijk en snel beschikbaar waren. De HS-net symbolen vind ik ook mooier, wil die dus ook toepassen, maar moet daartoe nog voor alle onderstations de aanwezige spanningen inventariseren, en de symbool-bibliotheek moet dan nog met de spanning 70kV uitgebreid worden.

Van Luxemburg hier het 220kV net, 65kV duurt nog even, ook daar hebben we dan extra symbolen voor de 65kV nodig...

Ondanks dat GE een prachtig stuk sw is, is intussen het kaartmateriaal toch wel een beetje oud aan het worden... Daarom heb ik daar waar Flash-earth duidelijk beter materiaal levert wat overlays voor GE gemaakt. Nu heb je ineens wel Simonshaven, Bleiswijk en Wateringen ect. op je GE. Als je een map "GoogleEarth-overlays" onder "mijn afbeeldingen" inricht en daarin bijgaande .zip uitpakt, zou het meteen moeten werken... (je kan het ook ergens anders neerzetten, maar dan moet je het pad in alle overlay objekten aanpassen)
Bijlagen
HS-stations-overlays-2.zip
HS-stations-overlays van de stations Simonshaven, Bleiswijk en Wateringen, even de zip uitpakken, dit forum tolereet geen .kmz bestanden, wel .zip's
(2.77 MiB) 691 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Knarvel op 15 sep 2012 19:41, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Hans » 25 aug 2012 23:00

Knarvel schreef:Hier de GoogleEarth-netkaarten van Belgie en Luxemburg, alsmede wat uitbreidingen voor Nederland die ik bij elkaar geknutselt heb.
Van Belgie hier het 220 en 380kV net, 150 en 70kV duurt nog even... Ik gebruik voor de stations nog GE-standaardpins omdat die makkelijk en snel beschikbaar waren. De HS-net symbolen vind ik ook mooier, wil die dus ook toepassen, maar moet daartoe nog voor alle onderstations de aanwezige spanningen inventariseren, en de symbool-bibliotheek moet dan nog met de spanning 70kV uitgebreid worden.
Dat klinkt heel goed. Thanks for the hard work!

Het uitbreiden van de bestaande set symbolen (70- en 65 kV en combi's) neem ik graag voor mijn rekening. Alleen welke kleur 65 kV krijgen moet is nog ongewis. Ik neig naar bruin, lijkend op wat we voor 70 kV gebruiken gaan. Wat dat inventariseren betreft: waarschijnlijk is dat makkelijker met de Belgische netkaart van Elia erbij. Met de Nederlandse kaart heb ik ook de netkaart van Tennet kunnen gebruiken voor de inventarisatie.
knarvel schreef:Ondanks dat GE een prachtig stuk sw is, is intussen het kaartmateriaal toch wel een beetje oud aan het worden... Daarom heb ik daar waar Flash-earth duidelijk beter materiaal levert wat overlays voor GE gemaakt. Nu heb je ineens wel Simonshaven, Bleiswijk en Wateringen ect. op je GE. Als je een map "GoogleEarth-overlays" onder "mijn afbeeldingen" inricht en daarin bijgaande .zip uitpakt, zou het meteen moeten werken... (je kan het ook ergens anders neerzetten, maar dan moet je het pad in alle overlay objekten aanpassen)
In flash-earth ben ik niet thuis - maar wat niet is kan nog komen. Het klinkt in ieder geval als iets wat wel te doen is. Op termijn maar eens kijken.
NB!
Bij de poging de bestanden te uploaden blijkt er een 4 mb limiet te zijn, dus daar moet ik nog wat anders op vinden... Ook blijkt de .kmz file 10 mb groot te zijn, wat wel wat vreemd aandoet. Dat moet ik nog ff uitzoeken, wordt vervolgt.
Dat is inderdaad een beetje vreemd. De netkaart van Nederland zit op 300 kB en voor België + Luxemburg zou je ongeveer hetzelfde verwachten.

