Dat klopt in het algemeen wel idd, toevallig had ik daar kort geleden een discussie met Hans over:
In de meeste landen zijn de stappen EHS (400/380/220)- HS (150/110/90/70/66/63/50) - MS (33/20/10).
We gaan nu een beetje offtopic, maar toch is het misschien leuk om dit wat meer toe te lichten:
Waarom is dit zo?
De maximale stroom die door een vermogensschakelaar technisch gezien eenvoudig (en dus goedkoop) onderbroken kan worden ligt rond de 4000A, daarboven kom je op heel bijzondere en dure schakelaars, een standaardwaarde is 3150A of 4000A.
Deze waarde geldt eigenlijk voor alle spanningsniveaus (380 tm 10kV en zelfs LS). Dat heeft tot gevolg dat de maximale transformator grootte die 10kV voedt ca 70MVA is. Als je die op de hoogspanningszijde aansluit op 380/220 is dit eigenlijk een heel kleine trafo en wordt de stroom in primaire wikkeling erg klein (105A bij 380kV). Je zou dan voor deze hele kleine stroom een compleet en duur 380kV trafoveld moeten bouwen. De kosten hiervan zijn onevenredig hoog.
Verder worden de kosten van een EHS trafo voor een groot deel bepaald door de primaire wikkeling ("ongeacht" het vermogen hiervan). Een kleine EHS/MS trafo is daardoor onevenredig duur.
Het is dus kortweg gewoon te duur om direct van EHS naar MS te transformeren, je ziet het dan ook zelden gebeuren.
Verder is het transport van de grote stromen (>4000A) over grote afstanden met MS erg inefficient, het zou de geleider enorm duur maken en de netverliezen zouden flink hoger zijn dan nu het geval. De afstanden worden groter omdat je nu eenmaal zon groot 380kV station niet overal kwijt kunt en deze bovendien ook erg duur zijn.
De tussenstap via HS is dus economisch gezien een heel logische. Maar eigenlijk is deze onderverdeling ook historisch zo gegroeid:
De eerste elektrische netten voor het transport van elektriciteit van enige omvang waren 6 of 10kV, Dit waren de bekende gemeentelijke netten. Deze kleine netjes werden in een latere fase doormiddel van de koppelnet op een hoger spanningsniveau gekoppeld. Dit zijn de provinciale netten zoals de PNEM/PGEM en andere provinciale maatschappijen die bouwden. Dat begon in NL met 50kV en werd later ook 110 en 150kV. Nog weer later werden deze regionale 110/150 netten weer gekoppeld met een koppelnel op een hoger spanningsniveau, dit net kennen we als het landelijk 380/220kV koppelnet.
Bij de invoering van een nieuw niveau koppelnet werd eigenlijk steeds de hoogste spanning gekozen die op dat moment economisch goed te betalen was. Deze spanning werd door de technische ontwikkelingen in de loop van de afgelopen 100jaar steeds hoger en hoger. Inmiddels is 400kV heel gewoon en worden hele lange en zware lijnen inmiddels met 600 tot 800kV gebouwd.
Maar daar stopt het niet: In Europees verband wordt gesproken over een nog hoger niveau koppelnet waarvoor DC gebruikt zou moeten worden. De eerste aanzet daarvoor wordt in DLD gebouwd : de zgn SuedOst-Link verbinding is er daar een van.
Toch komt een EHS/MS trafo vaker voor dan je dan misschien zou denken:
De machinetrafo (de transformator die een grote generator aansluit op het EHS-net) is een MS naar EHS transformator. De machinetrafo/generator combinatie wordt beschermd met zon dure vermogensschakelaar zoals hiervoor genoemd (Siemens maakt ze tot 12500A).
In Nederland zou ik eigenlijk maar een voorbeeld weten van een MS aansluiting op het EHS net (muv de machinatrafo's hierboven), nl Borssele 2e Noodvoeding. Dit is een EHS/MS trafo die de kerncentrale van Borssele in een noodgeval kan voorzien van een hulpvoeding.
Er zijn er misschien wel meer, ik houdt me aanbevolen mocht iemand meer voorbeelden weten.
ps
De waarde van de 4000A vermogensschakelaar verklaard meteen de maximale transport capaciteit in die in NL wordt gebruikt op 380kV lijnen: 4000*380*1,73 = 2629MVA. En zo hangt alles met alles aan elkaar.
/offtopic