Re: Netkaartproject PL
Geplaatst: 19 jul 2018 09:46
Versie 7 van de Netkaartbijbel verschilt deerlijk met de operationele versie die van toepassing is op release cycle 6. Op dit moment zweven we er een beetje tussenin, maar de belangrijkste verschillen zitten niet zozeer in het intekenen zelf. De mappenboom wordt efficiënter, we krijgen de hoofdgroep productie erbij en polygonen verliezen hun aanklikbaarheid. Die informatie belandt straks ook in de pictogrammen.
Die grote 750 kV powerlines (die overigens ondanks hun enorm hoge spanning maar de helft van het vermogen kunnen verstouwen van een moderne 380 kV-lijn ) zijn vooral toegepast vanwege de grote afstanden in de gebieden waar ze staan. Maar zoals dat Wikipedia-artikel al aangeeft, een aantal van deze zware jongens liggen momenteel op hun gat vanwege het schuiven met de grenzen van gesynchroniseerde netten. Het lijkt me sterk dat hij in gebruik is. Als het goed is moeten ook de 400 kV-lijn van Elk naar Alytus (Litouwen) en de 220 kV-lijn van Zamosc naar Dobrovitska (Wit Rusland) er om diezelfde reden af liggen. Zonder Back 2 Back converter (zoals op Vyborgskara tussen Finland en Rusland) kan je ze niet weer in dienst nemen.
Overigens zijn er meer van zulke locaties. Soms zie je dat productiecapaciteiten (of juist trafostations) over de grens van een land met een anders gesynchroniseerd net worden aangesloten vanuit praktische overwegingen. De Russische stuwdam van Svetogorskaya heeft een vreemde 110 kV-aansluiting op het Finse station Imatra zonder zichtbare B2B converter. Die kan niet zomaar worden gebruikt zonder synchronisatieproblemen. Vermoedelijk is de lijn het grootste deel van de tijd spanningsloos en wordt deze alleen bij onderhoud of calamiteiten aan de afgaande verbindingen naar Rusland zelf gebruikt. Ook iets noordelijker tussen Ivala en Kaitakosi zien we eenzelfde constructie. En tussen Nikel (Rusland) en Kirkenes (Noorwegen) staat een 150 kV-lijn zonder B2B doodleuk de Russische grens over te steken. Het lijkt erop dat die eveneens spanningsloos moet zijn en alleen voor calamiteiten in gebruik kan. Toch hebben we ervoor gekozen om beiden aan te geven als actief, omdat ze te vergelijken zijn met een netopening op steroïden. Met een zorgvuldige druk op de knop zijn ze direct weer in dienst.
Die grote 750 kV powerlines (die overigens ondanks hun enorm hoge spanning maar de helft van het vermogen kunnen verstouwen van een moderne 380 kV-lijn ) zijn vooral toegepast vanwege de grote afstanden in de gebieden waar ze staan. Maar zoals dat Wikipedia-artikel al aangeeft, een aantal van deze zware jongens liggen momenteel op hun gat vanwege het schuiven met de grenzen van gesynchroniseerde netten. Het lijkt me sterk dat hij in gebruik is. Als het goed is moeten ook de 400 kV-lijn van Elk naar Alytus (Litouwen) en de 220 kV-lijn van Zamosc naar Dobrovitska (Wit Rusland) er om diezelfde reden af liggen. Zonder Back 2 Back converter (zoals op Vyborgskara tussen Finland en Rusland) kan je ze niet weer in dienst nemen.
Overigens zijn er meer van zulke locaties. Soms zie je dat productiecapaciteiten (of juist trafostations) over de grens van een land met een anders gesynchroniseerd net worden aangesloten vanuit praktische overwegingen. De Russische stuwdam van Svetogorskaya heeft een vreemde 110 kV-aansluiting op het Finse station Imatra zonder zichtbare B2B converter. Die kan niet zomaar worden gebruikt zonder synchronisatieproblemen. Vermoedelijk is de lijn het grootste deel van de tijd spanningsloos en wordt deze alleen bij onderhoud of calamiteiten aan de afgaande verbindingen naar Rusland zelf gebruikt. Ook iets noordelijker tussen Ivala en Kaitakosi zien we eenzelfde constructie. En tussen Nikel (Rusland) en Kirkenes (Noorwegen) staat een 150 kV-lijn zonder B2B doodleuk de Russische grens over te steken. Het lijkt erop dat die eveneens spanningsloos moet zijn en alleen voor calamiteiten in gebruik kan. Toch hebben we ervoor gekozen om beiden aan te geven als actief, omdat ze te vergelijken zijn met een netopening op steroïden. Met een zorgvuldige druk op de knop zijn ze direct weer in dienst.