De 4 MB-limiet is ingesteld om excessen te voorkomen (immers, het beheer weet nog niet hoe dit forum zich de komende tijd ontwikkelen zal). Ik zal eens kijken of het bijlageformaat in (in elk geval) de PB-functie op dit forum een beetje opgevoerd kan worden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Knarvel » 26 aug 2012 02:36

Hans schreef:
Knarvel schreef:Hier de GoogleEarth-netkaarten van Belgie en Luxemburg
Dat klinkt heel goed. Thanks for the hard work!

Het uitbreiden van de bestaande set symbolen (70- en 65 kV en combi's) neem ik graag voor mijn rekening. Alleen welke kleur 65 kV krijgen moet is nog ongewis. Ik neig naar bruin, lijkend op wat we voor 70 kV gebruiken gaan.
Is prima. volgende icons zijn nodig: LU: 220/65 en 65 solo, BE: 380/220/150/70, 380/150/70, 220/150/70, 220/70, 150/70 en 70 solo.
Hans schreef:Wat dat inventariseren betreft: waarschijnlijk is dat makkelijker met de Belgische netkaart van Elia erbij. Met de Nederlandse kaart heb ik ook de netkaart van Tennet kunnen gebruiken voor de inventarisatie.
Ja, die gebruik ik! De zoom.it functie vind ik reuze cool! Weet je dat er een 2012 versie beschikbaar is? Daarin zijn de spanningen in aparte lagen gegroepeerd en kunnen per stuk in- of uitgeschakelt worden.

Hans schreef:
knarvel schreef:Ondanks dat GE een prachtig stuk sw is,... Daarom heb ik Flash-earth overlays voor GE gemaakt.
In flash-earth ben ik niet thuis - maar wat niet is kan nog komen. Het klinkt in ieder geval als iets wat wel te doen is. Op termijn maar eens kijken.
FE is easy, tik http://www.flashearth.com/ in je browser en zoek op plaatsnaam of geo-coordinaat. De rest doet een screendump programmaatje.

Ok, de bestanden zijn nu aan het eerste bericht toegevoegd, dus kijk er maar eens naar.
Groet

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Shrek » 26 aug 2012 03:03

Hans schreef:Het uitbreiden van de bestaande set symbolen (70- en 65 kV en combi's) neem ik graag voor mijn rekening. Alleen welke kleur 65 kV krijgen moet is nog ongewis. Ik neig naar bruin, lijkend op wat we voor 70 kV gebruiken gaan.
Die 65kV in Luxemburg is eigenlijk hetzelfde als de 70kV hier, de netten zijn zelfs tientallen jaren rechtstreeks aan elkaar gekoppeld geweest. Bruin lijkt mij dus een logische keuze.
Knarvel schreef: Is prima. volgende icons zijn nodig: LU: 220/65 en 65 solo, BE: 380/220/150/70, 380/150/70, 220/150/70, 220/70, 150/70 en 70 solo.
En 380/70 bestaat opeens niet meer?
Overigens bestaan er in België ook uitgebreide 36kV-netten. Perfect te vergelijken met de 50kV in Nederland. Sommige stukken 36kV zijn bovengronds, misschien kunnen die er ook bij op?

Overigens wil ik gerust helpen met de ontwikkeling van deze kaarten. Ik ben redelijk goed bekend met het Belgisch hoogspanningsnet

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Shrek » 27 aug 2012 01:43

Knarvel schreef:Hier de GoogleEarth-netkaarten van Belgie en Luxemburg, alsmede wat uitbreidingen voor Nederland die ik bij elkaar geknutselt heb.
Van Belgie hier het 220 en 380kV net, 150 en 70kV duurt nog even...
Zeer mooi begin van het project, ziet er schoon uit.
Er zijn wel nog enkele kleine onnauwkeurigheden:

