Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Tom » 14 nov 2016 20:22

Ik gebruik de netkaart v5.1 met plezier, en heb grote bewondering voor de inhoud die inmiddels in de netkaart aanwezig is. Er is echter een ding dat ik mis: de nieuwe geplande tracés van de 380 kV-lijnen in de Achterhoek en in het westen. Wordt hier momenteel aan gewerkt of mag ik hiervoor een voorstel doen? Eventueel wil ik wel helpen voor zover mogelijk voor een relatieve leek op dit gebied.

Ondanks dat de lijnen nog niet in gebruik zijn is het toch handig om te weten waar ze gaan komen, zeker omdat er bij mijn weten geen documenten zijn waar het tracé in zijn geheel in één oogopslag te vinden is.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door BaDu » 15 nov 2016 08:39

Hoi Tom,

Goed om te horen dat de netkaart ook bij een leemte vult (gedeeltelijk iig ).
We hebben binnen de netkaart ontwikkelaar min of meer de stelregel dat een verbinding pas wordt opgenomen wanneer deze in bedrijf is. Dat is voor grote nieuwe verbindingen (waar de bouwtijd vaak jaren is) niet een heel fijne stelregel.
Daarnaast hebben we ook geen lijntype (of andere aanduiding) voor toekomstige verbindingen (indienststellingsjaar > huidig jaar)

We kennen het tracé verloop goed genoeg om de boel exact te gaan weergeven, wat mij betreft kunnen we deze tracés best gaan opnemen.

Ik zie de wens voor de toekomstige verbindingen (bijv gestippeld oid) in te tekenen best, we nemen het op ter overweging.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Peter » 15 nov 2016 08:59

We zouden het net zo kunnen doen als nu met de bouw van Beverwijk - Vijfhuizen en het Stevin project. De verbinding al wel aangeven met mastbolletjes zodat je toch een indruk van het tracé hebt en als er geleiders getrokken worden, zoals bij Beverwijk - Vijfhuizen deze als (nog) spanningsloos aangeven.

Ik weet niet of het in het geval van Doetinchem - Wesel mogelijk is om alvast alle mastpostities toe te voegen, op https://dw380.nl/ zijn alle mastposities te vinden plus een bouwschema per mast. Dan zou je zodra een mast geplaatst is deze ook bijvoorbeeld kunnen activeren op de netkaart zodat hij zichtbaar wordt, zoals nu bijvoorbeeld mast 12, 21, 22, 24 t/m 31 etc... Helaas heb ik van deze verbinding nog geen lijst gevonden van alle masttypen per mastpositie.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Tom » 15 nov 2016 14:26

Ok, duidelijk verhaal. Mastposities met een stippellijn zou wat mij betreft een prima onderscheid kunnen zijn tussen in gebruik zijnde en geplande lijnen.

@Peter: dat totaaldocument met masttypes is inderdaad niet beschikbaar, ik heb dat bij Tennet gevraagd en wilden of konden zoiets niet verstrekken. Tenzij je een bezoek brengt aan het projectkantoor van Dura, Edisonstraat 103 kun je misschien het inzien. Toch kun je het wel uit de bouwaanvraagstukken afleiden, want bij de masttype-tekeningen is in de onderhoek ook aangegeven welke mastnummers het betreft. Als er behoefte aan is wil ik die taak wel op me nemen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Peter » 15 nov 2016 16:27

Toch wel vreemd dat de masttypen van Doetinchem - Wesel niet te vinden zijn op internet terwijl er over internet wel documenten rondzwerven met daarin de mastnummers en masttypen van Beverwijk - Vijfhuizen en ook over Zuid-West 380 is veel informatie te vinden inclusief masttekeningen van het nog te bouwen deel Borssele - Rilland

@Tom: Mocht je aan de mastgegevens kunnen komen hou ik me zeker aanbevolen!

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Knarvel » 15 nov 2016 17:03

De lijn Beverwijk - Vijfhuizen heb ik tot op heden bijgehouden, hier heb ik nu het probleem dat het deel ten zuiden van het noordzeekanaal van deze lijn van 2 zijden tegelijk opgebouwd wordt. GE heeft hier beperkingen wat betekend dat we dit lijnstuk in meerdere segmenten zouden moeten tekenen terwijl het dat niet is. Ik heb daarom even gewacht met intekenen totdat mast 10 - 22 tenminste half klaar is, dan teken ik het hele zuidstuk vanaf mast 6 tot Vijfhuize compleet. Ik doe dat komend weekeinde.

Van Doetichem - Wesel heb ik geen lijst met posities van de masten (niet van het NL-deel, noch van het DE-segment), als jij die evtl wel hebt en mij toestuurt teken ik de masten gaarne in de kaart. Ook voor het intekenen van de lijnen ben ik op info van locals die eea secuur volgen aangewezen, ik kom daar te zelden...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Tom » 15 nov 2016 20:16

Ik zal eens kijken of ik een spreadsheetje kan maken van Dtc-Wsl.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Tom » 15 nov 2016 22:31

Deze tabel is af te leiden uit de omgevingsvergunningdocumenten. Vreemd genoeg zijn alleen de basismasten met 450 m veldlengte beschreven. De overige types komen niet voor in de documenten.
Masttypen uit omgevingsvergunning.jpg
Masttypen uit omgevingsvergunning.jpg (75.25 KiB) 13256 keer bekeken

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door maurice » 20 nov 2016 11:10

Als je googlet naar 'magneetvelden Doetinchem Wesel' , dan vind je een link naar een rapport op ruimtelijkeplannen.nl met de berekening van de magneetveld zone. Daarin staan alle masttypes met de locatie in RD-coördinaten.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Peter » 20 nov 2016 20:10

Ik heb het document gevonden en er staat best veel informatie in en inderdaad een lijst met alle wintrackmasten. Ook zag ik dat er gegevens van een aantal nabije 150kV lijnen zijn meegenomen, het enige minpuntje was de schematische mastweergave (positie van de fasen) in de bijlagen i.p.v. een complete masttekening.

Plaats reactie