220kV:
-Jamiolle bestaat niet meer, met de omschakeling van deze lijn van 150kV naar 220kV zijn alle installaties hier verwijderd.
-Vanuit Rimière vertrekt er maar 1 220kV-lijn richting het noorden, nabij het dorpje Boncelles splitst de lijn zich in 2 takken. De meest zuidelijke van de 2 lijnen die groen ingekleurd zijn tussen Rimière en Boncelles is een 70 kV-lijn.
-Villeroux, Houffalize, Aubange en Lixhe zijn niet aangeduid als post. Voor Aubange en Lixhe kan dit waarschijnlijk geen kwaad omdat er ook een 380kV-post is.
-In Aubange eindigt de lijn vanuit Frankrijk in het 70kV-veld, het 220kV veld ligt noordelijk van de laatste mast (waar de andere lijnen ook eindigen).

380kV:
-Houffalize en Villeroux zijn geen 380 kV-posten, enkel 220kV. De posten zijn wel aangelegd om er later eventueel 380kV van te kunnen maken, maar momenteel loopt de lijn er gewoon langs.
-De lijn vanuit Aubange richting het zuidwesten bestaat niet. Er staan 2 spookpylonen en een schakelveld, maar RTE wilt niet meewerken dus is er aan de Franse kant van de grens niets gebouwd.
-De lijn uit Brume naar het noordoosten eindigt bij het station Coo (waar een pompcentrale aangesloten is).
-Op het terrein van de kerncentrale van Tihange ontbreekt er een lijn. Deze lijn takt af van de meest oostelijke 380kV-lijn en loopt dan tussen 2 reactoren door tot aan de Maas, daarna maakt de lijn een hoek en loopt parallel met de maas naar het westen tot aan het transfostation Tihange-bis, het meest noordwestelijke punt van het terrein van de centrale.
-Vanuit Courcelles staat er een lijn richting westen. Waarschijnlijk bedoel je de kabelverbinding naar de centrale van Seneffe. Alleen is de locatie van de centrale fout, en bestaat die centrale enkel nog maar op plannen (de kabel ligt er dus ook nog niet).
-De lijn ten noorden van Brussel eindigt in het station Verbrande Brug, hier staat een STEG-centrale.
-In Lint ligt er ook een 380kV-post.
-Ten noorden van Lint staat de lijn fout aangeduid. De meest recente GE-foto is gemaakt na de storm van 2009, toen 3 masten omvergeblazen werden. Op de oudere GE-beelden kan je deze masten zien staan. De nieuwe masten staan op exact dezelfde plaatsen.
-Post Horta maakt deel uit van het Stevin-project en bestaat dus nog niet. Ik weet niet of het de bedoeling is projecten ook op de kaart te zetten, maar voor Stevin zijn dat dan 2 posten, 2 overgangsstations en de lijnen daartussen.
-Bij Rodenhuize staat een lijntje fout, de post ligt immers op een aftakking van de lijn, de tak richting Mercator begint bij de 2e mast van de tak richting Avelgem.
-Bij Mercator ontbreekt nog een kort stukje, de lijn naar Lint splitst 3 masten voor het station, het oostelijke stuk gaat rechts van het 150kV-veld.

Dat is alles volgens mij (al kan ik nog ergens iets over het hoofd gezien hebben natuurlijk).

(Ik wil hiermee zeker geen kritiek geven op de kaart, integendeel, ik hoop het project hiermee verder te kunnen helpen ! )

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Hans » 27 aug 2012 15:57

Kijk, zo komen we ergens met zijn allen.
Knarvel schreef:even de .zip uitpakken, dit forum tolereert geen KMZ-bestanden
Sinds vandaag wel.
Ik dacht zeker te weten dat ik dat al eens had aangepast - bleek dat op de main site te zijn en niet op het forum. Kortom, dezelfde handeling nog een keer toegepast en nu slikt dit forum ook bijlagen met een .kml en .kmz-extentie.
N.B. elk bestandstype is toe te voegen zolang ze maar niet self-executable zijn. Mocht er nog een graag gebruikt type ontbreken, dan is dat in een mum van tijd te fixen.
knarvel schreef:Is prima. volgende icons zijn nodig:
De icoontjes zijn inmiddels gereed, maar nog niet transpa gemaakt. Daar moet ik deze week nog eens naar kijken. In ieder geval de genoemde combinaties + aanvullingen zijn nu aanwezig. Een beetje opgeschaald krijgen we dan dit idee en deze kleur bruin: een bruin die gewoon met behulp van een schermafdruk van de Belgische netkaart rechtstreeks uit de kaart is overgenomen. De bruine kleur lijkt dus niet alleen juist, hij is het ook.

Afbeelding

De Luxemburgse 65 kV-verbindingen doen we dan ook maar in bruin. Ik heb een licht afwijkende bruin liggen (die is nét iets lichter dan de 70 kV-kleur) en indien gewenst kunnen we die toepassen.

Het 380 kV-deel ziet er vanaf enige hoogte indrukwekkend uit. De aansluiting bij de bestaande Nederlandse netkaart is een leuk gezicht van bovenaf en wie weet is het inderdaad wel beter om in de toekomst de kaarten samen te voegen tot één ding.
Maar er valt me wel wat op waarover ik even ga mierenn(___)n.

Afbeelding
De verbindingen lijken als verbindingen ingetekend en niet als circuits.
Op de Nederlandse netkaart is ieder circuit apart aangegeven en dat lijkt hier niet het geval. Zijn er nog plannen voor e.e.a. of was het de bedoeling om inderdaad alleen de verbindingen zelf aan te geven?
Knarvel schreef:De zoom.it functie vind ik reuze cool! Weet je dat er een 2012 versie beschikbaar is? Daarin zijn de spanningen in aparte lagen gegroepeerd en kunnen per stuk in- of uitgeschakelt worden.
Dat is mooi om te horen.
We hebben van Elia toestemming gekregen om de Belgische netkaart te mogen tonen, dus zodra ik er tijd voor heb moet ik 'm maar eens omwisselen in de viewer. Helaas is daar de lagen-functionaliteit niet in te gebruiken. Een link kan dat weer oplossen.
Shrek schreef:Overigens bestaan er in België ook uitgebreide 36kV-netten. Perfect te vergelijken met de 50kV in Nederland. Sommige stukken 36kV zijn bovengronds, misschien kunnen die er ook bij op?
Klinkt leuk, maar er zijn wel wat problemen aan. In België is alles bovengronds mogelijk, van zware 380 kV-circuits tot laagspanning. De vraag is: waar houdt het dan op? We moeten ergens een soort grens hanteren. Daarnaast zijn steeds kleinere verbindingen moeilijker meer op luchtfoto's herkenbaar, het vergroot het onderhoud aan het actualiseren van de netkaarten en (last but not least) er is opnieuw iemand nodig die zijn schouders eronder zet om al deze verbindingen te traceren en op een of andere manier enigszins actueel te houden.

Begrijp het niet verkeerd, ik zie ook graag een zo uitgebreid mogelijke kaart. Maar in een land als België, waar je veel meer bovengrondse spanningen en kleine verbindingen hebt dan in Nederland, moeten we een balans vinden tussen uitgebreidheid en haalbaar- c.q. hanteerbaarheid.
Dit is dus geen nee, maar ook geen ja.

Tenzij...
Shrek schreef:Overigens wil ik gerust helpen met de ontwikkeling van deze kaarten. Ik ben redelijk goed bekend met het Belgisch hoogspanningsnet.
...hmmm. Als je wil, kan je natuurlijk altijd eens proberen of 36 kV in kaart te brengen is.

Verder is het goed om meer dan een persoon te hebben met kennis van het grid. Ik woon honderden kilometers bij het hart van België vandaan, dus wanneer het op de Belgische netkaart aankomt zou ik weinig anders meer kunnen dan domweg lijnen trekken in GE. Kennis "uit het veld" is er hier niet. En bij Ot en Jacob ook niet.
Shrek schreef:(Ik wil hiermee zeker geen kritiek geven op de kaart, integendeel, ik hoop het project hiermee verder te kunnen helpen ! )
Bedankt in elk geval. Als we er allemaal op deze manier in blijven staan kan er weinig misgaan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Shrek » 27 aug 2012 18:32

Hans schreef: Klinkt leuk, maar er zijn wel wat problemen aan. In België is alles bovengronds mogelijk, van zware 380 kV-circuits tot laagspanning. De vraag is: waar houdt het dan op? We moeten ergens een soort grens hanteren. Daarnaast zijn steeds kleinere verbindingen moeilijker meer op luchtfoto's herkenbaar, het vergroot het onderhoud aan het actualiseren van de netkaarten en (last but not least) er is opnieuw iemand nodig die zijn schouders eronder zet om al deze verbindingen te traceren en op een of andere manier enigszins actueel te houden.
De officiële grens tussen middenspanning en hoogspanning ligt in België op 28kV. Het lijkt me wel doenbaar om dat voor deze kaart ook te hanteren. er zijn immers maar een 10-tal bovengrondse lijnen tussen de 28kV en de 70kV. (en op 2 na heb ik zeallemaal al op foto )

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Shrek » 28 aug 2012 21:12

dit zouden ze allemaal moeten zijn
Bijlagen
36kV.zip
(9.07 KiB) 599 keer gedownload

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Knarvel » 29 aug 2012 12:03

Shrek schreef:Zeer mooi begin van het project, ziet er schoon uit. Er zijn wel nog enkele kleine onnauwkeurigheden:
Dank dank
220kV: -Jamiolle bestaat niet meer, met de omschakeling van deze lijn van 150kV naar 220kV zijn alle installaties hier verwijderd.
Grappig... laat ik nu gedacht hebben dat dit een station in aanbouw is...
-Vanuit Rimière vertrekt er maar 1 220kV-lijn richting het noorden, nabij het dorpje Boncelles splitst de lijn zich in 2 takken. De meest zuidelijke van de 2 lijnen die groen ingekleurd zijn tussen Rimière en Boncelles is een 70 kV-lijn.
Driepuntslijnen zijn wat moeilijk in GE te tekenen, dat moet ik dan splitsen in een lijn en een aftaklijn... Bovenstaand (en ook de rest!) zal ik in de komende 2-3 dagen in de kaart inwerken en een nieuwe versie online zetten.
Dat is alles volgens mij (al kan ik nog ergens iets over het hoofd gezien hebben natuurlijk). (Ik wil hiermee zeker geen kritiek geven op de kaart, integendeel, ik hoop het project hiermee verder te kunnen helpen ! )
Ik ben erg blij met je opmerkingen! Er kan niet genoeg meegedacht worden...

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Knarvel » 15 sep 2012 19:36

Ik was er ff langer mee bezig, maar hier dan bijgewerkte extra-hoogspanningsnetten vab Belgie en Luxemburg. Alle mij bekende foutjes en aanvullingen zijn verwerkt. Ben nu bezig met een tabel van alle hs-onderstatations met daarin opgesomd de daar aanwezige spanningen. Als dat klaar is, kan ik de standaard HSN symbolen toevoegen.
Hans schreef:De verbindingen lijken als verbindingen ingetekend en niet als circuits.
Dat klopt.
Hans schreef:Op de Nederlandse netkaart is ieder circuit apart aangegeven en dat lijkt hier niet het geval. Zijn er nog plannen voor e.e.a. of was het de bedoeling om inderdaad alleen de verbindingen zelf aan te geven?
Op termijn ga ik dat doen... In de bovenstaande tabel moet ik dan ook het aantal circuits per verbinding opnemen, de netkaart helpt hier helaas maar beperkt, dus moet hier nog naar extra bronnen gezocht worden. Maar eerst wil ik nu de 150- en 70kv compleet te krijgen. Ik hoef me dus ff niet te vervelen...

(De downloads staan nu aan het eind van deze draad)
Laatst gewijzigd door Knarvel op 16 sep 2012 22:33, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie